معاون وزیر خارجه سوریه:

ایران بر توطئه آمریکایی صهیونیستی در وقایع اخیر پیروز شد

معاون وزیر خارجه سوریه گفت که جمهوری اسلامی ایران بر توطئه آمریکایی صهیونیستی در وقایع اخیر پیروز شد.
کد خبر: ۲۷۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱ - 12January 2018

سوریه: ایران بر توطئه آمریکایی صهیونیستی در وقایع اخیر پیروز شدبه گزارش گروه بین‌الملل  دفاع پرس به نقل از سانا، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت جمهوری اسلامی ایران موفق شد بر دشمنان خود و توطئه آمریکایی و صهیونیستی که با حمایت‌های مالی عربستان صورت گرفت، پیروز شود.

وی افزود: هنگامی که در آمریکا علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور تظاهرات شد، بسیاری از سیاهپوستان آمریکایی کشته شدند و با این وجود این کشور از شورای امنیت نخواست که نشست برگزار کند، پس چگونه اکنون درباره اوضاع ایران، خواستار نشست شورای امنیت می‌شوند؟

معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که اسرائیل و آمریکا عامل هرگونه تخریب و کشتار بیگناهان در منطقه هستند  و حامیان جنگ تروریستی به دنبال مسائلی که به ملت سوریه خدمت می‌کنند، نرفتند، بلکه از مسائلی حمایت کردند که با منافع سوریه در تضاد است.

وی افزود: تروریست‌ها همه مناطقی که تخریب آن به رژیم صهیونیستی کمک می‌کند از جمله فرودگاه‌ها، سامانه پدافند هوایی را هدف قرار دادند. آن‌ها وارد اردوگاه‌های فلسطینی در استان‌های سوریه شدند تا هر کسی را که به دنبال حق بازگشت آوارگان فلسطینی است، هدف قرار دهند.

مقداد در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور ترکیه در خاک سوریه گفت: حضور ترکیه در سوریه تجاوز و اشغالگری است و ما نمی‌توانیم ساده از کنار این مسأله بگذریم. ما این حضور را محکوم و خواهان پایان فوری آن هستیم.

معاون وزیر خارجه سوریه گفت که ترکیه بخشی از نقشه خاورمیانه بزرگ و از طرح‌های اسرائیل در منطقه بوده و همچنان است.

این مقام سوری درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی به خاک این کشور گفت: سوریه با مبارزه با تروریسم به این تجاوزهایی که در حمایت از تروریسم صورت می‌گیرد، واکنش نشان می‌دهد. سوریه به اسرائیل درباره پیامدهای ادامه این حملات و همکاری با مزدوران تروریست خود هشدار می‌دهد.

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت که قانون جمهوری عربی سوریه فقط در خاک سوریه تدوین می‌شود و باید به قانون اساسی سوریه که یکی از به‌ روز ترین قانون‌های اساسی در جهان است، احترام گذاشت و به مفاد آن عمل کرد.

وی افزود: اگر ملاحظاتی درباره قانون اساسی وجود داشته باشد، می‌توان مطابق ماده 150 قانون اساسی و در صورت موافقت سوری‌ها، آن را بررسی یا اصلاح کرد.

مقداد تاکید کرد:  سوریه  در همه فعالیت‌های که با هدف یافتن حل بحران انجام شد از جمله مذاکرات آستانه و ژنو شرکت کرد.

معاون وزیر خارجه سوریه گفت: در هشتمین دور مذاکرات ژنو، هیئتی از معارضان ریاض که حامل شروط قبلی بحل بحران بودند، حضور یافتند اما سوریه این چیزی است که سوریه این شروط را رد کرد و هرگز با آن موافقت نخواهد کرد.

وی افزود برخی از کشورها که در تحقق اهداف نظامی خود در سوریه شکست خوردند، از این کنفرانس‌ها و نمایندگان بین‌المللی در امور سوریه برای تحقق دستاوردهای سیاسی خود استفاده می‌کنند.

مقداد اظهار داشت که استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه، نقش خود را به صورت شفاف و سالم ایفا نکرده و او در حل بحران سوریه جدی نیست، زیرا از منافع کشورهای غربی و عربی خلیج فارس که به او دیکته می‌‌کنند، جانبداری می‌کند.

وی درباره اخبار برخی از رسانه‌ها در خصوص تردید سازمان ملل در مشارکت در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، گفت: این موضوع دولت سوریه را غافلگیر نمی‌کند، زیرا دی‌میستورا و دیگران در یافتن راه حلی که به ملت سوریه خدمت کند، جدی نیستند. 

مقداد افزود: تردید دی‌میستورا در مشارکت در کنفرانسی که مردم سوریه می‌خواهند آن را برگزار کنند، اقدامی غیر مسئولانه است که با ماموریت او در تضاد است. کسانی که در شرکت کردن در نشست نمایندگان ملت سوریه تردید دارند، شایستگی اداره روند سیاسی را که به تحقق صلح و امنیت و ثبات در سوریه بینجامد، ندارند.

معاون وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه دولت سوریه از همه معارضان ملی که نماینده ملت سوریه هستند، استقبال می‌کند، گفت که معارضان ریاض نماینده ملت سوریه نیستند بلکه برای تحقق منافع حامیان خود تلاش می‌کنند.

وی همچنین از بی‌توجهی جامعه بین‌الملل و دستگاه‌های سازمان ملل به هزاران شهروند سوری که تروریست‌ها آن‌ها را ربوده‌اند، انتقاد کرد.

مقداد در پاسخ به سؤالی در خصوص اوضاع شمال سوریه گفت: ما ملت واحدی هستیم و بهترین چیز در بافت سوریه، همین تنوعی است که از هزاران سال قبل وجود داشته است.

معاون وزیر خارجه سوریه افزود: کرد‌هایی که خود را متعلق به سوریه می‌دانند، در همه استان‌های کشور زندگی می‌کند، اما آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت و آن‌ها را در شمال سوریه برجسته کرد، همانگونه که اسرائیل و ترکیه نیز این کارها را در مناطق دیگر انجام دادند.

وی اظهار داشت: همان کردهایی که راضی به ارتباط با منافع آمریکا شدند، زمینه را برای دخالت ترکیه در امور سوریه فراهم می‌کنند و کسانی که علیه  کشور با تروریست‌ها و دشمنان سوریه به‌ویژه اسرائیل تبانی کنند، ملی گرا نیستند، بلکه خائن و قاتلانی هستند که به مردم کشورشان خیانت می‌کنند.

انتهای پیام/191

نظر شما
پربیننده ها