ماموستا محمدی:

در راستای شعار سال استفاده از کالای خارجی «حرام» است

امام جمعه شهرستان دهگلان گفت: استفاده از کالای خارجی «حرام» است و باید با مصرف کالای ایرانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم.
کد خبر: ۲۸۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ - 15April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، به تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری و با هدف حمایت از تولیدات و تولیدکنندگان داخلی، ایجاد اشتغال، برطرف کردن بیکاری، کنترل نقدینگی و توسعه اقتصادی، امسال به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده است اما برای تحقق این شعار چه باید کرد؟ مردم و مسئولان چه وظایفی در قبال تحقق بخشیدن به این شعار دارند و اصلاً چرا باید این شعار محقق شود؟

در شرایطی که جامعه جوان ایران با معضلی همچون «بیکاری» روبه‌رو هستند و مشاغل دولتی به تنهایی پاسخگوی نیاز اشتغال جوانان نیست، رشد و تقویت کارخانه‌ها و صنایع تولیدی می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال در بخش خصوصی شود اما برای ایجاد اشتیاق در میان جوانان و ورود بخش خصوصی، باید اعتماد به پایدار بودن این بخش در جامعه به وجود آید و ظرفیت لازم برای پذیرش این تعداد افراد جویای کار در میان بخش خصوصی نیز ایجاد شود که این کار تنها با افزایش تقاضا از سوی مشتریان محقق خواهد شد اینجاست که یکی از مزایای «حمایت از کالای داخلی» به خوبی خود را نشان می‌دهد.

در همین راستا به میان مردم سطح شهر می‌رویم تا ببینیم میزان حمایت مردم از کالاهای داخلی در عمل تا چه میزان است.

کالاهای داخلی «باکیفیت و بادوام» هستند

به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های لوازم خانگی شهر دهگلان مراجعه می‌کنیم، صیدی مسئول فروشگاه با بیان اینکه متأسفانه تمایل مشتریان بیشتر به سمت اجناس خارجی است گفت: در انتخاب لوازم خانگی اولویت اول برای انتخاب داشتن کیفیت مطلوب است و مردم عموماً آن را در جنس خارجی می‌بینند که باید فرهنگ‌ مصرف کالای ایرانی در جامعه نهادینه شود.

وی افزود: البته نظر فروشنده نیز در متقاعد کردن خریدار به خرید وسایل از یک شرکت خاص بسیار موثر است.

صیدی با اشاره به اینکه در ایران چندین شرکت لوازم خانگی وجود دارند که اجناس بادوام و با کیفیت را تولید می‌کنند خاطرنشان کرد: در طول این چند سال که صادقانه با مشتریان رفتار کرده‌ام از اعتبار خود برای متقاعد کردن آنان جهت خرید کالای ایرانی به جای کالاهای خارجی هزینه می‌کنم چرا که مطمئن هستم کالاهای داخلی با کیفیت و بادوام است.

وی یکی از مزایای استفاده از کالای ایرانی را داشتن گارانتی و ارائه خدمات بیان کرد و ادامه داد: اگر کالایی خارجی مانند لباسشویی خراب شود به سختی قطعه آن در بازار پیدا می‌شود اما این محدودیت برای کالای ایرانی وجود ندارد.

این فروشنده دهگلانی با بیان اینکه بیشتر کالاهای اساسی موجود در فروشگاه ایرانی است تصریح کرد: با این وجود اجناس ریز ما خارجی هستند چرا که تولید کننده داخلی برای تولید اجناس ریز نداریم و یا بسیار کم است که باید این بخش نیز تقویت شود.

وی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی تنها با یک نفر محقق نمی‌شود گفت: باید دولت از تولیدات داخلی حمایت کند و حجم ورود اجناس بی‌کیفیت چینی را تاحد امکان کاهش دهد چرا که اگر بازار از جنسی اشباع شود دیگر جایی برای رقابت سایر کالاها نمی‌ماند.

عرضه «کالای باکیفیت داخلی» راهکاری برای خروج از وابستگی به مصرف کالاهای خارجی

یکی از مشتریان لوازم خانگی معیار خود را برای خرید بالا بودن کیفیت بیان کرد و گفت: لوازم خانگی مثل یخچال و لباسشویی به نسبت سایر وسایل گران‌تر هستند بنابراین سعی می‌کنم آنها را از شرکت‌هایی که برند بوده و باکیفیت هستند، تهیه کنم که هم دیرتر خراب می‌شوند و هم عملکرد بهتری دارند.

این مشتری در پاسخ به اینکه آیا نباید از کالای ایرانی حمایت کرد افزود: وظیفه همه ما حمایت از کالای ایرانی بوده اما باید تولیدکنندگان نیز کالای با کیفیت به مردم عرضه کنند و در این صورت قطعاً مردم نیز از کالاهای خارجی فاصله می‌گیرند.

تولیدکنندگان داخلی به دنبال تولید اجناس باکیفیت باشند

فروشگاه بعدی که به آن مراجعه می‌کنیم فروشگاه پوشاک است، با نگاهی گذرا به نام اجناس، اسامی با عنوان پارچه ترک بیشتر به چشم می‌آید از فروشنده می‌پرسیم که چرا از جنس ایرانی برای فروش استفاده نمی‌کنید آیا خریدار تمایل به خرید پوشاک ایرانی ندارد؟ پاسخی که شنیدیم بسیار جالب بود: تمام این اجناس تولید داخل هستند و از تولیدی‌های تهران تهیه می‌شوند اما پارچه آنها خارجی است.

یکی از مشتریان این فروشگاه انتخاب کالای خارجی را به ایرانی ترجیح داد و توجیه وی این بود که پوشاک خارجی که برند هستند دوخت و کیفیت بهتری دارند و حتی در برخی موارد قیمت کم‌تری هم نسبت به اجناس داخلی دارند.

وی اضافه کرد: جنس ایرانی را امتحان کردم اما از کیفیت آن راضی نبودم بنابراین ترجیح می‌دهم پولی را که خرج می‌کنم برای جنسی باشد که مدت بیشتری برایم کار کند، باید تولیدکنندگان داخلی اجناس باکیفیت تولید کنند.

این خریدار با ابراز گله‌مندی از عدم وجود کیفیت مناسب در برخی اجناس داخلی گفت: متأسفانه فروشندگان پول جنس خوب را از مشتری می‌گیرند اما کیفیت آن اصلا خوب نیست، مردم دهگلان نیز به علت وضعیت معیشتی که دارند مهم‌ترین معیار خریدشان «قیمت و کیفیت» است.

دولت مشکلات تولیدکنندگان داخلی را برطرف کند

از یکی از خانم‌ها که به همراه دخترهایش برای خرید آمده‌اند سوال می‌پرسم که چه معیاری برای خرید در نظر دارد، وی در پاسخ می‌گوید: ابتدا ظرافت آن برایم مهم است و اگر مورد پسند بود و قیمت آن هم مناسب باشد آن را می‌خرم وگرنه جنس ایرانی یا خارجی برایم فرقی ندارد.

فروشگاه انواع آجیل و شکلات‌های داخلی و خارجی آخرین فروشگاهی است که به آن مراجعه می‌کنیم اکثر اجناس این فروشگاه خارجی و بالاتر از قیمت سایر فروشگاه‌های شهر است.

امیری مسئول فروشگاه بسیار صریح و بی‌پرده گفت: مخالف استفاده از کالای ایرانی هستم اجناس ایرانی کیفیت ندارند و اصلاً از آن راضی نیستم.

وی با مقایسه کالای ایرانی و خارجی افزود: همان طور که می‌بینید حتی در بسته‌بندی هم استحکام و استاندارد لازم در کالای ایرانی رعایت نشده است چه برسد به مزه و کیفیت خوراکی‌ها.

امیری عدم مصرف کالای ایرانی را مقصر دولت دانست و تصریح کرد: بخش خصوصی برای گرفتن وام جهت کیفیت‌بخشی به کالاهای خود با هزاران مشکل روبه‌رو هستند و این وظیفه دولت است که وارد عمل شود و مشکلات آنها را برطرف و از آنان حمایت کند.

حمایت دولت از بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی از حالت شعار خارج شود

امام جمعه شهرستان دهگلان در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه در شرایط کنونی استفاده از کالای خارجی حرام است اظهار داشت: در این شرایط که با مشکل بیکاری زوبه‌رو هستیم استفاده از اجناس خارجی حرام است و باید با مصرف کالای ایرانی از کارگران و تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم.

ماموستا یدالله محمدی افزود: اگر خواستار برطرف شدن بیکاری و ایجاد اشتغال هستیم باید از کالای ایرانی حمایت کنیم و در این صورت قطعاً کیفیت کالای ایرانی نیز افزایش می‌یابد.

وی به وظیفه دولت در قبال تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: باید دولت با جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و حمایت از تولیدکنندگان در راستای حمایت از کالای ایرانی قدم اساسی بردارد.

امام جمعه شهرستان دهگلان تصریح کرد: هر چند که معیارهای زیادی در انتخاب یک کالا مطرح است اما آنچه که از سخنان مردم استنباط می‌شود این بوده که مردم به‌دلیل وضعیت معیشتی خود ترجیح می‌دهند کالاهایی استفاده کنند که به جای یک سال، چند سال از آن استفاده کنند تا متحمل هزینه کمتری شوند، بنابراین باید تولیدکنندگان کیفیت کالاهای خود را افزایش بدهند و فروشندگان نیز کالاها را به مردم و جامعه معرفی و مردم نیز کالای ایرانی بخرند.

وی تاکید کرد: باید مسئولان در تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» اقدام عملی کنند چرا که تا زمانی که خودشان از کالاهای خارجی استفاده کنند، مردم نیز از آنان پیروی می‌کنند.

ماموستا محمدی افزود: باید حمایت دولت از بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی از حالت شعار خارج شده و عملیاتی شود.

امام جمعه شهرستان دهگلان خاطرنشان کرد: تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» یک همت ملی و همه جانبه از سوی آحاد جامعه، اعم از مسئولان، مردم و دولت می‌طلبد و تنها با شعار دادن و برگزاری همایش‌ها محقق نمی‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار