سجاد افشاریان:

نمایش ننه دلاور درباره تاثیراتی است که انسانها وجنگها روی یکدیگر می گذارند

همه بازیگران این نمایش جوانان زیر30 سال اند که خودشان مستقیما در جنگ شرکت نداشتند اما عواقب جنگ شامل حالشان شده است.
کد خبر: ۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸ - 03September 2013

نمایش ننه دلاور درباره تاثیراتی است که انسانها وجنگها روی یکدیگر می گذارند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سجاد افشاریان نویسنده و کارگردان "ننه دلاور" گفت: من از زمان دوران دانشجویی که این نمایش را اجرا کرده بودم دوست داشتم که یک مرد نقش "ننه دلاور" را بازی کند. در جشنواره دانشگاهی که سال 86 برگزارشد این نمایش را به دلیل استفاده مرد در نقش زن قبول نکردند اما خوشبختانه در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته این اثر مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود:  زمانی که قرار شد "هوتن شکیبا" و "صابر ابر" در نمایش بازی کنند، سه صفحه از متن نوشته شده بود اما بعد از آن بر اساس خلاقیت بازیگرانم و مشورتی که از ایشان گرفتم متن نهایی را شکل دادم.

نویسنده "وقتی وودی آلن مادام بواری را ترجیح میدهد" تصریح کرد: در مرحله اول نگارش این کار دو پرسوناژ داشت، بعد شد سه تا شخصیت و بعد از48 ساعت به 32 نفر رسید. همه بازیگران این نمایش جوانان زیر30 سال اند که خودشان مستقیما در جنگ شرکت نداشتند اما عواقب جنگ شامل حالشان شده است. 10 نفراز بازیگران ما برای اولین بار است که روی صحنه می روند و بقیه بازیگرهاهم بیشتر از 5- 6 اجرای حرفه ای تئاتر نداشته اند.

کارگردان نمایش "تبارشناسی دروغ و تنهایی"اذعان داشت: بعد از اجرایی که در جشنواره تئاتر فجر داشتیم از طرف مدیر تالار حافظ برای اجرا در این تالار دعوت شدیم. تالار حافظ سالن نوپایی است که احتیاج دارد بیشتر شناخته شود. تالار حافظ آن قدر در بین بچه های تئاتر ناشناخته است که بسیاری از دوستان من تصور می کردند که تالار حافظ همان تالار حافظ شیراز است و قرار است این نمایش را در شیراز روی صحنه ببریم.

وی یادآوری کرد: از31 شهریورماه باید دکور و لباس های کار را به مدت 5 روز جمع کنیم تا آثار جشنواره مقاومت در تالار حافظ روی سن بروند. کاش می شد مسئولان جای دیگری را برای اجرای این دو گروه نمایشی در نظرمی گرفتند چون این جابجایی ما را با مشکلات فراوانی مواجه می کند.

سجاد افشاریان درباره بها ندادن به نمایشنامه نویسان ایرانی گفت: متاسفانه در تئاتر ما پویایی وجود ندارد و همه نمایش ما شده است تقلید از خارجی ها. استادان ما در دانشگاه تاکید داشتند که ما نمایشنامه نویس ایرانی خوب نداریم و فقط باید از نویسندگان خارجی الگو بگیرم. ما در حوزه نمایشنامه نویسی افرادی چون اکبر رادی، علیرضا نادری، محمد یعقوبی و محمد چرم شیر را داریم که باید به آن ها بها داده شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار