سرلشکر باقری:

دشمن با استفاده از شکاف میان شیعه و سنی تکفیری‌ها را بوجود آورد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دشمنان بعد از پایان جنگ تحمیلی، جهان اسلام را بررسی کردند و با استفاده از شکاف میان شیعه و اهل تسنن تکفیری‌ها را بوجود آوردند.
کد خبر: ۲۷۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ - 24December 2017

دشمن با استفاده از شکاف میان شیعه و سنی تکفیری‌ها را بوجود آوردبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر سپاه که صبح امروز در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، ضمن تبریک پیروزی‌های جبهه مقاومت، اظهار داشت: شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حوادث پس از آن حاصل اندیشه بلند و نظریه‌ای است که در طول حیات روحانیت و بزرگان شیعه شکل گرفته و در اندیشه امام خمینی (ره) نقش بسته است.

وی افزود: در قرون اخیر جهان استکبار مسیری را طی کرده بود که با انقلاب صنعتی قرون 16 و 17 میلادی با تصرف سرزمین‌های اسلامی و گرفتن منابع مادی کشورها و نیز شکل‌دهی به دانش و علم مطابق اهداف خود به سمت و سویی حرکت می‌کردند که عده‌ای خاص از کشورها و مردم در راس هرم قدرت باشند و منابع جهان را برای خود نگاه دارند و این رهبری نیز برایشان تضمین شده باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: کشور ما به عنوان کشوری جهان سوم یا تحت استثمار بود و یا به ظاهر مستقل عمل می کرد؛ اما انقلاب اسلامی مولودی نبود که بر اساس مطالبات اجتماعی بوجود آمده باشد؛ بلکه حاصل چند صد ساله تشیع و دارای هدف، آرمان و نظریه بود.

وی افزود: در دفاع مقدس عملیات‌هایی که انجام می‌شد، بویژه عملیات والفجر 8 که با عبور از رودخانه اروند با موفقیت صورت گرفت، با هیچ‌یک از آموزش‌هایی که رزمندگان دیده بودند، امکان‌پذیر نبود، اما این عملیات با موفقیت انجام شد؛ زیرا برگرفته از یک اندیشه و تفکر بود. بعد از جنگ نیز دشمنان فکر کردند و جهان اسلام را بررسی عمیق کردند، گشتند نقاط آسیب‌پذیر را پیدا کردند و با استفاده از این نقاط و شکاف موجود بین اهل تسنن و تشیع، علیه مسلمانان اقدام کردند؛ بنابراین تکفیری ها به همین راحتی بوجود نیامدند؛ بلکه تلاش زیادی پشت سر آنها بود.

سرلشکر باقری گفت: اینکه از یک تفکر وهابی استفاده کنند و عده‌ای از جوانان را با اطلاعات قشری از اسلام فریب دهند و آنها را آماده جان فشانی و عملیات انتحاری کنند و به جان بخش دیگری از مسلمانان بیندازند توطئه کوچکی نیست، لذا چنانچه با قاطعیت با آن‌ها مقابله نمی‌شد برای سال‌ها و قرن‌ها جهان اسلام را مشغول خود می‌کردند.

وی تصریح کرد: تکفیری‌ها برنامه خود را از گروه‌های کوچک آغاز کردند و به تدریج اقدامات آنها می‌رفت تا تمام جهان اسلام را در بر بگیرد اما فکر و اندیشه‌ای روی این موضوع کار کرد تا اینکه منجر به شکست تکفیری‌ها شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: بعد از جنگ 33 روزه 2006 سید حسن نصر الله برترین چهره محبوب جهان عرب بود اما بعد از مسایلی که دشمنان جهان اسلام میان شیعه و سنی بوجود آوردند، رتبه او افول یافت و این هم بواسطه تلاش هایی بود که برای اختلاف میان شیعه و سنی انجام دادند.

وی گفت: توطئه های دیگری نیز در راه است؛ بعد از توطئه مذهبی توطئه شوم دیگری شکل گرفت که آن تجزیه عراق بود؛ موضوعی که ساده نبود؛ همه کشورهای منطقه غرب آسیا اقوام متعددی دارند؛ لذا با استفاده از این موضوع بلافاصله مسئله قومیت را مطرح کردند؛ هرچند تقلب‌های سنگینی در آنجا روی داد، اما به نحوی عمل کردند که اقبال‌هایی در آنجا مشاهده شد.

سرلشکر باقری ادامه داد: در اینجا هم یک اندیشه پشت آن بود؛ اما با تجهیز کارگاه که در جبهه حق صورت گرفت آن توطئه را شکست داد؛ امروز در یک نبرد اندیشه‌ای قرار داریم و اگر کوتاهی کنیم شکست اساسی و کلانی را متحمل می‌شویم و تلاشی که حاصل چندین قرن روحانیت و شهیدان است، به باد می‌رود و برای قرون دیگر چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

وی با بیان اینکه در همه عرصه‌های انسانی، پزشکی، فنی و صنعتی، چنین نبردی وجود دارد، گفت: اگر ملت ایران سربلندی و امنیت دارد، حاصل دستیابی به بازدارندگی راهبردی است؛ این بازدارندگی است که در مقایسه هزینه و فایده، دشمن را به این نتیجه رسانده که هزینه قابل قیاس با فایده نیست؛ لذا این موضوع موجب بازدارندگی شده که این هم دائمی نیست؛ چون بازدارندگی پویاست و جبهه باطل شبانه روز در تلاش است.

سرلشکر باقری ادامه داد: من سخنرانی مسئولان آمریکایی را در مراکز پژوهشی یا صنعتی و دفاعی مطالعه کردم؛ آن‌ها به صورتی سخن می‌گویند که گویا در شب عملیات هستند و جهان مقابل آن‌ها ایستاده و اگر لحظه‌ای چشم ببندند، دشمن آن‌ها را منهدم خواهد کرد؛ به گونه‌ای صحبت می‌کنند که در مقابل سخن ما گویا تنها آیات و روایات را ندارد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد ظرف چند ماه میزان علم موجود از ابتدای بشریت دو برابر می‌شود. با این سرعت نجومی و چشم‌گیر، دشمنان در حال توسعه هستند و ما داعیه پیروزی حق بر باطل و برتر بودن را داریم؛ لذا این می‌طلبد در این مسیر کوتاهی نکنیم و ضمن از دست ندادن لحظه‌ای، لوازم پیشرفت را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه رهبری در عبارت‌های مختلف به قدرت عملی به عنوان کلید برتری توجه کرده‌اند و میزان توجه ایشان به صورت علنی و غیرعلنی قابل توجه است، اظهار داشت: مسئله مرزشکنی دانش، نهضت جنبش نرم‌افزاری، اکتفا نکردن به فرهنگ ترجمه منابع دیگران، توجه و عنایت مسئولان به اندیشه‌های خلاقانه، تلاش جهادی برای تبدیل شدن به قطب علم و فناوری، ایجاد منظومه و... تنها بخشی ازکلیدواژه‌های رهبری است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: همان‌طور که از سپاه به عنوان پرچمدار انقلاب اسلامی انتظار می‌رود، طرحی در دانشگاه امام حسین (ع) تهیه شده تا این دانشگاه به عنوان دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی مطرح شود.

وی با بیان اینکه مسئله اساسی ما نیروی انسانی و تربیت محققین و حرکت به سمت تربیت نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی و تربیت کادرسازی انقلاب اسلامی کلیدی است، تصریح کرد: از آن زمانی که تصمیم می‌گیریم فردی را جذب کنیم تا تربیت و آموزش وی، مسئله‌های اساسی هستند. این موضوع و رسیدن به آن تراز نیاز به نقشه جامع علمی دارد که در دانشگاه امام حسین (ع) برای این کار نقشه‌ای تهیه شده است.

سرلشکر باقری با بیان اینکه باید تاسف بخوریم که در مدیریت دانش در دفاع مقدس توفیق زیادی نداشتیم، خاطرنشان کرد: چه مقدار از تجربیات و عملکرد‌های موفق یا شکست خورده در دفاع مقدس یا دفاع از حریم اهل بیت (ع) مورد بررسی و استفاده قرار گرفته است؟ چه مقدار از تجربیات سپاه در مقابل تروریست‌ها و ایجاد امنیت در مرز‌های شمال غرب کشور تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز در گام‌های ابتدایی بحث در مورد تجربیات و عملکرد‌های مان در دوران دفاع مقدس و پس از آن هستیم که نشان می‌دهد اقناعی و کافی نبوده است، تاکید کرد: مدیران ما در مجموعه‌های پژوهشی باید نخبه‌ترین پژوهشگران باشند؛ در دفاع مقدس نیز شجاع‌ترین و آگاه‌ترین فرد به عنوان مدیر و فرمانده انتخاب می‌شد؛ لذا در شرایط کنونی نیز باید همین‌گونه باشد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شاید ایجاد کانون یا بنیادی برای گرد هم آمدن نخبگان ضرورت داشته باشد؛ کانونی که معتقدان به انقلاب بتوانند با جمع شدن دور هم کشور را با سرعت بیشتری به پیش ببرند.

وی در پخش پایانی سخنانش با بیان اینکه گام برداشتن در جهاد علمی گام برداشتن در مسیر بزرگی است و کمتر از جهاد نظامی نیست، عنوان کرد: اطلاع رسانی در انتشار و ترویج دانش کمک می‌کند و می‌تواند از دوباره‌کاری‌ها جلوگیری کند؛ البته در این راه ممکن است موانع و چالش‌هایی همچون آشنا نبودن مدیران با مسیر و یا مشکلات مالی وجود داشته باشد؛ اما هدف آن‌قدر بزرگ است که هم مدیران باید موانع را حل کنند و هم نخبگان باید موانع را هیچ ببینند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها