صدای حاج حسین بلند شد: «به کلیه فرمانده گردانها، عبور از رودخانه یک تکلیف است و باید اجرا شود»، کار سخت شد، رودخانه در لحظات آرام عملیات، سرکش شد، طغیان کرد و همه جوانان اصفهان را در خود بلعید.
عملیات محرم از جمله عملیاتهایی بود که عمده بار آن بر دوش رزمندههای اصفهان بود، استانی که در طول جنگ بالاترین سهم را از حضور در جبهه گرفت، تا خطشکنی در عملیاتها، توانمندی و خلاقیتهای فوقالعاده دفاعی و نظامی، تجلی مردم در پشتیبانی جبهه و جنگ و صدها ابتکار را به رخ همه بکشد.
لشکرهای امام حسین (ع)، نجف اشرف و کربلا و تیپ قمر بنیهاشم که بیش از نیمی از کادر و فرماندهی آن اصفهانی بودند عملیات محرم را انجام دادند، عملیاتی که در آغازین دقایق آن محور عبور لشکر امام حسین (ع) در التهاب طغیان رودخانه درگیر شد، ولی شیردلان اصفهانی، بیمهابا و تنها به خاطر ادای دین و انجام وظیفه در اطاعت محض از فرماندهی، حرکت را بر ایستایی ترجیح دادند، اما اقتضای طبیعت چیز دیگری برایشان رقم زده بود و رودخانه دویرج همه را غرق کرد و این طلیعه ایثار و حماسه جوانان اصفهانی بود که لحظه ای درنگ نکردند و عملیات را تا سر منزل مقصود پیش برد.
اوج این حماسه در بیست و پنجم آبان سال 61 در شهر اصفهان رخ داد زمانی که بیش از 370 شهید بر دوش مردم سرود رهایی را خواندند.
اصفهانیها هیچگاه میدان جنگ را خالی نکردند
سید محمد سجادزاده استاد دانشگاه و جامعهشناس میگوید: تاریخ دفاع مقدس سرشار از رشادتهای مردم استان اصفهان است اما 25 آبان از این جهت ارزشمند است چون با اینکه صبح این روز بیش از 370 شهید تشییع شد دوباره عصر همان روز همراه کمکهای مردمی، نیروهای زیادی از این استان به جبهههای دفاع مقدس اعزام شدند و این روحیه ایثارگری قابل ستایش است.
وی ادامه داد: باید زمینههای شکلگیری ایثار را در جامعهای که تعداد زیادی از جوانان خود را از دست میدهد ولی بعد از چنین فشار روحی باز هم میدان را خالی نمیکند، بررسی کرد.
این جامعهشناس با انتقاد از نوع تشریح دفاع مقدس برای مردم اظهار میکند: در این سالها به جای پرداختن به زمینههای شکلگیری ایثار به صورت دفاع مقدس پرداخته شد در صورتی که اگر در این جامعه روحیه ایثار و از خودگذشتگی از بین برود، لذتگرایی، خودمحوری و لحظهگرایی جایگرین خواهد شد آن وقت است که فرد اقتضائات خود را به جمع ترجیح میدهد.
سجادزاده با اشاره به ضرورت پاسداری و تقویت روحیه ایثار حماسه 25 آبان اصفهان خاطرنشان میکند: به طور کلی از پرداختن به جنبههای اجتماعی دفاع مقدس غفلت شده است، در هنرهای ادبی، شعر، برنامهسازی تلویزیونی، بخشهای کلان فرهنگی، حوزههای علمیه جای خالی بیان روحیه و زمینهسازی شکلگیری گذشت که محصولش شهادت است به شدت احساس میشود.
وی در ادامه تصریح میکند: شاید فیلمهایی ساخته شود که به صورت طنز وجهای از دفاع مقدس را نشان دهد اما در مورد فضای اجتماعی و فرهنگی دفاع مقدس هیچ سریال و فیلمی ساخته نشده است در صورتی که نیاز است شرایط محاصره و تحریم هشت ساله کشور و مقاومت رزمندگانی را نشان داد که حاضر نشدند خاک، کیان، ناموس و انقلابشان از بین برود.
این استاد دانشگاه معتقد است: جامعهای که در آن روحیه ایثار و شهادت از بین برود، آسیبهای اجتماعی در آن همهگیر میشود در صورتی که برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است وصیتنامه شهدا عمیقا برای مردم بازخوانی شود.
سجادزاده دفاع از خاک، پاسداشت استقلال کشور و حفظ و ارتقای دین را از مولفههای اصلی وصیتنامه شهدا میداند و میگوید: اگر دین واقعی در کشور تشریح شود بسیاری از مولفههای در آن شکل میگیرد اما اگر تنها به صورت، مناسک و ظاهر دین پرداخته شود آسیبهای اجتماعی جدیدی در چنین جامعهای به وجود خواهد آمد در صورتی که باید به مردم گفت شهدا برای جلوگیری از همین آسیبها رفتند.
این جامعهشناس بیان داشت: نیاز است این عظمت و بزرگی طور دیگری در تاریخ حماسه و ایثار کشور بماند، به نظر میرسد ثبت یادمان این روز در تقویم و دیدار با خانوادههای شهدا کمترین کاری است که میتوان در تاریخ مقاومت استان اصفهان انجام داد در صورتی که باید طوری این روحیه ایثار برای مردم تشریح شود تا هر شنوندهای را به پیگیری و تفحص در اصل ماجرا و علت ایجاد بکشاند که اصفهان در برابر این بار سنگین چه عکسالعملی نشان داد و چه شد که 25 آبان روز حماسه و ایثار اصفهان نام گرفت؟
گزارش از: آلا توحیدی
انتهای پیام/