در چهارمین نشست تخصصی «چهل شاهد» مطرح شد؛

رسالت عکاسان دفاع مقدس پایان نیافته است/ بالندگی عکاسی ایران در دفاع مقدس

چهارمین نشست تخصصی «چهل شاهد» با حضور عکاسان پیشکسوت امروز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ - 30April 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، چهارمین نشست تخصصی «چهل شاهد» با موضوع بررسی 40 سال عکاسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور مجید دوخته‌چی‌زاده، کمال الدین شاهرخ و محمود عبدالحسینی امروز (دوشنبه 10 اردیبهشت ماه) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

محمود عبدالحسینی از عکاسان پیشکسوت دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این نشست با اشاره به نقش مهم عکاسان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: عکاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی تولدی دیگر یافت و در دوران دفاع مقدس به رشد و شکوفایی و بالندگی رسید و عکاسان در دوران جنگ تحمیلی پیش قراول رسانه‌ها بودند و در صحنه های نبرد دوشادوش رزمندگان در خط مقدم حضور داشتند.

این عکاس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، افزود: هنر عکاس طرح و کشف زاویه پنهان یک رخداد است و عکاسان دوران دفاع مقدس سلاح خود را دوربین برگزیدند، تا چهره مظلوم مردم ایران را در جنگ تحمیلی به جهانیان نشان دهند.

رسالت عکاسان دفاع مقدس پایان نیافته است/ بالندگی عکاسی ایران در دفاع مقدس

او اظهار داشت: عکاسان پل ارتباطی بین نسل حاضر و نسل آینده است و عکاسان زیادی در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور یافتند، که امروز به‌عنوان شاهد می توانیم از چندیل آلبوم چاپ شده جنگ تحمیلی نام ببریم که حاوی آثار تاثیر گذاری است که نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران نیز تاثیرات بزرگی داشته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسالت عکاسان دفاع مقدس با پایان جنگ تحمیلی به اتمام نرسیده است و همچنان ادامه دارد چرا که مسائل دفاع همچنان در مقابل چشمان ماست و این عکاسان باید همچنان فعالیت کنند و این امر به مراتب مهمتر از آن دوران است.

عبدالحسینی بیان داشت: تعداد اندکی از عکس‌های آن دوره‌ها در رسانه‌ها و نمایشگاه‌ها در مقابل دیدگان قرار گرفت و باید به دنبال آن باشیم که عکس‌هایی که آن روز ها با مشقت فراوان بدست آمده است امروز چه سرنوشتی یافته اند، آثاری که هر کدام به تنهایی تاثیرات فراوانی بر مخاطبان دارند، چه بیانی بهتر از عکس می‌تواند جنایت دشمن بعثی را در سردشت به نمایش بگذارد؟ یک عکس را در یک لحظه می نگریم ولی یک عمر با آن درگیر هستیم.

وی خاطر نشان کرد: وقتی از عکاسی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نام می بریم باید بدانیم که دفاع تنها از آب و خاک نیست و دفاع از اعتقادات نیز بخشی از این دفاع است و باید عکاسان ما نقش موثر خود را در سوریه و یمن و فلسطین ایفا کنند.

وی با یادآوری عکس حسین پرتوی از دیدار همافران با حضرت امام خمینی (ره) در بیست و یکم بهمن ماه افزود: این عکس پیروزی انقلاب را تسریع کرد و این قدرت عکس را نشان می دهد.

عکاسی ایران در این 40 سال رو به گسترش بوده است

مجید دوخته چی زاده عکاس برجسته دفاع مقدس در ادامه این نشست با اشاره به حضور عکاسان در دوران دفاع مقدس گفت: عکاسان حاضر در دوران دفاع مقدس را می‌توان به چهار دسته عکاسان حرفه‌ای که با آژانس‌های خبری بین المللی همکاری می‌کردند، عکاسان خبرگزاری‌ها و مطبوعات داخلی، عکاسان آزاد و عکاسانی که دوره ندیده‌ای که در کنار رزمندگان حضور یافتند تقسیم کرد که بخش بزرگی از گنجینه عکاسی دفاع مقدس متعلق به گروه چهام است.

وی افزود: عکاسی خبری از بدو ورود عکاسی به ایران تا کنون  در دوران دفاع مقدس به کمال خود رسید و عکاسان با توجه به نیاز خبر رسانی و اطلاع رسانی به پشت جبهه ها این رسانه را گسترش دادند و امروز عکس های بی نظیری از آن دوران می‌بینیم و این وسعت هنر عکاسان دفاع مقدس را به خوبی نمایان می‌کند.

دوخته‌چی‌زاده اظهار داشت: بیشتر این تصاویر توسط عکاسانی ثبت شده است که بدون آموزش و تحصیلات آکادمیک در کنار رزمندگان شروع به فعالیت کردند و پابه پای رزمندگان در جبهه ها حضور داشتند.

وی با اشاره به این که مکانی برای حفظ و نگهداری نگاتیوهای آن دوران وجود ندارد خاطر نشان کرد: گنجینه عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک گنجینه ملی است و امروز در نهایت بی توجهی قرار گرفته است. بسیاری از عکاسان آن دوران فوت کرده اند و امروز سرنوشت آرشیو آنها مشخص نیست. ما غنی ترین آرشیو بصری تاریخ ایران را داریم که بایستی به آن بها بدهیم.

دوخته‌چی‌زاده عملکرد عکاسی را در 40  سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: قطع به یقین عکاسی در این 40 سال رو به گسترش بوده و شکل و فرم آن تغییرات زیادی داشته است و کارهای خوبی صورت گرفته که آثار بیرونی آن قابل مشاهده است.

رسالت عکاسان دفاع مقدس پایان نیافته است

کمال الدین شاهرخ از عکاسان دوران دفاع مقدس گفت: عکس یک انرژی دارد که این انرژی توسط عکاس در عکس به وجود می آید و این انرژی به مخاطب منتقل می شود و هرچه این انرژی بیشتر باشد اثر آن نیز بیشتر است و رسانه عکس از نافذترین رسانه های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود.

وی افزود: تعداد بیشتر عکاسان حاضر در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افراد خود جوش و سازمان نیافته بودند و وارد جنگ شدند و احساس تکلیف کردند و تکلیف خود را در هنر عکاسی ادا کردند.

این عکاس پیشکسوت دفاع مقدس اظهار داشت: بسیاری از عکاسان آن دوران با ایمان و اعتقاد عکاسی می کردند و نمونه های زیادی داریم که در کنار کار رزم عکاسی می کردند کسانی چون شهید مجید مرادی و کاظم اخوان از این جمله بودند.

وی تصریح کرد: در حوزه عکس دفاع مقدس باید به باور می رسیدیم تا بتوانیم کار خود را به درستی انجام دهیم و باید پا به پای رزمندگان حضور پیدا می کردیم و ترکیب هنر و دانش و ایمان توانست تاثیر مهمی بر مخاطبان بگذارد.

شاهرخ بیان داشت: رسالت عکاسان دفع مقدس امروز به پایان نرسیده است و نشر این آثار ارزشمند بسیار مهم است تا بتوانیم ارزش های دوران دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما امروز در دوره ای زندگی می کنیم که سرعت تکنولوژی بسیار زیاد است و اگر آهسته با آن برخورد دچار مشکل می شویم.

شاهرخ بیان این که بین عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و عکاسان بین المللی تفاوت وجود دارد افزود: تاثیری که عکاسان دفاع مقدس ما در طول سال های گذشته داشته‌اند، قابل ذکر است و جوانانی که با اشتیاق و ایمان گام برداشتند و در ثبت و ضبط دوران دفاع مقدس کوشیدند امروز باید سرلوحه عکاسان جوان قرار بگیرند تا در حوزه مقاومت گام بردارند. بسیاری از کشور های مستقل منطقه که مورد تجاوز استکبار قرار گرفته اند امروز نیازمند تجربیات عکاسی ما در دوران دفاع مقدس هستند؛ تجربیاتی که ما آن روزها به سختی بدست آورده ایم.

وی در خاتمه گفت: امروز رسالت عکاسان دفاع مقدس و انقلاب تمام نشده است و باید تجربیات‌مان را در اختیار نسل جوان قرار دهیم و نیروهای خلاق تربیت کنیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها