در نشست «انتخابات عراق و تاثیر آن بر معادلات منطقه‌ای مطرح شد؛

مردم‌سالاری تنها راه بازگشت عراق به قدرت در پساداعش است/ درایت ایران در ایجاد امنیت اجتماعی برای ملت‌های منطقه هوشمندانه بود

صباح زنگنه گفت: تنها راه بازگشت عراقی‌ها به قدرت که هنوز جراحات تروریست‌ها را بر پیکر احساس می‌کند، بازگشت به سوی مردم‌سالاری است.
کد خبر: ۲۹۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ - 08May 2018

مردم‌سالاری تنها راه بازگشت عراق به قدرت در پساداعش استبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، نشست تخصصی «انتخابات عراق و تاثیر آن بر معادلات منطقه‌ای» با حضور صباح زنگنه کارشناس ارشد بین‌الملل، هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجلاس جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

در این نشست صباح زنگنه اظهار داشت: برای جمهوری اسلامی ایران خیلی اهمیت دارد که عراق یک کشور مستقل، باثبات و بر اساس مردم سالاری اداره شود. هر اندازه که  مسائل در عراق بر مبنای مردمسالری تنظیم شود، برای امنیت، توسعه و ثبات ایران حائز اهمیت است.

این کارشناس ارشد تحولات غرب آسیا افزود: ایران همواره مشکلاتی با عراق داشته است. بعد از تفکیک سلطنت عثمانی به کشورهای کوچکتر و تشکیل کشوری به نام عراق این مباحث وجود داشته است و آثار فرهنگی نفوذ عثمانی‌ها در عراق که جهت‌دار و علیه ایران و تشییع بود، همچنان تاثیرش را بر بعضی از مناطق این کشور می‌بینیم. جنگ تحمیلی که هشت سال به جمهوری اسلامی ایران و هم بر خود مردم عراق عملا تحمیل شد، کل منافع و منابع این 2 کشور و منطقه را مستهلک و از بین برد. لذا نظام سیاسی در عراق می‌خواهد مستقر شود برای ایران اهمیت بسزایی دارد.

وی در ادامه سخنانش گفت: بعد از سقوط صدام، مردم عراق تنها سه گزینه پیش روی خود می‌دیدند. یک گزینه این بود که دوباره حکومت فردی دیکتاتورمابانه برقرار شود و همانند صدام حکومت بکند و مسائل را به نفع قدرت‌های خارجی که عراق را اشغال کرده بودند، اداره کنند. تلاش‌هایی در همین باب انجام دادند، مانند حاکم نظامی و حاکم سیاسی تعیین کردند. تلاش آمریکا و متحدانش در این جهت بود و سایر کشورهای عربی منطقه هم این جهت را ترجیح می‌دادند که عراق دوباره به پایگاهی وابسته به قدرت آمریکا و هماهنگ قدرت‌های عربی تبدیل شود و یک حکومت دیکتاتوری دیگر شکل گیرد.

صباح زنگنه خاطرنشان کرد: گزینه بعدی پیش روی ملت عراق این بود که نقش دولت اشغالگر که آمریکا بود، پر رنگ جلوه پیدا نکند، عراق تحت قیمومیت سازمان ملل دربیاید و تا آن تاریخ به لحاظ درآمدها و هزینه‌ها زیر نظر سازمان ملل بود و حالا این رویه ادامه پیدا کند در مسائل نظام سیاسی هم 20 الی 30 سال تحت قیمومیت بین‌المللی قرار بگیرد که تلخی اینکه تحت قیمومیت یک کشور استعمارگر هست نداشته باشد؛ ولی همان قدرت‌ها از طریق ساز و کار سازمان ملل امور را اداره کنند. البته عراق سابقه تحت قیمومیت گرفتن سایر کشورها در قرن 20 میلادی را هم داشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به گزینه سوم پیش روی مردم عراق اشاره کرد و افزود: گزینه آخری که پیش روی آن‌ها بود، برگزاری انتخابات آزاد بود تا مردم انتخاب کنند شیوه و نظامی که نیاز دارند در آن مبنا کار کنند. جهت‌گیری‌ها و جبهه گیری‌ها مشخص است که چه کسانی و چه نظام‌هایی به آن 2 گزینه متمایل هستند و چه کسانی به گزینه سوم که همان انتخابات آزاد است، متمایل هستند. مردم عراق، مرجعیت عراق و ایران به گزینه سوم گرایش داشتند. موضوع تدوین قانون اساسی مطرح و به رفراندوم گذاشته شد. آیت‌الله سیستانی هم همین موضوع را تاکید کردند که اختیارات از آن مردم باشد و نه در اختیار قدرت‌های اشغالگر.

وی به موضوع تدوین قانون اساسی هم اشاره‌ای کرد و گفت: شیوه تدوین قانون اساسی به شکل ریاستی یا پارلمانی تدوین شود و نظر کمیته تدوین قانون اساسی بر نظام پارلمانی قرار گرفت. نظام پارلمانی در عمل شبیه نظام پارلمانی است که در لبنان اجرا می‌شود. پارلمان در اصل وظیفه انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر، تعیین وزرا، بودجه و سایر امکانات را برعهده دارد.

در ادامه این نشست هادی محمدی کارشناس مسائل بین‌الملل نسبت به دخالت‌های آمریکاها در منطقه اظهار داشت: درایت و مدیریت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر امر مردم سالاری و ایجاد امنیت اجتماعی برای ملت‌های منطقه بسیار هوشمندانه بود.

وی پیرامون شرایط فعلی عراق و انتخاباتی که هفته آینده قرار است، برگزار شود، گفت: این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که امنیت اجتماعی به طور کامل برقرار شده و حال در دوره‌ای به سر می‌بریم که گروهک تروریستی داعش به طور کل نابود و از بین رفته است و سایه شوم این غده سرطانی از سر ملت عراق کنار رفته است.

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه مردم عراق به درستی و با درایت تمام می‌توانند پارلمان مورد نظر خودشان را انتخاب کنند که این موضوع نقش مردم سالاری را در این کشور بیش از پیش نمایان می‌کند به طوری که دوره پساداعش با برقراری امنیت کامل در کشور عراق، مردم عراق هم دوست دارند تا استقلال خود را همراه با آزادی و بر اساس برنامه‌هایی که مرجعیت آیت الله سیستانی همیشه بر آن تاکید داشته‌اند، تعیین کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه در خصوص حضور اقلیت کرد و سنی در عراق بیان کرد: این قشر در حال حاضر به دنبال پارلمانی هستند که بتواند آن‌ها را راضی کند و طبق اصولی که آمریکایی‌ها بر آن اذعان کردند و با شعار شراکت سیاسی از آن یاد کردند نخواهند گذاشت تا کلاه گشادی به سرشان برود، بلکه با توجه به مرجعیت و ارائه راه کارهایی مناسب از سمت مراجع تقلید شیعه نیم نگاهی نیز به پارلمان های این حزب دارند.

وی به اهمیت عراق در معادلات منطقه اشاره کرد و افزود: عراق کشوری است که بر پایه مردم سالاری نهادینه خواهد شد و نقش پررنگ آن در منطقه برهمگان واضح و روشن است و به نحوی می‌تواند به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه و گرایشی که مردم عراق به فلسطین دارند شرایط را برای پیروزی و پس گرفتن مناطق اشغالی توسط رژیم صهیونیستی داشته باشد.

محمدی در خاتمه این نشست نیم نگاهی به آماری از کشور عراق و گستردگی حضور مردم در شبکه‌های مجازی کرد و گفت: امروزه 14 میلیون کاربر اینترنتی در عراق هستند (بیش از 45%) که 13 میلیون از آن ها عضو فیسبوک و 900 هزار نفر از آن‌ها در شبکه توییتر و مابقی که حدود 100 هزار نفر می‌شوند در فضای اینستاگرام مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام/441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار