حسینی:

ماندن در برجام در صورت خروج آمریکا، منافع ملی ما را تامین نمی‌کند

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: با توجه به روند فعلی اقدامات خصمانه و مداخله‌جویانه آمریکا علیه برجام، ماندن ایران در برجام در صورت خروج آمریکا، منافع ملی ما را تامین نمی‌کند.
کد خبر: ۲۸۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ - 08April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفتگویی، به مناسبت روز ملی فناوری صنعت هسته ای در پاسخ به این سوال که آینده برجام را با توجه به ضرب الاجل ترامپ و تغییرات در کابینه دولت آمریکا چگونه می بینید؟ اظهار داشت: هدف نهایی سیاستی که آمریکا و شخص ترامپ در قبال برجام پیش گرفته و تماما منطبق با خواسته رژیم صهیونیستی هم است، محروم سازی کامل ایران از هرگونه فعالیت هسته ای و باقی گذاشتن ماکتی از دستاوردهای علمی کشورمان در این زمینه است.

وی گفت: روند کنونی و رفتار طرف آمریکایی بیانگر تصمیم قطعی واشنگتن برای خروج یا شبه خروج از برجام است که آینده برجام را با پیچیدگی های فراوانی روبرو می سازد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا تصریح کرد: اروپا همزمان با تاکید بر ضرورت حفظ برجام اما سیاست خشنودسازی آمریکا را از طریق فشار بر ایران در حوزه های غیر هسته ای دنبال می کند؛ رفتار غلطی که بر پیچیدگی آینده برجام افزوده است.

حسینی افزود: اگرچه واکنش جمهوری اسلامی به رفتار آمریکا در پایان ضرب الاجل بستگی به متغیرهای متعددی دارد، ادامه روند کنونی اما روزنه امیدی برای ایران به عنوان طرف پایبند به برجام برای ماندن در آن باقی نخواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه آمریکا به عنوان یک طرف توافق برجام و بر اساس اصول و قواعد پذیرفته شده بین المللی موظف به پایبندی به تعهدات خود در برجام است، تصریح کرد: هیچ وظیفه ای متوجه ایران نیست که از خروج یک طرف بدعهد و زیاده طلب از یک توافق چندجانبه بین المللی جلوگیری کند؛ با این وجود جمهوری اسلامی با توجه به اهمیتی که برای دیپلماسی چندجانبه و نقش آن در حل و فصل مناقشات بین المللی دارد تلاش کرده تا از طریق رایزنی های مستمر با سایر طرف های برجام از این تصمیم نامعقول طرف آمریکایی جلوگیری کند.

حسینی در پاسخ به این سوال که تغییر در گفتار برخی مقامات وزارت خارجه در خصوص برجام و اینکه گفته می شود برجام برای ما همه چیز نیست، را ناشی از چه می دانید؟ گفت: قاعده این است که مواضع اعلامی از سوی مقامات وزارت خارجه متناسب با مواضع، رفتار و عملکردی باشد که از سوی طرف های خارجی در قبال کشورمان مشاهده می شود، بنابراین بدیهی است متناسب با تغییری که در مواضع اعلامی و کنش های طرف مقابل مشاهده می شود، مواضع اعلامی و واکنش های مقامات ما نیز تغییر کند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در پاسخ به این سوال که در صورت خروج آمریکا از برجام، آیا ادامه مسیر با طرف های اروپایی می تواند منافع ملی ما را تامین کند؟ اظهار داشت: با توجه به روند فعلی اقدامات خصمانه و مداخله جویانه آمریکا علیه برجام و طرف های برجام، پاسخ، منفی است.

حسینی گفت: از طرفی باید ببینیم آیا دولت ها و شرکت های اروپایی، نه بخاطر ایران که بخاطر منافع اقتصادی و مهمتر از آن اعتبار سیاسی و بین المللی خود، تا چه اندازه برای حمایت از یک‌ تعهد چندجانبه بین المللی که خود آنان نیز در به ثمر رساندن آن نقش عمده ای داشته اند، آمادگی دارند و خطر مخالفت با سیاست های نامعقول ترامپی را می پذیرند. واقعیت های موجود چندان امیدوارکننده نیست.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه خروج آمریکا از برجام را در چه مورد یا مواردی می بینید؟ تصریح کرد: بی اعتمادی و بی اعتباری آمریکا در جامعه جهانی بیش از پیش افزایش خواهد یافت، اهمیت و ماندگاری توافقات بین المللی و چندجانبه ای که آمریکا یک طرف اصلی آن باشد با سوال و چالش جدی مواجه خواهد شد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: دامنه اختلافات آمریکا با سایر طرف های برجام شامل اروپا از یک طرف و چین و روسیه از طرف دیگر گسترش خواهد یافت و این ها همه هزینه های خروج آمریکا از برجام خواهد بود.

منبع:‌ مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار