به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، وجود ائمه معصوم و سیره رفتاری، اجتماعی و سیاسی حضرات (ع)، یکی از مهمترین الگوهای زندگی در جامعه امروزی تهاجم فرهنگی است. این مساله آنقدر پراهمیت است که در برخی احادیث شیعه و پیروی از ایشان به التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی امامان (ع) در آمده است.
از میان ائمه معصوم (ع)، جایگاه زنان بارها در آیات نورانی قرآن کریم آمده است، و نام حضرت زهرا (س) مثال خورشیدی تابان، نورافشانی میکنند.
حضرت فاطمه (س)، پابه پای پدر خویش پیامبر اکرم (ص) برای اعتلای و ترویج دین مبین اسلام و یکتا با کفار و مشرکان به مبارزه پرداختند. در همین راستا، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری سخنران و کارشناس مسائل مذهبی درخصوص ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی حضرت فاطمه الزهرا (س) گفت: حضرت زهرا (س) در عرصه و زمانی بروز و ظهور پیدا میکنند که شاید در جامعه آن روز، زن دارای هیچ شخصیتی نیست و هیچ ارزشی حتی از بُعد ظاهری برای زنان قائل نیستند. اما وجود مبارک حضرت زهرای مرضیه (س) از زمان تولد به عنوان آثار معنوی و خلقت نوری «من الله و من الرسول» به جامعه ابلاغ میشود. به این شکل که پیامبر اکرم (ص) مطالبی را در شأن ایشان بیان میکنند و سپس رشد و اطاعت پذیری این بانوی عالیقدر را هم از رسول الله (ص) و بعد از ازدواج از همسرشانامیرالمومنین (ع) موید این مسئله است.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) صاحب یک جایگاه والای تقوای و الگوی تمام عیار برای مجموعه بشریت است، اظهار کرد: به حدی ایشان در مباحث اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و همچنین در سیستم نظام خانواده رشد میکنند که در جامعه منحصر به فرد میشوند. این بانوی عالیقدر (س) در جایگاه همسر، بی نظیرترین رفتارها را برای امیرالمومنین (ع) انجام میدهند. با اینکه ازدواج برای حضرت علی (ع) در زمان حیات حضرت فاطمه (س) ممنوع نبود، اما شما مشاهده میکنید که حضرت علی (ع) ازدواج ثانویهای انجام نمیدهد. چراکه حضرت زهرا (س) کامل است و هیچ نقصی در نوع رفتار و عمکلرد او به عنوان همسر وجود ندارد که امیر المومنین (ع) بخواهد همسری دیگر اختیار کند.
نقش مادری حضرت فاطمه الزهرا (س)
حجت السلام و المسلمین بهاری افزود: حضرت فاطمه (س) به عنوان مادر معیار اصلی همه مادران عالم میشوند. ایشان با اینکه دورهای در خانهای زندگی میکردند که ظاهرا آزادی عمل و احترام پدر به ایشان بیش از اندازه بود، اما هرگز به تعبیر ساده ما، بیش از حد خود کاری را انجام نمیدادند. شما در مدتی که حضرت زهرا (س) در خانه امام علی (ع) است، میخوانید که ایشان یکبار هم بی اذن همسرشان کوچکترین کار را هم انجام نمیدهند. حتی در آن واپسین لحظات عمر مبارکشان، وقتی که خلفا اراده میکنند به عیادت بانو بیایند و ایشان منع میکنند. امیرالمومنین به صدیقه میفرمایند: «بگذارید خلفا به دیدار شما بیایند.»، حضرت فاطمه (س) بیان میکنند: «اَلبَیتُ، بَیتُک و اَنَ اَنتُک» خانه خانه توست و من کنیز توام. به این معنی که هرچی تو بگویی درست است. حضرت صدیقه الکبری (س) با این روش و منش سیستم نظام خانواده را تقویت کردند.
بررسی ابعاد سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (س)
این کارشناس و سخنران مذهبی درخصوص جایگاه ویژه حضرت زهرا (س) در ابعاد اجتماعی و سیاسی بیان کرد: در روز مباهله پیغمبر (ص) با حضور حضرت فاطمه (س) میخواهند به عالم اعلام کنند که خداوند منان این را بیان کرده است، که جنسیت زن و مرد معنایی ندارد، بلکه این شخصیت تقوایی انسان است که ارزش او را بالا میبرد، به همین سبب فاطمه (س) را در جایگاه کسی که طیبه و طاهره است برای مباهله با حضور حضرت علی (ع) و حسنین (ع) همراه خودشان میکنند.
وی ادامه داد: همچنین پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و اتفاقاتی که بعد از رحلت پدر بزرگوارشان رخ میدهد، این بانوی عالیقدر نه به عنوان حضرت صدیق الکبری (س) همسر امیرالمونین (ع)، بلکه حضرت فاطمه (س) در نقش معموم و دفاع کننده از مقام ولایت و امامت احساس میکنند که باید پای به عرصه مبارزه بگذارند. اگر بخواهم خیلی ساده این جمله را بیان کنم، حضرت فاطمه (س) یک آتش به اختیار تمام عیار در مقابل کج رفتاریهای حاکمان خودشان بود. چون امام زمان ایشان در یک معذوریت و مظلومیتی قرار دارد، ولی محدودیت هایشان باعث این نمیشود که از امام خود دفاع نکند. بلکه بسیار حساب شده وارد صحنه میشوند.
حجت السلام و المسلمین بهاری با بیان اینکه خطبه فدکیه یک خطبه سیاسی، اجتماعی و اعتقادی تمام عیار است، گفت: خطبه فدیکه برای هدایت یک جامعه کافی است. به حدی رفتار سیاسی حضرت زهرا (س) اثر گذار است که به جرات میتوانیم بگوییم با یک گل بهار را ایجاد میکنند و هیئت حاکم وقت را به چالش میکشند. حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه در حالی که شخصیت خودشان را به عالم معرفی میکنند، بیان نمیکنند: که شما حق همسر من را خوردید، نمیگویند مُلک اقتصادی من و حاکمیت اقتصادی زندگی من را به چالش کشید، ایشان میفرمایند: «مردم! خدا ما را به عنوان نظم دهنده جوامع بشری قرار داده و ما خانواده «اَمانه الفُرقَه» به معنی امنیت دهنده جامعه از تفرقه هستیم. اگر دور ما جمع شوید تفرقه از بین میرود و دور شدن از ما حاصلی، چون اختلاف و تفرقه ندارد.
وی ادامه داد: زمانی که شما از این شخصیت بی نظیر بزرگوارانی مانند امام صادق (ع) سوال میکنید، حضرت میفرمایند: «مادر ما زهرا به عنوان یک بانوی تمام عیاری است که هدایت جامعه را به عهده گرفته است.» و امام حسن عسکری (ع) میفرمایند: «این زن که مادر ما زهرا باشد، حجت خدا بر ما اهل بیت (ع) است و ما حجت فاطمه (س) بر مردم هستیم.» و امام زمان (عج) به غاصب بن اعلای همدانی میفرمایند: «مادرم فاطمه اسوه و الگوی ما است.» پس معلوم میشود نوع رفتار حضرت فاطمه (س) یک الگوی زنانه نیست بلکه الگویی برای بشیریت است؛ و این رفتار و الگو در عالم هستی آنچنان اثرگذار است که به عنوان شجره طیبه نبوی در عالم معرفی میشود.
اولین شهید راه ولایت
حجت الاسلام و المسلمین بهاری در پایان خاطرنشان کرد: در اصل اولین شهیده و سپر دفاعی حریم ولایت حضرت زهرای مرضیه (س) است، که با تمام وجود در این مسیر جان و مال خودشان را هدیه کرد، تا ثمره او ولایت حضرت علی (ع) برای تمام عالم هستی شود.
منبع:باشگاه خبرنگاران