وزیر خارجه روسیه:

مسکو برای حمله آمریکا به سوریه خطوط قرمز تعیین کرد/ دیگر مانعی برای فروش S300 به سوریه وجود ندارد

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه برای حمله آمریکا به سوریه، خطوط قرمز تعیین کردند، گفت با این حمله، دیگر مانعی برای فروش S300 به سوریه وجود ندارد.
کد خبر: ۲۸۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ - 20April 2018

مسکو برای حمله آمریکا به سوریه خطوط قرمز تعیین کرد/ دیگر مانعی برای فروش S300 به سوریه وجود نداردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی از «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود دعوت کرده تا در کاخ سفید دیدار کنند.

«سرگئی لاوروف» با اعلام خبر تماس تلفنی سران روسیه و آمریکا، گفت که پوتین نیز در گفت‌وگو با ترامپ نسبت به سفر به آمریکا و دیدار با او ابراز علاقه کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» لاوروف درباره اقدام نظامی به رهبری آمریکا علیه سوریه گفت: «در هماهنگی پیش از حمله، مسکو مناطقی را به عنوان خط قرمز برای واشنگتن معین کرد. آمریکا نیز این خطوط قرمز را نقض نکرد».

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «به ائتلاف به رهبری آمریکا هشدار دادیم که نقض آن خطوط قرمز در سوریه، باعث اقدام انتقام‌جویانه مسکو خواهد شد.»

وی همچنین تاکید کرد بعد از حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، دیگر مانعی برای فروش سامانه‌های پدافند موشکی S300 به سوریه وجود ندارد.

بنا بر این گزارش، بامداد شنبه (25 فرودین) سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه ادعایی نابود کردن تأسیسات و توانمندی‌های شیمیایی دولت سوریه، 103 فروند موشک به چند منطقه از این کشور شلیک کردند. به گفته وزارت دفاع روسیه، پدافند هوایی سوریه موفق شد 71 فروند از این موشک‌ها را رهگیری و ساقط کند. همچنین گفته می‌شود که در این حمله هیچ شهروند یا نظامی سوری آسیب ندیده است جز سه نفر که در نتیجه انحراف یکی از موشک‌های شلیک شده بود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود: «پوتین و ترامپ اجازه نخواهند داد بین واشنگتن و مسکو درگیری نظامی رخ دهد.»

لاوروف با اشاره به منهدم شدن تعداد زیادی از موشک‌های حمله سه کشور به سوریه توسط سامانه‌های پدافندی این کشور، توضیح داد که ارتش روسیه به زودی مدارکی را از ساقط شدن این موشک‌ها ارائه می‌دهد.

وی درباره ادعای حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی دمشق نیز گفت: «مدارک کافی داریم از اینکه انگلیس در شبیه‌سازی و جعل حمله شیمیایی به دوما دست داشته است.»

لاوروف با اشاره به ویدئوی مصاحبه از کودکی که در حمله شیمیایی ادعایی به دوما کشته شده بود، افزود: «اول از هرچیز،‌آن مصاحبه...تصاویر حمله به دوما توسط گروه کلاه سفیدها که فقط در مناطق تحت کنترل تروریست‌ها فعالیت می‌کنند، منتشر شده بود...آنها با اقدامات تحریک‌آمیز دیگر مانند آنچه که یک سال قبل در خان شیخون انجام شد، مرتبط هستند. این یک راز نیست که آنها از سوی انگلیس، آمریکا و چند دولت غربی دیگر حمایت مالی می‌شوند.»

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه در تلاش هستند تا تحقیقات تیم کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تحقیقاتش را در دوما شروع کند، توضیح داد: «ما و دولت سوریه گفتیم که از تحقیقات درباره دوما حمایت می‌کنیم اما انگلیس،‌ فرانسه و آمریکا به جای حمایت، به سوریه حمله هوایی کردند.»

وی همچنین درباره دیدار احتمالی ترامپ با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفت که مسکو هیچ پیشنهادی برای میزبانی این دیدار نخواهد داد.

لاوروف با اشاره به اخراج دیپلمات‌های روسی از آمریکا و وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه، تاکید کرد مسکو به این رویکرد ضدروسی واشنگتن، «پاسخی با شرافت» خواهد داد؛ زیرا در غیر این‌صورت عزت نفس خود را حفظ نکرده‌ایم.

وی درباره ماجرای مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه انگلیس و دخترش در «سالزبوری» نیز گفت گاز اعصاب A234 که به «نوویچوک» مشهور است، در زرادخانه‌های آمریکا نگهداری می‌شود.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «اگر کسی در روسیه می‌خواست از او (اسکریپال) انتقام بگیرد یا از شر او خلاص شود، در آن‌صورت چرا ما باید او را با جاسوسان خود (در سال 2010) مبادله می‌کردیم.»

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار