مارشا فریمن:

عامل بی‌ثباتی منطقه سامانه موشکی آمریکاست، نه برنامه موشکی ایران

یک کارشناس آمریکایی معتقد است آنچه باعث بی‌ثباتی وضعیت راهبردی در خاورمیانه شده، سیستم‌های موشکی ضدبالستیک آمریکا در اروپاست، نه برنامه موشکی ایران.
کد خبر: ۲۸۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۴ - 11March 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «مارشا فریمن»، کارشناس مسائل سیاسی و نویسنده آمریکایی در گفت‌وگویی نظر خود درباره مسائل مختلف پیرامون توافق هسته‌ای ایران را بیان کرد. وی در واکنش به گزارش نیویورک تایمز درمورد تلاش کشورهای اروپایی برای یک توافق هسته‌ای جایگزین با اعمال محدودیت بر برنامه موشکی ایران و تمدید مدت انقضای توافق اظهار داشت: مانور حول محور توافق هسته‌ای بخشی از سیاستهای راهبردی بزرگتر در خاورمیانه است. اروپایی‌ها سعی در ایفای نقش میانجی بین ایران و آمریکا را دارند و از سوی دیگر به‌دنبال راهی هستند تا تهدید ترامپ علیه توافق را خنثی کنند. موضوعاتی که در نیویورک تایمز به‌عنوان شروط آمریکا مطرح شد برای توافق هسته‌ای مناسب نیستند.

وی در پاسخ به اینکه اروپایی‌ها ظاهراً به‌دنبال اعمال محدودیتهای جدید علیه برنامه‌های موشکی ایران هستند گفت: من به‌جز این ادعای قدیمی که برنامه موشکی ایران تهدیدی برای اروپاست از علت تمرکز اروپا بر این برنامه اطلاعی ندارم. آنچه باعث عدم ثبات در وضعیت راهبردی منطقه شده استقرار موشکهای ضدبالستیک در مرز روسیه به‌بهانه مقابله با حمله احتمالی از سوی ایران است. اما در عمل این سیستم‌ها کارآمد نبوده و در 50 درصد آزمایشات خود موفق عمل نکرده‌اند.

این کارشناس درباره واکنش ایران به خروج احتمالی ترامپ از توافق هسته‌ای گفت: هرچند این رئیس جمهور است که نظر نهایی را در آمریکا اعلام می‌کند اما در دولت وی نیز اختلاف نظراتی درمورد نحوه برخورد با توافق هسته‌ای وجود دارد.

مارشا فریمن درباره احتمال مذاکره آمریکا و عربستان بر سر توافق انرژی هسته‌ای سعودی‌ها و شروط عربستان مبنی بر اعمال محدودیت بر توافق هسته‌ای ایران گفت: عربستان بر تمایل آمریکا برای به‌خطر انداختن توافق هسته‌ای ایران حساب کرده است. گفته می‌شود درصورت تعلل آمریکا در تحقق خواسته‌های عربستان، این کشور دست به دامان روسیه یا چین خواهد شد.

منبع:‌تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار