بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات- 57/ منتقد و مدرس سینما در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سینمای ایران بیماری است که نیازمند جراحی است

جبار آذین درباره معضلات نقد در سینمای ایران گفت: سینمای ایران به مثابه بیماری است که به درمان نیاز دارد. این بیماری هم با یکی دو فیلم ارزشی مثل «ایستاده در غبار» درمان نخواهد شد. این فیلم فقط یک نمونه است، در حالی که ما به نمونه‌ها نیاز داریم تا جریانی به راه بیفتد.
کد خبر: ۲۶۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵ - 28October 2017
سینمای ایران بیماری است که نیازمند جراحی است

«جبار آذین» منتقد و مدرس سینما با حضور در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع مقدس، درباره جایگاه جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: بزرگترین مشکل سینمای ایران در همین جشنواره فیلم فجر خلاصه می‌شود. روزگاری این جشنواره ویترین تولیدات یک ساله سینمای ایران بود؛ اما زمان زیادی از این اتفاق می‌گذرد و دیگر محلی برای هم‌اندیشی سینماگران ما محسوب نمی‌شود. از زمانی که مدیران ناآشنا به مسائل کشور وارد عرصه شدند، این جشنواره از ارزش‌های جامعه فاصله گرفت. فیلم فجر در واقع از فجر انقلاب فاصله گرفت.

این مدرس سینما افزود: جشنواره متاسفانه به عرصه رقابت‌ها و حسادت‌ها و نگاه مردمی به نگاه جناحی تبدیل شد. با این توضیح روشن است که این جشنواره نمی‌تواند آیینه ارزش‌های جامعه باشد. در دهه ۹۰، سینما با ادبیات جامعه فاصله گرفت که تحت تاثیر سینمای غرب بود. متاسفانه مدیرانی هم که در نهادهای فرهنگی کار می‌کنند تخصصی در حوزه سینما ندارند. در نتیجه سینما نمی‌تواند در مسیر فرهنگ مردم ایران قدم بردارد. فیلمسازان بزرگی هم که توانایی کار دارند به نحوی دور نگه داشته شده‌اند. برای همین می‌بینید که سینمای ایران دچار وضع کنونی شده است.

آذین ادامه داد: وقتی سینما چنین وضعی دارد طبیعی است که جشنواره آن هم چنین حال و هوایی داشته باشد. از این رو، سینمای ایران به مثابه بیماری است که به درمان نیاز دارد. این بیماری هم با یکی دو فیلم ارزشی مثل «ایستاده در غبار» درمان نخواهد شد. این فیلم فقط یک نمونه است در حالی که ما به نمونه‌ها نیاز داریم تا جریانی به راه بیفتد.

این منتقد سینما با اشاره به نقش منتقدین در این اوضاع توضیح داد: منتقدین به عنوان کسانی‌ که نبض جامعه را در دست دارند، باید ضمن نقد آثار سینمایی عملکرد مدیران سینمایی را هم نقد کرده و آسیب‌شناسی کنند. متاسفانه جامعه منتقدین به نوعی به نهادهای فرهنگی متمایل هستند و به نوعی آن‌ها هم جناحی قلم می‌زنند.
 
آذین تصریح کرد: منتقد باید شجاعانه عیب‌ها و آسیب‌های فرهنگی در سینما را بنویسند و بازگو کنند. تنها راه نجات سینما در عرصه فرهنگ که دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست، همین است. اگر می‌بینیم نقدهای ما تاثیر ندارد به خاطر قلم محافظه کارانه و نگاه منفعت طلبانه بعضی از منتقدین ماست. نشریات وابسته و جناح بندی شده هم دلیل مضاعفی است برای این معضلاتی که می‌بینیم. ما برای علاج این مشکل چاره‌ای نداریم جز توجه به منویات رهبری و خواست‌های مردم.
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار