رئیس جمهوری در همایش تجاری ایران و قزاقستان:

وظیفه دولت‌ها فراهم کردن بسترهای لازم، تامین امنیت اقتصادی و تسهیلات تجاری است

روحانی با بیان این مطلب که تقویت همکاری ها و تعامل با کشورهای منطقه از اولویت های خاص دولت ایران است، گفت: وظیفه دولتها فراهم کردن بسترهای لازم، تامین امنیت اقتصادی و تسهیلات تجاری است و وظیفه بخش خصوصی، شناسایی فرصت های اقتصادی و تحقق نفع متقابل در ابتکارها و همکاری های مشترک است.
کد خبر: ۲۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳ - 09September 2014

وظیفه دولت‌ها فراهم کردن بسترهای لازم، تامین امنیت اقتصادی و تسهیلات تجاری است

به گزارش اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی در همایش تجاری ایران و قزاقستان که  همتای  وی نیزدر این همایش حضور داشت، گفت: تمایل شرکت های بزرگ بین المللی برای گشودن باب مراوده با شرکتهای ایرانی در حوزه های مختلف به خوبی موید این مطلب است.

رییس جمهوری اظهارداشت: تقویت همکاری ها و تعامل با کشورهای منطقه از اولویت های خاص دولت جمهوری اسلامی ایران است و در این راستا توسعه مناسبات دوستانه با قزاقستان جایگاه خاصی دارد.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان علاوه بر همکاری های دوجانبه، ظرفیت های قابل توجهی برای همکاری در قالب ساختارهای منطقه ای از جمله اکو، سازمان همکاری اسلامی و سیکا دارند.

رییس جمهوری تصریح کرد: توسعه همکاری مشترک در این چارچوب علاوه بر مزیت های اقتصادی و تجاری، می تواند در شرایطی که بی ثباتی و ناامنی کل منطقه را تهدید می کند، موجب افزایش ضریب امنیتی برای تمامی کشورهای منطقه شود.

روحانی با اشاره به امکانات و فرصت های بسیار گسترده دو کشور، افزود: بی تردید، اشتراکات عمیق جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان از لحاظ تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی به عنوان دو کشور دوست در این بخش از قاره کهن آسیا، سرمایه بزرگ ما برای ساختن آینده ای پربارتر است.

رییس جمهوری گفت: برنامه های توسعه ای جمهوری اسلامی ایران در قالب افق ۱۴۰۴ در کنار برنامه های توسعه ای جمهوری قزاقستان با نگاه بلندمدت ۲۰۵۰ نشان از عزم و اراده دو کشور برای پیشبرد اهداف عالیه مدون دارد.

روحانی افزود: توسعه سرمایه گذاری، اجرای طرح های مشترک در حوزه های زیربنایی، عمرانی، خدمات فنی و مهندسی، صنعتی و معدنی، حمل و نقل، ترانزیت، سواپ نفت و گاز، مخابرات، گردشگری و سایر حوزه ها می تواند به عنوان بخش مهمی از استراتژی های توسعه دوجانبه مدنظر قرار گیرد.

رییس جمهوری گفت: هدف گذاری مسوولان دو کشور جهت نیل به مبادلات تجاری حداقل ۵ میلیارد دلاری بین دو طرف، واقع بینانه و قابل دستیابی است.

روحانی با اشاره به دعوت رییس جمهوری قزاقستان از وی برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۷ گفت: امروزه حفظ منابع طبیعی، انرژی برای نسل آینده، چالش های زیست محیطی و بهره مندی از انرژی های نو، سبز و تجدید پذیر از مهمترین موضوعات پیش رو می باشد که در ایران نیز مورد توجه خاص است.

رییس جمهوری افزود: بنابراین زمینه همکاری مشترک در این بخش مهیا بوده و مطمئنا دو کشور با برنامه ریزی منسجم، ظرفیت قابل توجهی برای توسعه همکاری در بخش انرژی های تجدیدپذیرخواهند داشت.

روحانی در ادامه با اشاره به شرایط مساعد ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی با قزاقستان گفت: ایران با تکیه بر دانش بومی و متخصصان و دانشمندان داخلی ، طی سالهای اخیر در زمینه دستیابی به فناوری های نو در حوزه نانو و بیوتکنولوژی به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته و کشور قزاقستان نیز در این زمینه از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار می باشد که می توان با تبادل تجربیات و دانش فنی به رشد و توسعه دو کشور کمک نمود.

رییس جمهوری اظهارداشت: درحوزه صنعت حمل و نقل و ترانزیت، وجود کریدور شمال – جنوب و دسترسی به آب های آزاد و همچنین زیرساخت ها و امکانات فراوان در بنادر و گمرکات و ارائه خدمات مطلوب به تجار و بازرگانان، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مسیری امن، کوتاه، ارزان در منطقه شاخص نموده است.

روحانی همچنین با اشاره به برگزاری موفق سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور که در هفته گذشته در تهران برگزار شد، گفت: نتایج این اجلاس نقشه راه جدیدی را برای توسعه همه جانبه فعالیت های اقتصادی دو کشور در حوزه های گوناگون تبیین نموده است.

رییس جمهوری در پایان ابراز امیدواری کرد که تمامی دست اندرکاران، مسوولان، بازرگانان، فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع دو کشور با استراتژی و برنامه ریزی بلندمدت توام با همدلی و دوستی شرایط مناسبی را برای افزایش سطح مبادلات تجاری دوجانبه فراهم آورند.

 روحانی گفت: وظیفه دولتها فراهم کردن بسترهای لازم، تامین امنیت اقتصادی و تسهیلات تجاری است و وظیفه بخش خصوصی، شناسایی فرصت های اقتصادی و تحقق نفع متقابل در ابتکارها و همکاری های مشترک است.

رییس جمهوری تصریح کرد: در این راستا تشکیل و تقویت شورای مشترک بازرگانی دو کشور، اطلاع رسانی از قابلیت ها از طریق برگزاری نمایشگاه ها و تبادل هیاتها ضروری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار