محسن قرائتی:

باید قرآن مثل جلسات عزاداری برجسته و همه گیر باشد

در این مراسم که با حضور جمعی از بانوان فرهیخته و فعالان قرآنی برگزار شد رئیس ستاد اقام نماز با ارائه سخنانی با اشاره به نامه ای که اخیرا نسبت به مهجوریت قرآن نگاشته است، گفت: باید قرآن مثل جلسات عزاداری برجسته و همه گیر باشد.
کد خبر: ۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷ - 02June 2013

باید قرآن مثل جلسات عزاداری برجسته و همه گیر باشد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس ، این مفسر قرآن با گلایه  از بی توجهی به محتوای قرآن در کنار پرداختن به روخوانی و قرائت قرآن یادآور شد: در مدارس و دانشگاهها با اینکه عربی تدریس می شود اما بسیاری از فارغ التحصیلان آن قادر به خواندن قرآن نیستند.

وی تاکید کرد: اصل قرآن بر قرائت، حسن تلاوت ، ترتیل، تدبر، عمل و آموزش به دیگران تاکید کرده است. حفظ قرآن نعمت است اما به شرطی که به مغز فرد فشار نیاید چون قرآن بر توانایی فرد نیز تاکید می کند و ما نباید خاطره تلخی از قرآن داشته باشیم.

 

قرائتی با بیان اینکه قرآن مانند دریایی است که هر کسی بر اساس توانمندی خود می تواند از بطون متعدد آن بهره مند شود، نسبت به مهجوریت قرآن هشدار داد و گفت: پیامبر در روز قیامت از امتش به دلیل مهجوریت قرآن شکایت می کند. برخی قرآن را محور کار خود نمی دانند و در درس ها و برنامه ها و فعالیتشان قرآن اولویت نیست. در حالیکه قرآن ذکر است و کسی که از قرآن روی بگرداند زندگی اش نکبت بار می شود.

وی به نامزدهای ریاست جمهوری اظهار داشت : قرآن در 4 مورد به اقامه دعوت کرده است. اقامه نماز، اقامه دین، اقامه عدالت و اقامه قرآن. اگر قرآن را به پا داریم بدانید وضع اقتصادی نیز درست می شود همان طور که خداوند وعده داده است.

 

این مفسر قرآن با تاکید بر بحث سبک زندگی اسلامی ایرانی تصریح کرد: بیان مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی همان زندگی قرآنی است که تمام قرآن و روایات اهل بیت و نهج البلاغه سبک زندگی ما را روشن می کند. تمام صحبت هایی که در مورد سازندگی، گفتگوی تمدنها، عدالت اجتماعی، سبک زندگی و ... گفته می شود در واقع حرف تازه ای نیست چرا که همه اینها در قرآن و روایات و نهج البلاغه وجود دارد. مثلا گاهی کارهایی به اسم هنر می شود که هیچ فایده ای ندارد. مثل نوشتن آیت الکرسی روی دانه برنج یا نگارش قرآن 40 تنی که برای هیچ کسی هیچ سودی ندارد.

حجت الاسلام قرائتی تصریح کرد: گاهی افراد در تفسیر قرآن آنقدر به نقل اقوال می پردازند که قرآن در این میان گم می شود یا به برخی به بهانه تفسیر عرفانی قرآن مطالبی می گویند که با اسلام تعارض دارد. ما عرفانی را قبول داریم که از کانال فقه خارج شده باشد در غیر این صورت دکان داری و کاسب کاری است.

این مفسر قرآن با انتقاد از بایگانی صدهای پایان نامه علوم قرآنی از بی توجهی به موضوع های قرآنی در سیستم آموزشی اظهار تاسف کرد و گفت: آیا می دانید موقوفات برای قرآن کم است و آیا می دانید در برخی از حوزه ها و در نزد برخی مدرسان حوزه فکر در قرآن درس جانبی است و نه درسی اصلی.

در ادامه این مراسم معصومه فرزانه مسئول کمیته بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی به ارائه گزارشی از روند برگزاری چهارمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی پرداخت و گفت: اگر مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری به وسیله مدیران و مسئولان کشوری محقق شود ما شاهد پیشرفت تجسم عینی قرآن در زندگی خود خواهیم بود.

مسئول کمیته بانوان سازمان اوقاف از دائمی بودن دبیرخانه همایش بانوان فعال قرآنی خبر داد و گفت: فرم شناسایی نخبگان قرآنی از طریق سایت سازمان اوقاف در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است و بانوان عزیز می توانند از این طریق با ما ارتباط برقرار کنند. برای چهارمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی 300 نفر به دبیرخانه معرفی شدند که 250 نفر از سوی مراکز و سازمان های مختلف بودند و 50 نفر نیز خود فرم شناسایی را با مدارک مورد نظر برای ما فرستادند و افتخار داریم که امروز میزبان بانوانی هستیم که در روستاها مدیریت و آموزش قرآن را دارند که جهت تجلیل امروز در خدمتشان هستیم.

در ادامه این مراسم از 14 بانوی فعال قرآنی با اهدای لوح یادبود و جوایزی تقدیر شد.

نظر شما
پربیننده ها