اقتدار دفاعی ایران-1/

افزایش عمق دفاع راهبردی ایران در دریا با «سپر» و «فاتح»

جمهوری اسلامی ایران در 4 دهه اخیر با تحول در تجهیزات و ماموریت‌ها توانسته عمق دفاع راهبردی ایران در دریا را افزایش دهد که آخرین دستاورد صنایع دریایی نیروهای مسلح ساخت ناوموشک‌انداز «سپر» و الحاق آن به ناوگان شمال نداجا بوده و ساخت زیردریایی «فاتح» نیز در حال انجام است.
کد خبر: ۲۷۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷ - 01February 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی در ماموریت‌ها و تجهیزات نیروی دریایی ارتش به وجود آمد و با وجود اینکه این نیرو یک نیروی تجهیزات محور است، نداجا، نیروی انسانی خود را مومن، متعهد و متخصص تربیت کرد که در صحنه‌های دفاع از کشور از مقابله با دشمن بعثی تا دزدان دریایی خوش درخشیده‌اند و جانبازی کرده‌اند.

تحولات تجهیزاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بوده است که پس از دفاع مقدس این نیرو دارای پیچیده‌ترین سامانه دفاع دریایی یعنی زیردریایی شد و امروز متخصصان بومی کشورمان در حال ساخت زیردریایی بومی «فاتح» هستند تا در آینده‌ای نزدیک به ناوگان نداجا ملحق شود و عمق دفاع راهبردی ایران در دریا افزایش ‌یابد. همچنین جمهوری اسلامی ایران توان ساخت زیردریایی با سوخت اتمی را نیز دارد.

پس از پیروزی انقلاب، مستشاران آمریکایی که از کشور ما اخراج شدند، خیال می‌کردند در انجام تعمیرات و ساخت تهجیزات دریایی درمانده خواهیم شد، اما در جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق به ایران که با حمایت آمریکا و برخی کشورهای شرق و غرب صورت گرفت، ما اقدام به دفاع مقدسی کردیم که یکی از مولفه‌های آن خودکفایی در حوزه صنعت دفاعی بود و امروز رشد صنایع دریایی وزارت دفاع به گونه‌ای است که برخی از محصولات این صنایع به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

افزایش عمق دفاع راهبردی ایران در دریا با «سپر» و «فاتح»ناوشکن جماران

و «جماران» و «دماوند» نیز اوج اقتدار تجهیزاتی نیروی دریایی ایران و صنایع دفاع دریایی کشورمان بود که در آن داک‌های خالی روزهای نخست پیروزی انقلاب، فکر و توان نیروهای متخصص ایرانی به کار گرفته و ناوشکن‌های بومی ساخته شد؛ در آینده نیز ناوشکن «سهند» نمونه پیشرفته‌تر ناوشکن‌های «جماران» و «دماوند» عملیاتی خواهد شد.

همچنین متخصصان صنایع دریایی کشورمان توانایی ساخت ناوهواپیمابر را دارند اما چون به کارگیری این ناو در دکترین دفاعی ما قرار ندارد، از ساخت آن صرف‌نظر شده است.

«سپر» جلوه خودباوری دفاعی

آذر ماه سال جاری توان دفاع دریایی ایران در دریای خزر با الحاق ناوموشک‌انداز «سپر» به ناوگان شمال نداجا، افزایش یافت. این ناو موشک‌انداز آخرین دستاورد صنایع دریایی وزارت دفاع است که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است. این ناو که از کلاس سینا است، دارای سرعت بالاست و قابلیت کشف، شناسایی و درگیری اهداف سطحی و اثرسطحی دشمن را دارد و می‌تواند چهل هدف سطحی و اثرسطحی را در مانیتور خود داشته باشد. همچنین می‌تواند همزمان با چهار شناور سطحی درگیر و آنان را مورد هدف و اصابت قرار بدهد. همچنین این ناو دارای سامانه مخابراتی امن و یکپارچه است. فایر کنترل این سامانه نیز کاملاً ایرانی می‌باشد و قابلیت مقابله با جنگ‌های الکترونیکی را دارد. همچنین دارای موشک سطح به سطح و توپ ایرانی با آهنگ نواخت بالاست.

افزایش عمق دفاع راهبردی ایران در دریا با «سپر» و «فاتح»

این ناو موشک‌انداز با قابلیت‌ها و فناوری‌های به روز و تماماً ایرانی بر اساس نیاز منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع) توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

در این پروژه بیش از 65 سامانه مکانیکی، تاسیساتی، تحرک و رانش، برق و الکترونیک، ناوبری، مخابرات، جنگال، هدایت آتش و سلاح با صرف یک میلیون و چهارصد هزار نفر ساعت کار و انجام بیش از 10 هزار فعالیت اجرایی و بهره‌گیری از شبکه توانمند داخلی متشکل از 400 مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی با همکاری سازمان‌ها و صنایع عظیم وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده است.

در سال جاری آزمایش‌های کنار اسکله (HAT) و در دریا (SAT) با موفقیت به پایان رسیده است. و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شده، تعداد 95 عنوان آزمایش، بالغ بر هزار آیتم کنترلی برای سامانه‌های مختلف این ناو انجام و همچنین 77 دوره آموزشی بالغ بر 15 هزار نفر ساعت آموزش تئوری و عملی در تخصص‌های مربوطه در 3 سطح سازمانی، میانی و کارخانه‌ای برای کارکنان این ناو برگزار شده است.

افزایش عمق دفاع راهبردی ایران در دریا با «سپر» و «فاتح»

از ویژگی‌های بارز این ناو در مقایسه با سایر شناورهای هم‌کلاس که در مناطق شمال و جنوب کشور در حال انجام ماموریت می‌باشند، می‌توان به بهینه‌سازی و بومی‌سازی بیش از 80 درصد تجهیزات و ماشین آلات اصلی اشاره کرد.

از مهمترین دستاوردهای اجرای این پروژه هم می‌توان به افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی ناوگان شمال کشور، ورود به عرصه طراحی، ساخت و علی الخصوص بهینه‌سازی انواع ناوهای موشک‌انداز، تکمیل زنجیره آموزشی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت طی دوره‌های کارورزی دانشجویان و درجه‌داران در دانشگاه و مراکز آموزش‌های تخصصی دریایی در دریای خزر اشاره کرد.

این ناو موشک‌انداز که در صنایع دریایی شهید تمجیدی انزلی ساخته شده است، 47 متر طول و 3 متر و 90 سانتی متر ارتفاع دارد. حداکثر سرعت آن نیز 35 گره دریایی است. این ناو مجهز به سامانه موشکی سطح به سطح و توپ‌های 76 و 40 میلی‌متری و رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده‌ها و موشک‌های کروز می‌باشد.

افزایش عمق دفاع راهبردی ایران در دریا با «سپر» و «فاتح»

امیر رستگاری رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در رابطه با این ناو به خبرنگار دفاع پرس گفته است: این ناو موشک‌انداز در شرایط تحریم ساخته شد و ما در دوران تحریم توانمندی خود را نشان دادیم و به عقیده بنده اگر تحریم نمی‌شدیم، نمی‌توانستیم به این حد از توانمندی و خودکفایی در طراحی و تولید تجهیزات دفاعی برسیم و «سپر» جلوه خودباوری دفاعی است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها