دفاع پرس از تحولات منطقه گزارش می‌دهد

تشکر مردم لبنان از «حزب‌الله»/چشم‌پوشی «عباس» از حقوق فلسطینیان/سایه «بلک‌واتر» در عراق

مهمترین رخدادهای منطقه‌ای در 48 ساعت گذشته را باید در تشکر لبنانی‌ها از برقراری امنیت در عرسال توسط «حزب‌الله»، چشم‌پوشی «عباس» از شکایت از جنایتکاران صهیونیست بخاطر از سرگیری مذاکرات سازش و سایه شوم مجدد «بلک‌واتر» بر عراق ملاحظه کرد.
کد خبر: ۲۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ - 15September 2014

تشکر مردم لبنان از «حزب‌الله»/چشم‌پوشی «عباس» از حقوق فلسطینیان/سایه «بلک‌واتر» در عراق

به گزارش خبرنگار بین الملل  دفاع پرس، ادامه عملیات نظامی ارتش و نیروهای امنیتی عراق علیه داعش در مناطق مختلف این کشور، ادامه حمایتهای عربستان از تروریسم منطقهای، ادامه تب و تاب در سرزمینهای اشغالی، حضور قدرتمند ارتش سوریه در عرصه مقابله با گروههای تروریستی و تشکر لبنانیها از حزب الله مهمترین رخدادهای منطقه در 2 روز گذشته شمرده میشوند.

 

 

عراق

 عملیات گسترده آزادسازی 12 روستا در شمال عراق

«شلال العبدول» فرماندار منطقه «طوزخورماتو» از توابع استان «صلاحالدین» در شمال عراق امروز (یکشنبه) گفت: نیروهای امنیتی و ارتش عراق خود را برای انجام عملیات گسترده به منظور آزادی 12 روستای موجود بین دو ناحیه «آمرلی» و «سلیمان بیک» آماده میکنند. وی گفت که نیروهای ارتش عراق و داوطلب در حال آماده شده برای انجام این عملیات گسترده هستند.

 

تشکیل «گارد ملی عراق» با ۲۰۰ هزار عضو تحت نظارت مستشاران آمریکایی

یک مقام مسئول عراقی از آغاز روند تشکیل نیروهای جدید در استانهای سنینشین به منظور دفاع از این مناطق تحت عنوان «گارد ملی عراق» خبر داد و گفت که این نیروها جایگزین نیروهای کنونی ارتش در این استانها خواهند شد.«احمد عبدالله» مشاور کمیته عالی امور آشتی ملی عراق در هیأت دولت این کشور گفت: دولت «حیدر العبادی» نخستوزیر جدید عراق از دیروز شنبه نخستین گامهای تشکیل این نیروهای نظامی در استانها و شهرهایی که دارای اکثریت سنی هستند را برداشت. قرار است شماری از مستشاران نظامی آمریکا مسئولیت برنامهریزی برای آموزش این نیروها و آمادهسازی آنها برای عضویت در ارتش کشور در آینده را برعهده داشته باشند

 

تکرار سناریو بلکواتر؛ احتمال بازگشت پیمانکاران امنیتی آمریکایی به عراق

رئیسجمهور آمریکا، اعلام کرد که جنگ علیه گروه تکفیری «داعش»، از طریق نیروهای زمینی آمریکا صورت نمیپذیرد اما او اشارهای به پیمانکاران که به این قضیه به عنوان یک «بلیط بزرگ» نگاه میکنند، اشارهای نکرد.جنگ آمریکا علیه داعش شامل نیروهای زمینی آمریکا نمیشود و واضح است که حملات هوایی به تنهایی نمیتواند این گروه افراطی را به عقب راند. این امر میتواند به این مفهوم باشد که اگر رئیسجمهور آمریکا بخواهد به هدف دور از دسترس نابودی داعش دست پیدا کند، مجبور خواهد بود به پیمانکاران نظامی خصوصی تکیه کند و این چیزی است که دستکم پیمانکاران نظامی به آن امید دارند.

 

خلیفه خودخوانده داعش در «بیجی» عراق است

سرهنگ «علی القریشی» فرمانده نیروهای نخبه در استان صلاحالدین عراق از وجود اطلاعاتی درباره مکان اختفا و سکونت «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده تکفیریهای داعش خبر داد.فرمانده نیروهای نخبه در استان صلاحالدین گفت: اطلاعاتی در دست است که نشان میدهد شماری از سرکردههای داعش  در پایگاه چینی در منطقه «بیجی» حضور دارند که در میان آنها «ابراهیم السامرائی» ملقب به ابوبکر البغدادی نیز هست.

 

العبادی: برخی کشورها 3 میلیارد دلار به داعش کمک کردهاند

حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکید کرد که برخی کشورهای منطقه بیش از 3 میلیارد دلار به داعش کمک مالی کردهاند.این درحالی است که آمریکا تلاش دارد با کمک همین کشورهای منطقه ائتلاف بین المللی علیه داعش را تشکیل دهد و از همین رو بسیاری از ناظران تاکید کردهاند که این ائتلاف از پیش شکست خورده است.

 

ابراهیم جعفری: به زودی سفارت عربستان در عراق باز میشود

«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق از قصد عربستان سعودی مبنی بر باز کردن سفارتش در بغداد خبر داد.وزیر خارجه عراق اظهار داشت: «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان با صراحت تمام صحبت کرد و گفت: ما صفحه جدیدی از روابط با عراق را باز میکنیم.

 

 

عربستان

 سفر فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا به عربستان

بعد از  اعلام طرح «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا برای تشکیل ائتلاف علیه داعش، ژنرال «لوید آستن» فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا برای دیدار با مقامات عربستانی وارد جده شده است.آستن و هیأت نظامی همراهش با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» ولیعهد و معاون نخست وزیر عربستان دیدار و گفتوگو کرد و مهمترین تحولات منطقه و همکاریهای واشنگتن و ریاض را بررسی کرد.

 

عربستان بیش از هرکشوری برای گسترش فلسفه تکفیری بودجه تخصیص داده است

«اوگین رابینسون» ستون نویس واشنگتنپست در یادداشتی به نقل از فلوریداتایمز نوشت «باراک اوباما» مسوول درگیر کردن این کشور در یک جنگ دیگر در خاورمیانه است که انتهای آن نامعلوم است و در این جنگ پتانسیل ضرر رساندن در کنار احتمالا سود رساندن قرار گرفته است.این گزارش با اشاره به سخنرانی رئیسجمهور آمریکا، که روز چهارشنبه هفته گذشته در خصوص راهبرد مقابله با داعش بیان شد، ادامه داد که رئیسجمهور تصمیم خود را با احتیاط و با اکراه اتخاذ کرد، اما باید به این نکته توجه کرد که درخواست «نابودی» داعش، یک تعهد طولانی مدت است و موفقیت در آن بستگی به شرکایی دارد که احتمالاً غیرقابل اعتماد هستند.

 

رئیس سابق کمیته تحقیق حادثه ۱۱ سپتامبر بر نقش عربستان در ایجاد داعش تأکید کرد

«باب گراهام» سناتور و رئیس پیشین کمیته تحقیق در حملات یازده سپتامبر آمریکا، عربستان را در شکلگیری گروهک داعش سهیم دانست.گراهام گفت: عدم بررسی نقش عربستان در حملات تروریستی به برجهای تجارت جهانی منجر به شکل گیری پدیدهای به نام دولت اسلامی عراق و شام (داعش) شد.گراهام افزود که کمیته اطلاعات کنگره آمریکا و دیگر سازمانهای مرتبط در همان زمان ترجیح داده بودند که بر نقش عربستان در حمایت از تندروها چشم پوشی کنند.

 

پیوستن هزاران سعودی به تشکیلات داعش

وزارت دفاع عراق یک فیلم ویدئویی 6 دقیقهای از لحظه دستگیری یک سعودی تکفیری به نام «حمد التمیمی» (21 ساله) در منطقهای صحرایی در شمال عراق را منتشر کرد.در این فیلم ویدئویی لحظاتی از بازجویی این سعودی تکفیری ثبت شده است. از او سوالاتی درباره دلایل پیوستنش به داعش و ورودش به سوریه و سپس عراق شده است.تمیمی اعتراف میکند که ابتدا در سوریه میجنگیده اما به دستور فرمانده گردانی که وی در آن فعالیت داشت به عراق آمده تا به زعم خود در آزادی منطقه «مروانه» شرکت کند.

 

مبلغ عربستانی از تأسیس پایگاهی در سوریه برای اعزام نوجوانان خبر داد

«عبدالله المحیسنی» مبلغ عربستانی که خود در صفوف گروههای تروریستی در سوریه حضور دارد، از تأسیس یک اردوگاه آموزشی نظامی در سوریه، برای نوجوانان داوطلب، خبر داد.المحسینی مدعی شد که نوجوانان داوطلب بالای 14 سال برای آموزش دیدن درباره انواع سلاحهای سبک و سنگین و آموزشهای عقیدتی به این اردوگاه فرا خوانده میشوند.

 

 

سرزمینهای اشغالی

 

محمود عباس از پیگرد قانونی جنایات اسرائیل در دادگاه لاهه صرفنظر کرد

«حسن خریشه» نایب رئیس دوم شورای قانونگذاری فلسطین گفت، محمود عباس از تلاش برای پیگرد قانونی اسرائیل در دادگاه بینالمللی لاهه به خاطر جنایات جنگی در نوار غزه صرفنظر کرده است.وی افزود: «محمود عباس، تصمیم تشکیلات خودگردان برای پیوستن به دادگاه بینالمللی لاهه و در نتیجه اعلام جرم علیه اسرائیل را متوقف کرد تا پیشنهاد مذاکرات جدید سازش را پیش ببرد

 

مفتی قدس: داعش توطئهای برای تخریب چهره اسلام است

شیخ «محمد حسین» مفتی قدس اعلام کرد که داعش مرتکب اعمالی میشود که باعث تخریب چهره اسلام شده و خطری برای امت عرب و اسلام محسوب میشود.وی افزود که از جمله خطرهای این گروهک این است که برخی اعمال آن را به نام اسلام قلمداد میکنند در حالیکه بسیار از اسلام به دور است این گروههای تروریستی تلاش میکنند که برخی افکار دینی و سیاسی تخریبگر را در میان امت عرب نهادیه کنند و کسانی که پشت سر این گروهها قرار دارند دشمنان امت هستند.

 

سوءاستفاده نتانیاهو از جنایات داعش برای تخریب حماس

«بنیامین نتانیاهو» در یک سخنرانی مدعی شد، داعش، حماس، القاعده، جبهه النصره، بوکوحرام و حزبالله همه شاخههای یک «درخت سمی» هستند و همه این گروهها ایدئولوژی مشابهی دارند.وی بدون اشاره به کودککشی ارتش رژیم صهیونیستی و کشتن حداقل ۵۰۰ کودک طی ۵۰ روز جنگ علیه غزه، در ادامه ادعاهای خود افزود: «فرق اصلی میان داعش و حماس این است که اینها سر میبرند و آنها تیر به سر شلیک میکنند.»

 

نتانیاهو ایران را به حملات سایبری به رژیم صهیونیستی متهم کرد

«بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیمصهیونیستی روز یکشنبه ایران را به حملات سایبری به این رژیم متهم کرد.

 

سایه سیاه جنگ غزه بر اقتصاد اسرائیل؛ افزایش کسری بودجه و کاهش رشد

«یائل اندورن» از مقامات بلندپایه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی امروز با صدور بیانیهای، از افزایش کسری بودجه این رژیم در سال مالی آینده خبر داد.بر اساس این بیانیه، کسری بودجه این رژیم در سال آینده به 3.18 درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم میرسد. این در حالی است که پیش از جنگ غزه، آمار رسمی حول محور 2.5 درصد میچرخید. در این بیانیه، علت این افزایش نامطلوب، بالا رفتن نیازهای نظامی این رژیم اعلام شده است.

 

انتقاد جهاد اسلامی از اختلافات فتح و حماس

«زیاد نخاله» معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از اختلافات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش فتح انتقاد کرد.نخاله روز یکشنبه گفت: اختلافات میان دو جنبش فتح و حماس باعث ضربه زدن به از سرگیری مذاکرات آتشبس غزه در قاهره شده است.

 

بستن مسجدالاقصی و یورش نماینده افراطی کنست «موشه فیگلین» به آن

از ساعات اولیه یکشنبه نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی مسجدالاقصی را بستند و مانع از ورود زنان و مردان زیر 50 سال به آن شدند.این اقدامات در راستای آمادگی برای یورش «موشه فیگلین» معاون افراطی رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و ادای مناسک خاص یهودیان همزمان با اعیاد آنها صورت گرفت.

 

سفر «محمود عباس» به پاریس و دیدار با «فرانسوا اولاند»

منابع فلسطینی اعلام کردند «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه (۲۸ شهریور) به فرانسه میرود تا با «فرانسوا اولاند» رئیسجمهور این کشور دیدار کند.«نبیل ابو ردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان در این مورد گفت: سفر عباس به پاریس 2 روز طول خواهد کشید و این سفر قبل از شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت خواهد گرفت.

 

کمیته تحقیق جنگ غزه ماه اکتبر وارد غزه میشود

«مها الحسینی» سخنگوی دیدهبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در اظهاراتی اعلام کرد که کمیته بینالمللی تحقیق ویژه جنگ غزه از کارشناسان بینالمللی خبره تشکیل شده و رژیم صهیونیستی از رسیدن آن به غزه وحشت دارد.وی پیشبینی کرد که گزارش این کمیته در مورد جنایات رژیم صهیونیستی بسیار قویتر از گزارش «گلدستون» در مورد جنگ 2008 -2009 رژیم صهیونیستی علیه غزه خواهد بود.

 

رادیو رژیم صهیونیستی از توافق آمریکا و اسرائیل برای بازسازی غزه خبر داد

رادیو رژیم صهیونیستی شنبه گفت که آمریکا اعلام کرده با رژیم صهیونیستی برای بازسازی هر چه زودتر غزه به توافق رسیده است.براساس این گزارش در بیانیه وزارت خارجه آمریکا بر اهمیت تحکیم موقعیت تشکیلات خودگردان در این مورد تاکید شده است و همچنین واشنگتن بر ضرورت تحقق توافق طولانی مدت میان فلسطینیان و اسرائیلیها پس از مذاکرات آتشبس اخیر تاکید کرده است.

 

معاون اول نخستوزیر کویت وارد کرانه باختری شد

در اولین سفر رسمی دیدار یک مقام کویتی به فلسطین پس از سال 1967 شیخ «صباح خالد الحمد» معاون اول نخستوزیر کویت و نیز معاون اول رئیس شورای وزیران کویت وارد رامالله در کرانه باختری شد.این سفر به دعوت رسمی «ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین صورت گرفته است.

 

یک مقام صهیونیست: حماس هیچگاه سلاح خود را زمین نمیگذارد

«آموس گیلعاد» یکی از مقامات بلندپایه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی امروز شنبه در مصاحبه با تلویزیون این رژیم گفت که مذاکرات غیرمستقیم با طرف فلسطینی، در طی این ماه در مصر از سر گرفته میشود.وی بدون مشخص کردن زمان دقیق این مذاکرات گفت که دستور کار گفتوگوها، رسیدن به صلح دائم خواهد بود.این مقام نظامی صهیونیست که در مذاکرات آتشبس نیز حضور داشت در ادامه به تواناییهای حماس اشاره کرد و گفت: این گروه هیچگاه سلاح خود را تسلیم نمیکند.

 

بودجه بیسابقه شهرکسازی و افزایش شهرکنشینان صهیونیست در کرانه باختری

کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ظرف کمتر از 2 هفته 4 هزار دونم از اراضی فلسطینی در منطقه «بیت لحم» در جنوب کرانه باختری را با هدف توسعه شهرک صهیونیستنشین «گوش عتسیون» در چارچوب طرح «قدس بزرگ» را مصادره کرده و تصمیم دارد، 2 هزار دونم از اراضی شهرک «یطا» در استان الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری را هم مصادره کند تا تاکید کند که همچنان به طرحهای شهرکسازی خود و یهودیسازی مناطق فلسطینی برخلاف خواست فلسطینیان، اعراب، مسلمانان و جامعه بین المللی ادامه میدهد و این یکی از مهمترین بندهای هر گفتوگو ومذاکره سازشی در آینده است.

 

توافق فتح و حماس برای یک نشست مشترک با هدف حل اختلافات

«جمال محسین» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اعلام کرد که توافق شده دو جنبش فتح و حماس نشستی دوجانبه در نوار غزه برگزار کنند.وی افزود که فتح یک کمیته 5 نفره متشکل از «عزام الأحمد »، «جبریل الرجوب»، «صخر بسیسو»، «محمود العالول» و یک نفر دیگر را برای دیدار با حماس ، بررسی اختلافات و تکمیل روند آشتی ملی تعیین کرده است.

 

سوریه

 

 

پاریس: 930 نفر از فرانسه برای نبرد به سوریه و عراق سفر کردهاند

وزیر کشور فرانسه یکشنبه اعلام کرد: «930 تبعه فرانسوی یا تبعه خارجی مقیم فرانسه در حال حاضر در عراق و سوریه درگیر مبارزه هستند». بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه، 350 فرانسوی در حال حاضر در سوریه هستند که 60 نفر از آنان را زنان تشکیل میدهند، حدود 180 نفر سوریه را ترک کردهاند و 170 نفر نیز در مسیر انتقال به این منطقه هستند.این درحالی است که بنابر اعلام همین منبع، 230 نفر برای رفتن به سوریه ابراز تمایل کرده و 36 نفر نیز در آنجا کشته شدهاند.

 

برگزاری تظاهرات مردمی در «فرانکفورت» در حمایت از نظام و ملت سوریه

اعضای کمیته مردمی همبستگی با سوریه در آلمان ، شنبه تظاهراتی را در ابراز همبستگی با دولت، ملت و ارتش سوریه در فرانکفورت برگزار کرد.تظاهرات کنندگان پرچم های سوریه را برافراشته بودند و شعارهای مانند «نه، به دخالت خارجی» و «آری، به حاکمیت سوریه» سردادند.

 

تأکید نخست وزیر سوریه بر بازپسگیری استان «رقه» از چنگ تروریسم

نخست وزیر سوریه شنبه از افزایش مشارکت مردمی در اداره امور کشور به منظور ایستادگی در برابر تروریسم خبر داد.الحلقی در جریان دیدار با اعضای پارلمان استان «رقه» برای بررسی تحولات این استان گفت: سوریه در برابر تروریسم پیروز خواهد شد؛ هر چند که جنایات این تروریسم با حمایت از کشورهای غربی، اسرائیل و رژیمهای عربی افزایش یابد.نخست وزیر سوریه با بیان اینکه رقه بزودی به آغوش وطن بازخواهد گشت، افزود: به مدد همبستگی ملت، ارتش و دولت سوریه، تروریسم بیرون رانده خواهد شد.

 

شمارش معکوس برای آزادسازی کوی «غویران» در حسکه

با پیشروی نیروهای پیاده نظام ارتش سوریه در کوی «غویران»، در شهر حسکه شمارش معکوس برای آزادسازی این کوی که یکی از بزرگترین کویهای حسکه به شمار میآید، آغاز شد.نیروهای پیاده نظام ارتش سوریه موفق شدند، پس از درگیری شدید و سخت با عناصر تکفیری «داعش» بر چندین ساختمان و مجتمع در بخش غربی کوی تسلط یابند و آن را پاکسازی کنند.

 

بازداشت 9 هزار شهروند تونسی برای سفر به سوریه

«لطفی بن جدو» وزیر کشور تونس از بازداشت 9000 شهروند تونسی خبر داد که قصد داشته اند به گروهکهای تروریستی حاضر در سوریه بپیوندند.بن جدو در مصاحبه ای که شنبه با تلویزیون تونس انجام داد، درباره شهروندان تونسی که قصد داشتند به گروههای تروریستی در سوریه ملحق شوند، گفت: طبق قانون گذرنامههای تونس، در ماههای اخیر بیش از 9 هزار دختر و پسر تونسی بازداشت شدهاند که این کشور را به سوی سوریه ترک میکردند.

 

اوباما: در صورت واکنش دمشق به تجاوز، پدافند هوایی سوریه را هدف میگیرد

روزنامه نیویورکتایمز در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به رئیسجمهور آمریکا گزارش داد، وی چهارشنبه پیش از سخنرانی در مورد داعش، تهدید کرده که در صورت واکنش دمشق به تجاوز احتمالی جنگندههای آمریکایی به آسمان سوریه، پدافند هوایی این کشور را هدف قرار میدهد.رئیسجمهور آمریکا که در جمع کارکنان کاخ سفید و مقامات سابق دولت صحبت میکرده، گفته است: «من در بحبوحه حمله به عراق در سال 2003 اینجا (کاخ سفید) نبودم البته این جالب میبود اگر میتوانستم اوضاع را شاهد میبودم و میدیدم که آن روند چطور شکل گرفت.»

 

لبنان

 

 

معاون حزب الله: پیروزی مقاومت فلسطین جز با سلاح و حمایت ایران میسر نبود

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان در گفتوگو با روزنامه «الوفاق» با اشاره به تحولات منطقه و خطر گروهک تروریستی داعش گفت: چنانچه حمایت نامحدودی از سوی آمریکا، کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه از گروهک تکفیری داعش صورت نمیگرفت، نتیجهای که اکنون شاهدش هستیم و خطری که اکنون همگان را تهدید میکند، به وجود نمیآمد.

 

اهالی «عرسال» از تلاشهای حزب الله برای آزادی گروگانها تشکر کردند

اهالی عرسال واقع در مناطق مرزی لبنان نزدیک به سوریه با حضور در دفتر شیخ «محمد یزبک» رئیس هیئت شرعی حزب الله لبنان از تلاشهای وی در راستای آزادی دکتر «حسین الفلطی» و مهندس «عبدالله البرید» (از چنگ افراد مسلح) و همچنین از مواضع ملیگرایانه وی درباره همزیستی مسالمت آمیز بین طوایف مختلف لبنان تقدیر و تشکر کردند.شیخ یزبک پس از استقبال از هیئت مردمی عرسال با تاکید بر لزوم برخورد با احسان و دوستی با دیگران از مخالفتش با آزاد و اذیت هر انسانی سخن گفت و همبستگی و همگرایی به منظور بازپس گیری عرسال و بیرون راندن افراد مسلح و آزادی همه اسرا را خواستار شد

 

نخست وزیر لبنان با امیر قطر دیدار کرد

«تمام سلام» نخست وزیر لبنان که در رأس هیئتی بلند پایه صبح یکشنبه (امروز) به منظور پیگیری پروند اسرای ارتش و نیروهای امنیتی لبنان و آزادی آنها از چنگ افراد مسلح داعش و جبهه النصره، وارد دوحه شده بود، با شیخ «تمیم بن حمد آل  ثانی» امیر قطر دیدار کرد.

 

لبنان آماده برگزاری انتخابات پارلمانی نیست

«نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان تاکید کرد که وزارت کشور در شرایط فعلی آمادگی برگزاری انتخاب پارلمانی را ندارد.پیش از این «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان به طور رسمی نامزد انتخابات پارلمانی این کشور شده بود. نامزدی وی در انتخابات پارلمانی لبنان، تاکیدی بر مخالفت او با تمدید دوره کنونی پارلمان این کشور است.

 

 

ترکیه

 

داوود اوغلو: طرح آمریکا نمیتواند ثباتآور باشد

نخست وزیر در مورد تحولات اخیر منطقه و تلاش آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف منطقهای و جهانی برای مقابله با داعش اظهار نظر کرد.نخستوزیر ترکیه گفت:«ما از چهار سال پیش، به طور مداوم در مورد سوریه هشدار داده و اعلام کردهایم که باید قدرتهای بین المللی و منطقه ای بر اساس یک ائتلاف و طرح منسجم در این حوزه اقدام کنند. واقعیت این است که خاورمیانه دارای ساختارهای حساس و ظریفی است که اگر بدون برنامه ریزی، اقدام شود این مسائل و معادلات به طور متقابل بر هم تاثیر می گذارند و بر روی خط های گسل سیاسی و امنیتی، زلزله ها و پس لرزه هایی روی می دهند که شاید کنترل آن ها چندان ساده نباشد

 

«اردوغان» امروز به دوحه میرود

رئیسجمهور ترکیه یکشنبه طی یک سفر رسمی به قطر خواهد رفت.بر اساس این گزارش، سفر رئیسجمهور ترکیه به دوحه به دعوت امیر قطر صورت میگیرد و 2 روز طول خواهد کشید.اردوغان شیوههای همکاری میان دو کشور و چند مسئله مهم منطقهای را با طرف قطری در میان خواهد گذاشت.

انتهای پیام/ز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار