بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات- 373/ بهمنی مطرح کرد؛

در عرصه خبرنگاری جنگ دچار روزمرگی شده‌ایم/ ویژگی‌های خبرنگار جنگ

عکاس جنگ گفت: در عرصه خبرنگاری جنگ دچار روزمرگی شده‌ایم. به ظاهر به یاد شهدا و ایثارگران و خانواده‌های آنها هستیم؛ اما در عمل هر روز از آرمان‌های آن‌ها دورتر می‌شویم.
کد خبر: ۲۶۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ - 01November 2017
در عرصه خبرنگاری جنگ دچار روزمرگی شده‌ایم/ ویژگی‌های خبرنگار جنگ

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دفاع پرس، «حمید بهمنی» خبرنگار پیشکسوت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باسابقه حضور در چهار جنگ مختلف از جمله دفاع مقدس و جنگ های یوگسلاوی، صربستان و همچنین جنگ خلیج فارس جزو خبرنگاران جنگ به شمار می‌رود.

وی در سال 1382 بر اثر انفجار مین و همچنین آلوده شدن به مواد رادیو اکتیو موجود در سلاح‌های استفاده شده در جنگ، مجروح شده است.

بهمنی که جزو خبرنگاران بین المللی و عضو اتحادیه خبرنگاران قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا و کشور سوییس است، پس از بازگشت از عراق با وجود نابینایی، موفق به ساخت فیلمی درباره «رنگین کمان در نیمه شب» برای جشنواره بین المللی «پروین اعتصامی» و همچنین موفق به کسب دیپلم افتخار در این جشنواره شد.

تصویر معروف شکستن در خانه با لگد توسط سربازان آمریکایی و چهره وحشت زده زن عراقی که کودک خود را در بغل گرفته و از ترس ورود آمریکایی‌ها جیغ می‌زند و همچنین تصویر پیرمردی که وی را داخل گونی قرار داده و درحالی که دستان وی را بسته بودند و با اسلحه با پیرمرد ضربه می‌زدند، جزء تصاویر ماندگاری است که توسط این خبرنگار پیشکسوت به ثبت رسیده است و در بسیاری از رسانه های جهان منتشر شد.

بر همین اساس و به منظور معرفی بایسته های خبرنگاری جنگ، خبرنگار دفاع پرس گفت‌وگویی را با حمید بهمنی انجام داده است که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

بهمنی با اشاره به نقش موثر دفاع مقدس بر فرهنگ جامعه اظهار داشت: به طور کلی جنگ خوب نیست؛ اما جنگ تحمیلی برای ما دانشگاه بود. جنگ به ما درس ایثار، گذشت، مردانگی و همبستگی آموخت. همچنین به ما یاد داد در هر شرایطی در کنار هم باشیم و پشت یکدیگر را خالی نکنیم.

این عکاس جنگ در ادامه به موضوع «خبرنگاری جنگ» پرداخت و افزود: در عرصه خبرنگاری جنگ دچار روزمرگی شده ایم، به ظاهر به یاد شهدا و ایثارگران و خانواده های آنها هستیم؛ اما در عمل هر روز از آرمان های آن‌ها دورتر می‌شویم.

وی با احساسی خواندن رفتار خبرنگاران جنگ تصریح کرد: زمانی که حادثه ای اتفاق می افتد، آنها دوست دارند در صحنه حادثه حضور داشته باشند، در صورتی که پوشش خبری وقایع جنگ نیازمند گذراندن آموزش های لازم و داشتن مهارت در نگارش خبر است. یک خبرنگار جنگ باید از توانایی لازم در این حوزه برخوردار باشد.

بهمنی تسلط به زبان رسمی کشور هدف و همچنین شناخت کافی از جغرافیا، آداب و رسوم، اعتقادات و علایق مردم آن کشور را از دیگر موارد لازم برای ورود به عرصه خبرنگاری جنگ دانست و تاکید کرد: هنوز هم با این که نابینا هستم، در عرصه خبر حضور دارم. ما خبرنگاران چشم و گوش مردم هستیم، به همین خاطر به حرفه خود افتخار می کنم و امیدوار هستم مردم نیز به ما افتخار کنند.

گفت‌وگو از حسن طاری

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها