رئیس پلیس راه آهن خبر داد

کشف 225 کیلو مواد مخدر در 5 ماه/ کاهش 16 درصدی سرقت اموال راه آهن

رئیس پلیس راه آهن از کشف 225 کیلو مواد مخدر در پنج ماه اول سال جاری در شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت: در طول این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد کاهش سرقت اموال راه آهن را شاهد بوده ایم.
کد خبر: ۲۶۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰ - 26August 2014

کشف 225 کیلو مواد مخدر در 5 ماه/ کاهش 16 درصدی سرقت اموال راه آهن

به گزارش خبرنگار انتظامی "دفاع پرس"، سردار امیر رحمت اللهی رئیس پلیس راه آهن کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت گفت: پلیس راه آهن به طول 11 هزار کیلومترخط ریلی کشور با استرداد 18 یگان انتظامی و 100 دستگاه خدماتی مشغول به خدمات رسانی است.

وی ادامه داد: پلیس راه آهن در تابعیت پلیس پیشگیری ناجا در 3 بخش حفاظتی، انتظامی وکشف جرم وظایف خود را به عنوان ضابط اجرائی پلیس در راه آهن به انجام می رساند.

رحمت اللهی با اشاره به فعالیت های پلیس راه آهن در 5 ماهه نخست سال جاری گفت: در بحث مواد مخدر 225 کیلو گرم انواع مواد مخدر کشف و 931 نفر متهم دستگیر شدند که بیشترین این کشفیات از تهران، یزد، هرمزگان و آذربایجان بوده است.

وی با اشاره به کشف مواد مخدر در قطار بین المللی ترکیه گفت: از قطار بین المللی ترکیه از تهران به آنکارا حدود 10 کیلو گرم مواد مخدر که 5 کیلو و 600 گرم حشیش و 4 کیلو و 800 گرم تریاک بود کشف شد. در این راستا سه نفر مسافر در تاریخ چهارم اردیبهشت سال جاری در آذربایجان توسط پلیس راه آهن دستگیر شدند.

رحمت اللهی در بحث مبارزه با قاچاق کالا تصریح کرد: کالاهای قاچاق مکشوفه توسط پلیس راه  آهن به ارزش ریالی 26 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته 228 درصد افزایش داشته ایم.

وی با اشاره به حمل کالاهای قاچاق از مجاری غیر قانونی، افزود: پرونده های متعددی در این راستا کشف و مورد رسیدگی قرار گرفت که عمده این مکشوفات گوشی تلفن همراه، سیگار، لوازم جانبی رایانه و لوازم آرایشی و بهداشتی بوده است.

رحمت اللهی تصریح کرد: در راستای کشفیات ماموران پلیس راه آهن یک پرونده قاچاق سوخت  در اصفهان به مقدار 125 هزار لیتر نفت سفید کشف شد و در یکی دیگر از پرونده های کشف سیگار و تلفن همراه در تاریخ 13 خرداد کشف داشته ایم که در راستای قاچاق کالا در مجموع 259 نفر دستگیر شدند.

رئیس پلیس راه آهن کشور در رابطه با موضوع سرقت و عملکرد پلیس راه آهن گفت: گستردگی راه آهن و گسترش شبلکه ریلی در کشور و وجود مراکز و تاسیات فنی بسیار گسترده،باعث دسترسی آسان برخی از مجرمین به محدوده راه آهن می شود اما با تلاش ماموران، 16 درصد سرقت اموال راه آهن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه مبارزه با سرقت در پلیس راه آهن اذعان کرد: در خرداد ماه سال جاری با تشکیل این قرارگاه تا به امروز 10 جلسه با بیش از 60 مصوبه تشکیل شد که خوشبختانه بسیاری از مصوبات با نگاه کارشناسی پلیس و تحویل های جامع توام با آسیب شناسی و رویکردهای پیشگیری در بخش های مختلف راه آهن ارائه شده و منجر به صدور دستور العمل مناسبی به مدیران راه آهن با هدف گذاری شناخت واقعی بزهکاری در محدوده راه آهن و شناخت جغرافیایی جرم پرداخته است که امیدواریم تا پایان سال به هدف گذاری ما که کاهش 20 درصدی جرائم است برسیم.

وی به تشریح اهم فعالیتها و برنامه های پلیس راه آهن پرداخت و گفت: یک فرد شرور اقدام به سرقت دو دستگاه گوشی تلفن همراه در قطار گرگان به تهران کرده بود که با بیرون پریدن از پنجره قطار متواری شد اما این فرد در ورامین توسط پلیس آگاهی راه آهن دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد که این ماموریت یکی از عملکردهای موفق پلیس راه آهن است.

وی دستگیری چندین متهم را که در حال سرقت 13 تن آهن آلات ریلی بودند را یکی دیگر از اقدامات مهم پلیس راه آهن برشمرد و گفت: در حین دستگیری این افراد یک برگ مجوز جعلی از شرکت رجاء از آنها مبنی بر تعمیر 100 تن آهن آلات ریلی کشف شد که پس از دستگیری به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

رحمت اللهی به دستگیری یک سارق حرفه ای متهم به سرقت در راه آهن اشاره کرد و افزود: این سارق حرفه ای با تعارف کردن نوشیدنی های خواب آور به مسافرین لوازم آنها را سرقت می کرد که با سرعت عمل ماموران ما در قطار اصفهان به تهران در خط کاشان شناسایی و دستگیر شد. این فرد پس از دستگیری در اعتارفات خود گفت در قطار شیراز به تهران مسافری را با رانی مسموم کرده و وجوه نقد اورا به سرقت برده است.

وی ادامه داد: امسال در 5 ماهه نخست سال حدود 145 تن آهن الات و ادوات ریلی مکشوفه داشته ایم که نسبت به سال قبل 28 درصد کاهش داشته ایم.

رحمت اللهی خاطرنشان کرد: 17 دستگاه اتومبیل مسروقه، 61 دستگاه اتومبیل دارای دستور توقیف و 17 دستگاه موتور سیکلت مسروقه کشف شد و در آمار مکشوفه سلاح 35 درصد کاهش داشته ایم.

وی با اشاره به دستگیری اتباع بیگانه و فاقد مجوز نیز گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش داشته ایم که عامل اصلی موثر در این افزایش اجرای طرح کنترل مسافرین در یگانهای مختلف است. 95 درصد از اتباع بیگانه دستگیر شده دارای مدارک مجهول بوده اند.

وی ادامه داد: 131 هزار نفر شامل زائرین، توریست و کارشناسان طرف قرارداد با راه آهن از طریق شبکه ریلی تحت پوشش ایمنی و انتظامی پلیس راه هن مسافرت کرده اند.

رحمت اللهی در بحث برخورد قطار با عابر گفت: اگر چه پلیس مسئولیتی در این زمینه ندارد اما با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که در طول شبکه ریلی بصورت شبانه روزی فعالیت می کنند به عنوان یک اقدام خدا پسندانه وارد شدیم و توانستیم در مکانهایی که عمده ترین برخورد قطار با عابر را مانند تهران شمال - اراک داشته ایم با حضور در این نقاط حادثه خیز و ارائه آموزش به ساکنین حاشیه ای راه آهن و نصب علائم هشدار دهنده کاهش 47 درصد اینگونه حوادث رذا ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: 27 درصد کاهش دربرخورد با قطار با وسائل نقلیه در آمارها ثبت شده است که این کاهش برگرفته از تبدیل گذرگاههای هم سطح به غیر هم سطح و احداث زیرگذرها بود.

وی در بحث سنگ پرانی مسافرین به قطار گفت: نگاه ما به عنوان پلیس و ضابط قوه قضاییه باید یک نگاه جرم اتکایی باشد هم از موضوع ورود خسارت به اموال دولتی و هم از نظر آسیب هایی که به مسافران وارد می شود. اما با توجه به سن مجرمان، از سال های قبل با اقدامات فرهنگی و تشریح تبعات این پدیده ناپسند توانستیم با همکاری روابط عمومی، شاهد کاهش قابل توجهی  آمار در این زمینه باشیم.

وی گفت: رویکرد ما در پلیس راه آهن مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم بوده و از تمام امکانات و نو آوری ها و همه دستگاههای خصوصی سازمان راه اهن و بخش های دولتی استفاده کرده ایم و در اسفند سال 92 در جلساتی که با فرماندهان خود داشتیم با شناختی که از وضعیت های مختلف جرایم در بخش های مختلف راه آهن داشیم با اجرای طرح مناسب سال 93 را با برنامه ریزی دقیق و تحرکی بالا اغاز کردیم.

رحمت اللهی 4 مرحله طرح نشست محوری با 130 فرمانده از روسای کلانتری ها و مدیران پلیس راه آهن را یکی دیگر از فعالیت های موثر این پلیس دانست.

رئیس پلیس راه آهن کشور ادامه داد: در چندین مرحله در بخش هایی شامل سرقت، مبارزه با مواد مخدر، قاچاق کالا و سوانح ریلی بصورت موضوعی جرایم مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهی مناسبی برای پیشگیری از جرم ارایه شد و در همین ماههای اولیه سال، خروجی خوبی دریافت کردیم. یکی از کارهایمان در وقوع  کاهش جرایم جمع آوری اموال رها شده راه آهن بوده است.

رحمت اللهی تبدیل اماکن متروکه و قدیمی راه آهن به اماکن قابل استفاده را یکی دیگر از عملکردهای موفق پلیس برشمرد و گفت: امیدواریم با ساماندهی اماکن متروکه در راه آهن بستری برای معتادان در راه آهن وجود نداشته باشد.

وی در ادامه نشست خبری در مورد کنترل الکترونیکی و استفاده از فناوری و دوربین اظهار داشت: استفاده از فناوری و سیستمهای جایگزین کنترل فیزیکی در دستور کار بوده و نواحی راهآهن مکلف شدهاند این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

فرمانده پلیس راهآهن کشور گفت: در جاهایی که بخش خصوصی ورود پیدا کرده فضاهایی در اختیار و برای ارائه خدمات و انجام فعالیت مشخص شده و موظف شده از کنترل الکترونیکی استفاده شود.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: در حال حاضر نصف ایستگاههای مهم مطالعاتشان تکمیل شده تا تحت پوشش کنترل الکترونیکی قرار بگیرند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد نصب دوربین در واگن قطارها اظهار داشت: در این مورد فکر شده، اما بعد فهمیدیم ضرورتی ندارد چرا که حکم حریم خصوصی را دارند و امکان ندارد که با دوربین کنترل شود؛ داخل راهروها نیز به دلیل وجود مأموران نیاز به نصب نیست.

وی افزود: تجهیز کنترل الکترونیکی به دوربین در ایستگاههای تشکیلاتی، کارخانجات، سایتها و مراکز مهم صنعتی راهآهن از اولویت های پلیس راه آهن است.

فرمانده پلیس راهآهن کشور در مورد برخورد پلیس راه آهن با ناهنجاری های مسافرین گفت: مسافری که از طریق راهآهن تردد میکند بخش جدایی از جامعه نیست؛ مضافاً در راهآهن کنترلهایی صورت میگیرد ومسافران باید قواعد اخلاق، مقررات و قوانین کشور را رعایت کنند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: در مرحله نخست هنجارمندسازی، تذکر دادن، درخواست برای رعایت قواعد اخلاقی و ارزشهای اسلامی در دستور کار است، اما اگر با یک وضعیت ناهنجار و غیرقابل قبول مواجه شویم طبق ترتیب و توالی تمام اقدامات ارشادی از جمله تذکر لحاظ میشود و در صورت استنکاف و عدم پذیرش از سوی مسافر با تمام اختیارات قانونی برخورد صورت میگیرد اما تل به حال با چنین برخوردی واجه نشده ایم.

فرمانده پلیس راهآهن کشور تصریح کرد: اگر کسی بخواهد قانونشکنی و هنجارشکنی کند به طور قانونی با او برخورد کرده و از سفر وی ممانعت به عمل آورده و با تشکیل پرونده وی را به مراجع قضایی ارجاع میدهیم.

وی گفت: در 18 یگان انتظامی مأمورین پلیس زن وجود دارد و در مبادی ورودی بازرسی و کنترل را انجام داده و در ایستگاههایی که انجام میدهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار