سردار کارگر مطرح کرد؛

ثبت ملی ۳۴ یادمان دفاع مقدس/ امیدواریم سند ملی راهیان نور تا پایان سال تصویب شود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از ثبت ملی ۳۴ یادمان دفاع مقدس خبر داد و گفت: روند ثبت ملی یادمان‌ها از ۵ سال پیش آغاز شد که امیدواریم مابقی یادمان‌ها در سال‌های آینده ثبت ملی شوند.
کد خبر: ۲۸۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳ - 09March 2018

صد هزار نفر درحوزه راهیان نور فعال هستندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امشب (جمعه، 18 اسفندماه) با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در تشریح تمهیدات ستاد مرکزی راهیان نور برای نوروز ۹۷ اظهار داشت: نشست شورای عالی سیاستگذاری راهیان نور و کاروان های اعزامی به مناطق جنگی و عملیاتی کشور روز گذشته برگزار شد. عالی ترین مرجعی که درباره راهیان نور سیاستگذاری های اجرایی را انجام می دهد، شورای سیاست گذاری راهیان نور است که به صورت ماهانه تشکیل جلسه می دهد. عموما آخرین جلسه شورای سیاست گذاری را با حضور سرلشکر باقری ریاست ستاد کل نیروهای مسلح برگزار می کنیم که این جلسه سال گذشته و امسال برگزار شد.

وی ادامه داد: در جلسه شورای سیاست گذاری که هر ماه تشکیل می شود شرایط لازم برای بسترسازی هرچه بهتر برگزاری راهیان نور مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات مقتضی در این زمینه اتخاذ می شود. کار اصلی شورای سیاست گذاری راهیان نور بستر سازی این حوزه از مبدا یعنی شهرها تا مقصد که هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و  بوشهر را شامل می شود، است.

وجود 57 یادمان در استان های میزبان راهیان نور

وی با بیان اینکه 57 یادمان در استان های میزبان راهیان نور کشور وجود دارد، اظهار داشت: این یادمان ها در طول 365 روز سال فعال هستند. تا سال 91 غرب و شمال غرب چندان فعال نبودند ولی هم اکنون این مناطق فعال هستند و زمانی که هوا گرم می شود و بازدید از مناطق خوزستان، ایلام، بوشهر و خوزستان به دلیل شرایط جوی کمی سخت می شود، مناطق غرب و شمالغرب در اختیار مردم است و مردم می توانند به این مناطق بروند و از یادمان ها بازدید کنند.

سردار کارگر خاطر نشان کرد: در شورای سیاستگذاری راهیان نور علاوه بر فرماندهان ارشد نیروهای مسلح که از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی حضور دارند وزارتخانه ها و سازمان های تاثیرگذار نیز نمایندگانی دارند که از جمله آنها می توان به مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پروش، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه آزاد، صدا و سیما، حوزه های علمیه و ... اشاره کرد.

خدمت رسانی بالغ بر 100 هزار نیرو به مردم

وی با بیان اینکه در راهیان نور بالغ بر صدهزار نفر کمک رسانی و خدمت می کنند، گفت: هم اکنون نزدیک به 50 هزار مدیر کاروان، 47 هزار خادم، 25 هزار راوی و 15 هزار مبلغ در راهیان نور فعال هستند که اینها طی تقسیم بندی صورت گرفته در کاروان های مختلف حضور یافته و اقدام به خدمت رسانی می کنند.

ثبت ملی 34 یادمان دفاع مقدس

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اشاره به رونمایی از 12 یادمان دفاع مقدس که به ثبت ملی رسیدند، گفت: این مراسم روز گذشته در حاشیه نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور با حضور دکتر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد. روند ثبت ملی یادمان ها 5 سال است که آغاز شده و تا کنون با همکاری سازمان میراث فرهنگی توانستیم 34 یادمان را به ثبت ملی برسانیم و امیدواریم ما بقی یادمان ها در سال های آینده ثبت ملی شوند.

امیدواریم تا پایان سال سند ملی راهیان نور تصویب شود

رئیس بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اشاره به سند ملی راهیان نور بیان داشت: در روز 16 اسفندماه سال 95 به محضر فرمانده معظم کل قوا شرفیاب شدیم. در این دیدار مقام معظم رهبری راهیان نور را یک فن آوری دانستند که از طریق آن می توان گنج جنگ را استخراج کرد. بر همین اساس طی دستوری از سوی سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تهیه سند ملی راهیان نور در دستور کار قرار گرفت که اقدامات لازم برای فراهم آمدن این سند از سال 96 آغاز شد و ما در بهمن ماه سال جاری موفق شدیم که این سند را به هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که 12 نفر از اعضاء هیئت دولت در آن حضور دارند، وارد کنیم.  

سردار کارگر با بیان اینکه عالی ترین تصمیمات در هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گرفته می شود، گفت: این سند در این هیئت تصویب شد و جهت ویراستاری نهایی به شورای سیاستگذاری راهیان نور آمد و نهایتا این سند به مقام معظم رهبری تقدیم شد که امیدواریم تا پایان سال این سند تصویب شود. این سند عالی ترین سندی است که طی آن تکلیف همه دستگاه ها، وزارتخانه ها و حتی موسساتی که همکاری دارند مشخص شده است.  اگر این سند به تصویب برسد می تواند هم افزایی بیشتری را رقم بزند.

مشکلی در برگزاری راهیان نور نیست

وی با تاکید بر اینکه در برگزاری راهیان نور مشکلی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در موضوع دفاع مقدس در هر زمان و در هر دولتی که به سراغ مسئولین کشور رفتیم همکاری لازم صورت گرفت. باید گفت که این موضوع برای اصناف و اقشار مختلف نیز صادق بود و همکاری لازم صورت گرفت چرا که مردم و مسئولین کشور به دفاع مقدس علاقه مند هستند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اشاره به مقوله امنیت سفر در راهیان نور بیان داشت: طی پنج سال گذشته ما از نظر موضوع تصادفات شاهد کنترل خوبی هستیم و تلفات به معنای آنچنانی نداشتیم و اگر اتفاقی افتاده است ناشی از تخلف خوروهای مقابل بوده و این تصادفات از سوی خودروهای راهیان نور صورت نگرفته است.

سردار کارگر در ادامه این گفتگو به ثبت نام های صورت گرفته از سوی مردم برای حضور در این اردوی معنوی اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از ثبت نام ها در حوزه دانش آموزی و دانشجویی انجام شده اما حوزه های بسیج در سراسر کشور این آمادگی را دارند که ثبت نام ها را انجام بدهند. از سوی دیگر سازمان ها و وزارتخانه ها و دستگاه ها و موسسات مردم نهاد کار ثبت نام ها را انجام می دهند.

45 درصد زائران با خودروی شخصی به مناطق عملیاتی می آیند

وی تاکید کرد: حضور مردم در راهیان نور صرفا در قالب کاروان ها صورت نمی گیرد. یادمان ها در ندارند و یادمان ها پذیرای حضور مردم هستند. در مورد یادمان ها در سال های گذشته مشکل شب مانی وجود داشت که این مشکل از سال گذشته مرتفع شده و 120 هزار نفر می توانند شب مانی در مناطق دفاع مقدس داشته باشند. ما تا سال گذشته بیشتر به کاروان ها سرویس می دادیم ولی از سال گذشته به خودروهای شخصی که با خانواده بودند امکانات داده شده است. هم اکنون از نظر زیر ساختی اقدامات مناسبی در یادمان ها صورت گرفته است. حدود 45 درصد از زائران در ایام اوج راهیان نور یعنی از 20 اسفند تا 20 فروردین با خودروی شخصی به مناطق عملیاتی می آیند لذا خدمات تعریف شده و استانداری، شهرداری و فرمانداری ها در خوزستان تدابیر لازم را در این زمینه داشته اند هرچند که بیشتر مردم با تجهیزات می آیند و با چادر زدن اقدام به حضور در مناطق می کنند این در حالی است که اردوگاه هایی آماده شده که مامور به سرویس دهی به این زائران هستند.

بسترسازی برای پذیرایی از 10 میلیون زائر تا سال 1404

سردار کارگر با اشاره به آمار بازدیدکنندگان مناطق یادمانی در ایام نوروز سال گذشته گفت: حدود 700 هزار نفر در ایام نوروز سال گذشته از مناطق یادمانی بازدید داشتند ولی ما این آمادگی را داریم که بازدیدها رقم یک میلیون را به خود اختصاص دهند. البته ما شرمنده مردم هستیم چرا که مردم خیلی درخواست دارند ولی ما ممکن است به دلیل کمبود امکانات نتوانیم به تمام درخواست ها پاسخ بدهیم. اقداماتی در حال انجام است تا در افق 1404 بتوانیم پذیرای 10 میلیون نفر در مناطق عملیاتی باشیم این در حالی است که در سال گذشته ما پذیرای 6 میلیون نفر در 57 یادمان بودیم که الحمدالله 70 درصد این جمعیت را جوانان 15 تا 30 سال تشکیل می دادند. در مناطق عملیاتی این آمادگی وجود که هر کس آمد ما از وی پذیرایی کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در ادامه بیان داشت: در مجموعه اتوبوس رانی جوان سیر و بسیج این آمادگی وجود دارد که زائران را به مناطق ببرند و حدود 3 هزار صندلی قطار برای راهیان نور پیش بینی شده است.

اتوبوس های حاضر در راهیان نور تابع قوانین راهنمایی و رانندگی هستند

وی تاکید کرد: تمامی اتوبوس های حاضر در راهیان نور تابع قوانین راهنمایی و رانندگی هستند و در هر اتوبوس غیر از مدیر، راوی و مبلغ یک همیار پلیس نیز حضور دارد. اتوبوس ها باید از طرف راهنمایی و رانندگی تایید بگیرند و این ابلاغ به رانندگان صورت گرفته که نباید در شب حرکت کنند و این ها از موضوعاتی است که ما محکم برای اجرای آن ایستادیم. هم اکنون در ستاد مرکزی راهیان نور کشور کمیته ای انتظامی و ایمنی  تعیین شده که تعیین تکلیف ها در آن صورت می گیرد.

سردار کارگر خاطر نشان کرد: بیش از 90 درصد از جاده های منتهی به یادمان ها جاده های مناسبی هستند و ما امیدواریم 10 درصد باقی جاده ها با همکاری وزارت راه و استانداری ها اصلاح لازم در آن ها صورت گیرد.

اوج سفرها به مناطق جنگی از 20 اسفند

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه اعزام کاروان های راهیان نور از 15 اسفند آغاز شده است، گفت: اوج سفرها به مناطق جنگی از 20 اسفند که روز ملی راهیان نور است آغاز می شود که عموما کاروان ها 4 الی 5 روز اجازه حضور در مناطق عملیاتی را دارند.  

سردار کارگر در ادامه این گفتگو به جشنواره مردمی «ره آورد سرزمین نور» که در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار می شود اشاره کرد و بیان داشت: این جشنواره هر ساله برگزار می شود که در سال گذشته حدود 32 هزار اثر فرهنگی و هنری در حوزه های مختلف عکس، فیلم، پوستر و... از عزیزان حاضر در راهیان نور به این جشنواره رسید. این جشنواره از 20 اسفند تا 29 اسفند برگزار می شود و هر شب آن را یکی از سازمان ها عهده دار است.

وی تاکید کرد: بسیاری از اثار ارسال شده به این جشنواره در سطح ملی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

تشکیل قرارگاه فرهنگی راهیان نور

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به سند مهندسی فرهنگی راهیان نور اشاره کرد و اظهار داشت: راهیان نور خود یک اقدام فرهنگی است ولی برای ساماندهی آن لازم دیده شد تا ما یک سند مهندسی فرهنگی داشته باشیم بر همین اساس با تشکیل قرارگاه فرهنگی راهیان نور در ستاد مرکزی راهیان نور نگارش سند در دستور کار قرار گرفت و در شورای سیاستگذاری به تصویب رسید تا نوع کار فرهنگی در یادمان ها مشخص شود و مشخص باشد که در طول سفر در داخل کاروان ها چه اتفاقی باید بیافتد. هم اکنون الزامات و راهبردهای فرهنگی در این سند آمده و خط و مشی ها مشخص است، اگر این سند نباشد اقدامات فرهنگی قابل ارزیابی نیست.

عدم ورود مسائل جناحی به راهیان نور

سردار کارگر ادامه داد: ما در موضوع راهیان نور و دفاع مقدس به هیچ وجه اجازه ندادیم مسائل جناحی وارد این عرصه شود. یکی از وظایفی که مقام معظم رهبری فرمودند این بود که نگذارید دفاع مقدس به فراموش سپرده شده و تحریف شود و به انحراف کشیده شود. این یکی از کارهای مهمی بود که در این سند دیده شد.

وی راهیان نور را مختص به قشر خاصی ندانست و گفت: اینطورنیست که در راهیان نور فقط خانم های چادری حضور داشته باشند. در راهیان نور خانم هایی حضور دارند که پوشش کاملی هم ندارند ولی ما پذیرای این بزرگواران نیز هستیم چرا که برای ورود هیچ مانعی وجود ندارد. ما امیدواریم این سفر چنان اثری داشته باشد که در خروجی آن افراد از سفر پیام های لازم را دریافت کنند.

وی ادامه داد: چند روز پیش همایشی برگزار شد که طی آن 600 نفر از دختر خانم هایی که در سفر راهیان نورمتحول شده بودند حضور یافتند. مناطق دفاع مقدس به دلیل اینکه وجب به وجبش میزبان خون بهترین انسان هاست دارای تاثیرگذاری بالایی استو این یک فرصت مناسب برای اقدام فرهنگی است.

سردار کارگر در بخش پایانی این گفتگو به حضور گردشگران خارجی در راهیان نور اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار تا کنون راهیان نور از 53 کشور دنیا گردشگر داشته است و گردشگران از این سفر ابراز رضایت کرده اند. سال گذشته بیش از 6 هزار گردشگر خارجی داشتیم. ما متاسفانه با وجود راه اندازی قرارگاه بین الملل کار زیادی را در این بخش انجام نداده ایم ولی ما زائر از کشور عراق داشتیم که دچار تحول شده بود. باید به این نکته توجه داشت که دفاع مقدس یک جنگ جهانی کوچک بود و ایران در برابر دنیای استکبار ایستادگی کرد. بر اساس آمار آمریکایی ها، 36 کشور دنیا به عراق کمک می کردند لذا برای مردم عراق مهم است که بیایند و ببینند چه اتفاقاتی در جنگ رخ داده است.

وی گفت: تقویت اقدامات فرهنگی برای زائران خارجی در دستور کار قرار دارد به طوری که مترجم برای آنها در نظر گرفته شده و کتاب هایی برای این دسته از بازدیدکنندگان نوشته شده و ترجمه شده است و یا مستندهایی تهیه شده که آنها نیز دوبله شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار