«فرجام آفتاب» پاسخ به یک شبهه‌ تاریخی درباره امام رضا (ع) است

کتاب «فرجام آفتاب» به دلیل شبه افکنی معاندان اهل بیت (ع) درباره چگونگی شهادت امام رضا (ع) ترجمه و تالیف شده است.
کد خبر: ۲۶۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ - 19November 2017
«فرجام آفتاب» پاسخ به یک شبهه‌ تاریخی درباره امام رضا (ع) است
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به مناسبت شهادت امام رضا (ع) کتاب «فرجام آفتاب، پیرامون شهادت امام علی‌بن موسی الرضا (ع)» ترجمه و تالیف دکتر «امیر سلمانی رحیمی» را منتشر کرد.

این اثر ترجمه کتاب «کیف قضاء الامام علی‌ابن موسی الرضا(ع)»‌ تالیف «جعفر البیاتی» است که در سال 1393 به زبان عربی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در 60 صفحه منتشر شده بود که با افزوده‌ها، اصلاحات و ترجمه فارسی چاپ و به بازار نشر عرضه شد.

مساله اصلی این کتاب، پاسخ به یک شبهه‌افکنی تاریخی در مورد شهادت امام رضا (ع) است. برخی مورخان اظهار کرده‌اند امام رضا (ع) که ولیعهد مأمون بوده به دلیل زیاد‌ه‌روی در خوردن انگور از دنیا رفته و بدین وسیله خواسته‌اند مأمون را از جنایت و به‌شهادت رساندن امام تبرئه کنند.

به گفته نویسنده در این کتاب با تکیه بر منابع تاریخی و روایی اعم از منابع شیعه و سنی و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، اثابت شده که امام علی‌ابن موسی الرضا (ع) توسط مأمون به شهادت رسیده و انگیزه‌های مأمون از این اقدام به جنایت نیز ذکر شده است. در این اثر به شکل علمی و کاملا مستند به این شبهه تاریخی پاسخ داده شده است.

در گروه فرهنگ و سیره رضویِ بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، تاکنون 205 عنوان چاپ نخست درباره فرهنگ و سیره رضوی به چاپ رسیده است

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار