به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، 7 آذر، روز نیروی دریایی ارتش و سالروز عملیات غرورآفرین مروارید در سال 1359 و در شصت و هفتمین روز از جنگ تحمیلی است که در آن عملیات نیروی دریایی عراق از کار افتاد و اسکلههای نفتی البکر و الامیه آسیب دیدند و در نتیجه این عملیات، صادرات نفتی عراق تا مدت زمانی متوقف شد.
در آذرماه سال 1371 اولین زیردریایی ایران با نام طارق در بندرعباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. این زیردریایی در کلاس کیلو با موتور دیزلی – الکتریکی است و در دهه هشتاد نیز برای نخستین بار به دلیل تحریمهایی که علیه ایران وجود داشت، متخصصان داخلی توانستند به بازآماد (اورهال) زیردریاییهای نداجا بپردازند.
همچنین در دهه هشتاد گام بزرگی برای ساخت ناو و ناوشکن برداشته شد. نخستین گام مربوط به این قضیه است که از ایران برای حضور در رزمایش مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر دعوت شد اما ایران در دریای خزر ناوی نداشت و امکان انتقال آن چه از طریق خشکی و چه از طریق آب به دریای خزر وجود نداشت، لذا نیروی دریایی ارتش تصمیم به ساخت ناو در دریای خزر گرفت. و مهمترین اقدام نیروی دریایی در دهه هشتاد ساخت ناوشکن جماران با دستور فرمانده معظم کل قوا بود، گرچه متخصصان نداجا در آن روزها باور نداشتند که بتوانند ناوشکن بسازند اما این کار را انجام دادند و در نهایت در سال 1388 و با حضور رهبر معظم انقلاب این ناوشکن در بندرعباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد.
نیروی دریایی ارتش در هشت سال گذشته با اعزام 49 ناوگروه به آبهای آزاد جهان و پهلوگیری در بندرهای مختلف کشورهای جهان از جمله بندر صلاله، بندر ماخاچ قلعه، بندر جیبوتی، بندر کراچی، بندر مسقط، بندر لاذقیه، بندر جده، بندر دوحه، بندر سودان، بندر باکو، بندر ژان ژیانگ، بندر دوربان، بندر دارالسلام، بندر جاکارتا، بندر کوچی، بندر کلمبو، بندر آستاراخان، بندر اکتائو، بندر بمبئی و بندر الدقم پیام صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران را به این کشورها ارسال و همچنین توانمندیهای دفاعی دریایی را به نمایش گذاشته است که قابلیت بازدارندگی دفاعی دارد.
همچنین ناوگروههایی از کشورهای همسایه و فرامنطقهای نیز طی سالهای گذشته در بنادر کشور ایران در دریای خزر و خلیج فارس پهلوگیری کرده و با فرماندهان نیروی دریایی ارتش دیدارهایی داشتهاند.
جمهوری اسلامی ایران که بسیار باورشان بر این بود که به دلیل جنگ تحمیلی و اعمال تحریمهای نظامی و اقتصادی، توان حضور در آبهای آزاد را ندارد تاکنون توانسته است به دریانوردی در اقیانوسهای هند و مدیترانه بپردازد و از تنگه باب المندب و کانال سوئز عبور کند که این عبور لرزه بر «رژیم صهیونیستی» انداخت و صدای این رژیم که از پیشرفت دریایی ایران تعجب کرده بود، درآورد.
نیروی دریایی ارتش نقش موثری در تامین امنیت 93 درصد تجارت ایران دارد؛ چرا که به غیر از 7 درصد تجارت ایران، الباقی از راه دریا انجام میشود. همچنین نیروی دریایی ارتش در زمان جنگ تحمیلی با حفظ این شاهراه اقتصادی، کشور را از مصایب بزرگ اقتصادی دور نگه داشت.
امروز نیروی دریایی ارتش با ورود به آبهای آزاد و بین المللی که حق هر کشوری است و با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران در دوردستترین نقطهها، اقتدار و ابهت ایران اسلامی را به نمایش گذاشته است.
انتهای پیام/ 211