یادداشت/

نقش ویژه مدارس در فرهنگ‌سازی ترافیکی

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در یادداشتی با اشاره به در پیش رو بودن فصل بازگشایی مدارس، بر نقش ویژه مدارس و خانواده‌ها در فرهنگسازی ترافیکی تاکید کرده است.
کد خبر: ۲۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲ - 14September 2014

نقش ویژه مدارس در فرهنگ‌سازی ترافیکی

به گزارش خبرنگار انتظامی دفاع پرس، سرهنگ "عین الله جهانی" معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در یادداشتی، به موضوع گذرگاههای عابر پیاده و لزوم احترام به این گذرگاهها با توجه به در پیش رو بودن طرح پلیس پایتخت برای صیانت از گذرگاههای عابر پیاده پرداخته است.
 
متن این یادداشت به شرح ذیل است:

نفش هدایت گری گذرگاههای عابر پیاده در محل تقاطعها و جهارراههای سطح شهر بر هیچ کس پوشیده نیست. روزهای پر ترافیک ماه مهر نزدیک است و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تمام نیروها و تجهیزات خود در سطح شهر، آماده خدمت رسانی به شهروندان پایتخت میباشد.

بازگشایی مدارس در فصل پائیز و رفت و آمد دانش آموزان در معالر شهری، مسئولیت نیروهای پلیس در زمینه مدیریت حجم سنگین ترافیک ناشی از آن را دو چندان خواهد کرد.
 
والدین با آموزش فرزندان خود در زمینه رفتارهای صحیح ترافیکی مثل حرکت از روی خطوط عابر پیاده و عبور و مرور از پلهای عابر، نقش موثری را ایفا میکنند. نخستین و مهمترین اجتماعی که دانش آموزان پس از خانواده در آن رشد مییابند و تاثیر میپذیرند مدرسه است. مدارس در فرهنگ سازی ترافیکی جایگاه والایی دارند و میتوانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم با فراهم کردن شرایط ایفای آزمایشی نقش ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی، دانشآموزان را جهت این نقش در دنیای واقعی آماده کنند. حضور دانش آموزان با لباس فرم پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح شهر و عضویت در گروههای همیار پلیس و پلیس مدرسه توانسته است کارکرد آموزش و اجتماعی این پلیس را در سطح جامعه پررنگ نشان دهد.آموزش و فرهنگ سازی امر ترافیک به گروه همسالان با توجه به جایگاه مهمشان در نزد دانش آموزان کارکرد ارزشمند بی بدیلی دارند.
 
دانش آموزان با رعایت حقوق شهروندی همچون توقف در هنگام چراغ قرمز، حرکت از روی خطوط عابر پیاده و عبوز از گذرگاههای ویژه مشخص شده میتوانند میزان تصادفهای ناشی از برخورد وسائل نقلیه با عابر را کاهش دهند.
 
با این وجود این قشر از جامعه به دلیل بی تجربگی، عدم توجه به خطرات احتمالی، پایین بودن میزان تاب آوری در استفاده از گذرگاهها، عجله کردن و غرق شدن در افکار مربوط به تحصیل  و مدرسه، عادم تشخیص فاصله خودروها با خود، عدم توجه به صدای خودروها و قرار گرفتن در زاویه دید نامناسب به دلیل کوتاه بودن قد و ... ممکن است جان خود را خطر انداخته و هزینههای مادی و معنوی غیرقابل جبرانی را برای خانوادههای خود و راانندگان وسائل نقلیه متحمل سازند.
 
در این راستا برنامهریزیهای اصولی و کارسناسی شده پلیس راهور تهران بزرگ و بهرهگیرفتن از عوامل روان شناختی مرتبط با این گروه سنی، کمک میکند تا مواردی که موجب بروز این سهل انگاریها در میان شهروندان و به خصوص دانش آموزان دیده میشود کاهش یاعته تا بهار بازگکشایی مدارس با پاییزی آرام همراه باشد.
 
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار