نهاوندیان در جمع تعاونگران:

تعاونی ‌ها باید نقش خود را در بالا بردن روحیه مشارکت تجلی دهند

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: تعاونی‌ها اگر روحیه مشارکت را در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و تحقق تصمیمات تجلی دهند، آن وقت است که نقش خود را در پیش‌بردن کشور و جبران کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها ایفا کرده اند.
کد خبر: ۲۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰ - 06September 2014

تعاونی ‌ها باید نقش خود را در بالا بردن روحیه مشارکت تجلی دهند

به گزارش گروه دولت دفاع پرس، محمد نهاوندیان امروز در نهمین جشنواره تعاونیهای برتر همزمان با گرامیداشت هفته تعاون، قرارگیری هفته تعاون بین هفته دولت و دهه کرامت را به فال نیک گرفت و با ابلاغ سلام و تبریک رییس جمهوری کشورمان به تعاونگران، گفت: اصلیترین موضوعی که در بحث نقش تعاون در حیات اجتماعی وجود دارد، این است که بخش تعاونی در عین داشتن عملکرد اقتصادی، بیتوجه به جنبههای اجتماعی اقتصاد نیست.

رییس دفتر رییسجمهوری افزود: به جای نگاهی که گمان میکند باید اول تولید اقتصادی به هر شکل و به هر صورت داشته باشیم و پس از تولید، به شکل بازتوزیع درآمد با مداخله دولت، برخی شکافها یا نابرابریهای اجتماعی را پس از فرآیند تولید حل کنیم، اما نگاه اجتماعی به اقتصاد که در نگاه اسلامی نیز مورد تأکید است، میگوید که در جریان و فرآیند تولید و در فرآیند حرکت اقتصادی باید ملاحظات اجتماعی را در نظر گرفت که بخش تعاون از این جهت دارای مزیت و پیشگامی نسبت به شکلبندیهای دیگر اقتصادی است.

نهاوندیان مزیت و پیشگامی بخش تعاونی از لحاظ نگاه اجتماعی به اقتصاد را نه به معنای عدم توجه بخشهای خصوصی و دولتی به مسایل اجتماعی، بلکه به منزله این دانست که نقطه آغاز نگاه اجتماعی به اقتصاد در بخش تعاون بیش از سایر بخشها است.

وی تصریح کرد: توقع از شرکتهای تعاونی این است که بیشترین مشارکت را تأمین کنند و تبلور روح تعاون را بیش از سایر بخشها در بخش تعاونی شاهد باشیم.

رییس دفتر رییسجمهوری با انتقاد از نگاههایی که «تعاونی» را وسیلهای برای جذب امکانات از این سو و آن سو میدانند، خاطر نشان کرد: اینکه از عنوان تعاونی به عنوان بهانه رانت استفاده شود و در داخل آن، واقعیت مشارکت اجتماعی به آن صورت که باید وجود نداشته باشد، از موارد قابل پیگیری است.

نهاوندیان گفت: در تجربه تعاونیهای سهام عدالت و در پاسخ این سوال که میزان مشارکتی که مردم و صاحبان سهام در مدیریت تعاونیها دارند، کجا است، هنوز خیلی پاسخ قانعکنندهای از عملکرد گذشته دریافت نکردهایم.

وی جهتگیری اصلی دولت تدبیر و امید و سرمایه حرکت این دولت را مشارکتجویی دانست و تصریح کرد: دولت تدبیر و امید عنوان تدبیر و امید را انتخاب کرد نه از این بابت که ۲۰ یا ۳۰ نفر اعضای کابینه تدبیر میکنند یا امیدوارند؛ بلکه دولت تدبیر و امید متکی بر ملت تدبیر و امید است و جهتگیری اصلی دولت یازدهم، تبلور مشارکت اجتماعی است.

رییس دفتر رییسجمهوری، در تشریح انتظاری که از تعاونیها برای شکوفایی اقتصادی کشور میرود، تأکید کرد: تعاونیها اگر روحیه مشارکت را در فرآیند تصمیمسازی و تصمیمگیری و تحقق تصمیمات تجلی دهند، آن وقت است که نقش خود را در پیشبردن کشور و جبران کاستیها و عقبماندگیها ایفا کرده اند.

نهاوندیان روح تعاون را مهمتر از شکل تعاونی دانست و خاطر نشان کرد:تعاونی شکلی است که اگر روح تعاون در آن متجلیتر از جای دیگر باشد، آنگاه مصداق بهتری برای این مفهوم پیدا میکند؛ یک تعاونی که در آن روح تعاون نباشد، به درد نمیخورد.

رییس دفتر رییسجمهور افزود: اینکه تعاونی تبدیل به ابزار مداخله دولت شود، و واقعیت روح تعاونی در آن نباشد، مقصود و مطلوب نیست.

وی در اشاره به معجزههایی که تعاونی میتواند در اقتصاد کشور بروز دهد، به آنچه که تحت عنوان «معجزه عدد» نام برد، اشاره کرد و گفت: تعاونیها به سرعت و جامعیت میتوانند پساندازهای بسیار کوچک را جمع کنند.

نهاوندیان با تأکید بر اینکه بر روی روح تعاون باید کار بیشتری صورت گیرد، گفت: جایگاهی از تاریخ اقتصادی کشور قرار گرفتهایم که با عزم ملی حرکت یکساله و تصمیم درست اقتصادی، تورم که به هر فعالیت اقتصادی سالمی لطمه میزد مهار شده و روند نزولی آن به طور مرتب ادامه دارد و امیدواریم ظرف یک تا دو سال آینده به تورم یک رقمی برسیم، ثبات لازم در اقتصاد کلان ایجاد شود و بنگاهها، قدرت برنامهریزیشان را بازیابند و سیاستهای توسعهای بتوانند عملکرد خود را داشته باشند.

رییس دفتر رییسجمهور درباره برنامه خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی نیز اظهار داشت: قرار نیست دوباره خطاهای گذشته را تکرار کنیم و با اعتبارات نداشته، تعهدات آنچنانی ایجاد کنیم و پایه پولی را بالا ببریم؛ اما قرار است از رکود اقتصادی بدون اینکه تورمی ایجاد شود، خارج شویم. خروج از رکود، تصمیمی نیست که یک جمعی در دولت یا در بانک مرکزی بنشینند و در باره آن تصمیم بگیرند، بلکه تصمیم خروج از رکود باید در همه جامعه اقتصادی گرفته شود و تعاونیها میتوانند در آن نقش داشته باشند.

نهاوندیان افزود: با توجه به آمار ۴ ماه نخست سال ۹۳، میشود گفت که نرخ رشد بالای ۲ درصد در اقتصاد ایران شروع به تحقق کرده و تا پایان سال بهتر هم میشود.

رییس دفتر رییسجمهور در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر بهم پیوستگی واقعی در تشکلهای تعاونی و همچنین همکاری بین بخش خصوصی و تعاونی، خاطر نشان کرد: بر تقویت اتاق تعاون و تکیه اتاق به درون خود (نه به برون) تأکید داریم.

نهاوندیان با بیان اینکه ما میراثدار یک پیشینه دولتی شدن مستمر در اقتصاد ایران هستیم، این پیشینه را منجر به دولتسالاری در اقتصاد ایران نامید و گفت: نظام با ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ عزم کرده تا از این دولت سالاری خارج شویم، ولی این سیاستها در اجرا آنچنان که باید پیش نرفت و به ایجاد و رشد بخش عمومی غیردولتی منجر شد؛ این در حالی است که اگر این انتقال تاریخی بخواهد به درستی صورت گیرد، باید بین دو بخش خصوصی و تعاونی انجام شود که در این راه بخش خصوصی نباید تعاونی را به عنوان یک مزاحم تلقی کند و بخش تعاونی نیز نباید گمان کند که برای رشد خود باید بخش خصوصی کوچک شود، چرا که واقعیت اقتصاد ایران متورم بودن بخش دولتی است.

رییس دفتر رییسجمهور لازمه توانمند شدن بخش تعاون را توانمندسازی اعضای این بخش دانست و با یادآوری اهمیت توانمند سازی در سیاستهای اصل ۴۴ و برنامه پنجم توسعه، خاطر نشان کرد: توانمندسازی بخش تعاون که تکیهاش بر سرمایه اجتماعی و انسانی است، مبتنی بر آموزش در بخش تعاون است؛ آموزشی کاربردی و هدفمند که بتوان از آن نوآوری، شبکهای کار کردن و حضور در بازارهای جهانی را استخراج کرد.

نهاوندیان در عزم جدی دولت یازدهم برای حمایت از فرآیند انتقال تصدیها از دولت به بخش غیردولتی، گفت: نگاه بخش تعاونی در حوزههای مختلف جایگاه ممتازی است و دولت حمایت از بخش تعاونی و توانمندسازی این بخش را وظیفه خود میداند، البته این حمایت درباره تعاونیهای دانشبنیان مضاعف خواهد بود.

رییس دفتر رییسجمهور در پایان سخنانش در نهمین جشنواره تعاونیهای برتر، بر یادآوری مستمر اهداف بخش تعاونی و تأکید بر سرمایه انسانی و اجتماعی در این بخش، خاطر نشان کرد: شاخصهای برتری تعاونیها را باید به طور سالانه بازنگری کنیم و مواردی مانند روح تعاون را با شاخصهایی اندازهگیری کرده و تعاونیهای برتر را با این شاخصها تجلی دهیم. بومیکردن تعاونیها، توجه به عناصر اجتماعی و فرهنگی در تعاونیها و روح تعاون باید در شاخصهای تعاونیهای برتر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

طبق این گزارش نهمین جشنواره تعاونیهای برتر همزمان با هفته تعاون با هدف ارتقاء جایگاه بخش تعاون و توسعه فرهنگ تعاون با حضور جمع قابل توجهی از تعاونگران برتر در محل سالن اجتماعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد و طی آن شماری از تعاونیهای برتر و تعاونگران تلاشگر مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار