قزوه در نشست خبری کنگره ادبی زنده یاد صفارزاده

ساخت تندیس زنده یاد صفارزاده در موزه مشاهیر برج میلاد/صفارزاده، پروینی است که انقلاب را درک کرده

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های هنری گفت: در ذهن من شاخص‌ترین نماد زن هنرمند مسلمان ایرانی و انقلای زنده یاد صفارزاده است. زندگی وی، زندگی روشنی بود که بخش اعظم آن را به هنر و ادبیات انقلاب اختصاص داده بود.
کد خبر: ۲۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲ - 16September 2014

ساخت تندیس زنده یاد صفارزاده در موزه مشاهیر برج میلاد/صفارزاده، پروینی است که انقلاب را درک کرده

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس نشست مطبوعاتی دومین کنگره ادبی طاهره صفارزاده صبح امروز با حضور جلال صفارزاده برادر وی، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینشهای هنری، رضا اسماعیلی دبیر دومین کنگره ادبی طاهره صفارزاده برگزار شد.

قزوه به عنوان دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه امسال دومین سال برگزاری کنگره ادبی زنده یاد طاهره صفارزاده است، اظهار کرد: تا زمانی که من و محسن مومنی شریف در حوزه هنری هستیم این جایزه ادامه خواهد داشت و برگزاری چنین بزرگداشتی به خاطر نقش پررنگ وی در شکل گیری حوزه هنری به عنوان پایگاه ادبیات انقلاب است.

وی با بیان اینکه ایده تشکیل حوزه هنری به زنده یاد صفارزاده بر می گردد، تصریح کرد: وی جزء زنان مدیر در جمهوری اسلامی بود، مدیری که شاید حکم نداشت، اما مدیریت داشته و به گفته مومنی شریف رئیس حوزه هنری ایده شکل گیری حوزه هنری منصوب به وی است.

مدیر مرکز آفرینشهای هنری ادامه داد: اگر امروز حوزه هنری در عرصه ادبیات و هنر حرف اول را می زند مدیون زنده یاد صفارزاده است. حتی نام آوران عرصه هنر، ادبیات و سینما به نوعی متصل و مرتبط با حوزه هنری هستند.

قزوه با اشاره به شخصیت صفارزاده، بیان کرد: در ذهن من شاخصترین نماد زن هنرمند مسلمان ایرانی و انقلای زنده یاد صفارزاده است.  زندگی وی، زندگی روشنی بود که بخش اعظم آن را به هنر و ادبیات انقلاب اختصاص داده بود.

وی ادامه داد: زنده یاد صفارزاده در ترجمه کار بزرگی انجام داد. همچنین شعرهای وی در جریان و روند شعر انقلاب تاثیرگذار بود. زنده یاد صفارزاده رتبه های بین المللی را در آسیا و آفریقا به عنوان جایزه برترین زن کسب کرد که وجه مالی جایزه ها را تقدیم مستمندان کرد.

مدیر مرکز آفرینشهای هنری اضافه کرد: در زندگی هم بی نیاز بود و هر آنچه را داشت وقف معلولین انقلاب و نیازمندان می کرد.

این شاعر انقلابی اذعان کرد: قصد داریم که محدوده برگزاری کنگره را افزایش دهیم و علاوه بر بررسی آثار ارسال شده به دبیرخانه از سوی نویسندگان و شاعران داخلی آثار فارسی زبانان کشورهای همسایه را هم ارزیابی کنیم. در سال گذشته یک بانوی ایرانی موفق به کسب بانوی برتر شد که امسال تصمیم داریم این کنگره را در محدوده ایران و کشورهای فارسی زبان و یا افرادی که به زبان فارسی شعری سروده اند تعمیم دهیم.

قزوه ادامه داد: صفارزاده در سالهای گذشته و در سالهای پس از پیروزی انقلاب تأثیر چشم گیری برای شعر زنان انقلاب داشته است و امثال وی برای پرورش چهرههایی در این عرصه مادری کرده اند.

وی گفت: شخصیت طاهره صفارزاده میتواند در کنار پروین اعتصامی قرار بگیرد و بدرخشد. صفارزاده پروین دیگری بود که انقلاب را درک کرد.

مدیر مرکز آفرینشهای هنری با بیان اینکه نجابت پروین به همراه تعهد انقلابی در شعر زنده یادصفارزاده دیده می شود، اظهار کرد:  در روزگاری که غزل قالبی شده بود برای بیان فضاهای عاشقانه غیرنجیب پروین برای بیان مسائل اخلاقی قطعه را انتخاب کرد. صفارزاده نیز شاعری نبود که به سراغ موضوعات پیش پاافتاده برود. او با شعرش ازآرمان انقلاب دفاع میکرد و به جنگ استعمارگران می رفت. حتی اشعار او به زبانهای دیگر در کشورهای غربی و در راهپیمایی ها استفاده می شد.

قزوه با اشاره به بازدید خود از موزه مشاهیر در برج میلاد، گفت: در این موزه تندیس افرادی چون پروین اعتصامی و سیمین بهبهانی به عنوان بانوان برگزیده دیده می شود که در این بین جای خالی زنده یاد صفارزاده به خوبی احساس می شود که پیشنهاد برای ساخت تندیس وی نیز مورد موافقت قرار گرفت.

وی ادامه داد: صفارزاده بعد از دیداری که با امام (ره) داشت تغییرات عجیبی در زندگی و شخصیت او ایجاد شد ، درست مانند جلال که بعد از دیدار با امام (ره) دچار تحول روحی شد. جلال نیز بعد از ملاقات با امام(ره) رویه زندگی خود را تغییر داد به طوری که تبدیل به جلال دیگری شد و روشنفکران او را ترک کردند و این تأثیر نفس حق یک مرد خدا بود که توانست آنها را عوض کند.

مدیر مرکز آفرینشهای هنری گفت: تا به امروز حق زنده یاد صفارزاده ادا نشده است. وی تنها یک شاعر نبود، بلکه اندیشمند، دانشمند و یک شاعر انقلابی بود که در کار ترجمه نیز دستی توانا داشت. امیدوارم خانهای که از او مانده و به خواست خود موزه ای شود تا جوانان با وی آشنا شوند.

در ادامه این نشست جلال صفارزاده، برادر زنده یاد طاهره صفارزاده اظهار کرد: داستان طاهره بارها و بارها گفته و شنیده شده است. طاهره یک زندگی ساده و به دور از تجمل و تکبر داشت و تمام فکر او کمک به دیگران و ترویج فرهنگ ادبیات انقلابی در کشور بود.  

وی با بیان اینکه رویه زندگی خواهرم با دیگر اعضای خانواده متفاوت بود، ادامه داد: او از جوانی اعتنایی به مال دنیا نداشت و همیشه میگفت که یکی از افتخاراتم این است که به طلافروشی نرفتم. او یک سری اموال داشت که میخواست وقف امور عام المنفعه کند اما متأسفانه تاکنون میسر نشده است. خواهرم با هر سفری که میرفت وصیت نامهای مینوشت و در آن تأکید میکرد اموالم به نیازمندان مسلمان و معلولین انقلاب داده شود و بر غیر حرام است.
 

**چاپ ویژه نامه صفارزاده در روزنامه اطلاعات

همچنین در پایان این نشست اسماعیلی از چاپ ویزه نامه ای در 16 صفحه در روزنامه اطلاعات خبر داد  که این امر به همت مرکز آفرینشهای هنری انجام خواهد شد.

همچنین در دفتر شعر حوزه هنری کلیپی ساخته شده که در مراسم اختتامیه کنگره رونمایی خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار