در جلسه امروز مطرح شد؛

برگزاری دوره «اقرا» در راستای ساماندهی سیستم آموزشی/ مسابقات برای سنجش قاریان مناسب نیست

قائم مقام شورای عالی قرآن مسابقات را یک سطح‌بندی غیر کارشناسی برای قاریان برشمرد و گفت: یک قاری باید در چندین آیتم مورد سنجش قرار گیرد و صرف کسب رتبه در مسابقات نمی‌تواند ارزیابی دقیقی باشد.
کد خبر: ۲۸۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ - 18April 2018

مسابقات برای سنجش قاریان مناسب نیست/ برگزاری دوره «اقرا» در راستای ساماندهی سیستم آموزشیبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم با حضور سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این نشست سرابی طی سخنانی با اشاره به ضرورت شناخت جایگاه و توانمندی قاریان قرآن اظهار داشت: اواسط دهه 70 رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدار‌ها موضوع شناخت حد و حدود یک قاری کامل را مطرح کردند و این موضوع از نیمه دهه 80 با ورود به شورای عالی انقلاب فرهنگی به طرح ارزیابی قاریان ختم شد و این طرح اواخر دهه 80 در شورای توسعه به تصویب رسید.

سرابی تبیین مسیر رشد، ارتقا و رسیدن به حد کمال در قرائت قرآن را از اهداف این طرح بیان کرد و گفت: پیش از تصویب و اجرای طرح تنها مسیر درجه‌بندی و رتبه‌بندی قاریان مسابقات قرآن بود که این موضوع هنوز هم به موازات طرح وجود دارد. مسابقات یک سطح‌بندیِ غیر‌کارشناسی است و قاریان هم از این اتفاق رنج می‌برند؛ زیرا یک قاری باید در چندین آیتم مورد ارزیابی قرار بگیرد و نهایتا با درخواست خود اساتید و قاریان طرح ارزیابی اجرایی شود.

قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به جذب بسیاری از قاریان و اساتید مطرح در طرح اظهار داشت: طی سال‌های برگزاری طرح ارزیابی توانستیم اساتید و قاریان بسیاری که برخی از آن‌ها قله‌های قرائت کشور بودند را جذب کنیم، زیرا این طرح خواست خود این افراد بود و اغلب دوستان عقیده داشتند که طرح ارزیابی باید نقش پررنگ‌تری نسبت به مسابقات در ارزیابی قاریان قرآن داشته باشد از طرفی هم اهداف اصلی مسابقات اهداف تبلیغی و ترویجی است و با موضوع ارزیابی منافات دارد.

قائم مقام شورای عالی قرآن در خصوص اهمیت و اعتبار مدارک اعطایی به شرکت‌کنندگان در طرح ارزیابی گفت: این مدارک از نوع مدارک هنرمندان است و براساس شورای ارزیابی هنرمندان وزارت ارشاد اعطا می‌شود. اصولا در هنر به کسی که استاد تمام است می‌گویند درجه یک پس باید بدانیم که این مدارک معادل آموزشی نیست، اما در مزایای استخدامی معادل مدرک دکتری تا دیپلم سنجیده می‌شود.

وی از پیگیری شورای عالی قرآن برای تحقق مزایای استخدامی طرح ارزیابی خبرداد و افزود: موضوع حافظان قرآن چند سال قبل از قاریان اتفاق افتاد که آن زمان پست‌ها مشخص و فورا ابلاغ شد، اما درباره قاریان پیگیری‌های زیادی کردیم و با توجه به تغییرات قوانین در سازمان اداری و استخدامی دولت موفق به اخذ ابلاغیه نشدیم؛ البته پیگیری‌های مکرری در سال‌های اخیر داشتیم و نهایتا اواخر سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع مطرح و به تصویب رسید. همچنین مقرر شد این مصوبه از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شود.

قائم مقام شورای عالی قرآن در خصوص دوره «اقرا» گفت: این دوره برای ساماندهی و جهت‌دهی دوره‌های آموزشی به سمت آموزش‌های کارآمدتر و برتر است و برای اینکه ما بتوانیم موضوع آموزش و کرسی‌های تلاوت قرآن در کشور را ساماندهی کنیم ابتدا باید طیف وسیعی از قاریان را آموزش بدهیم، آن‌ها را مدرک‌دار کنیم سپس این حوزه‌ها را ساماندهی و حتی محدودیت‌هایی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها