رضا مهدوی:

موسیقی دفاع مقدس متفاوت از تمام موسیقی‌های دنیاست/ برگزاری جشنواره سرود انقلاب اسلامی در 22 بهمن

دبیر انجمن مردم نهاد تولید و انتشار آثار موسیقی انقلابی، گفت: موسیقی انقلاب، کلامش، مضمونش، حرکت‌های انقلابی و جوشش‌های مردمی را در خود جای داده است.
کد خبر: ۲۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵ - 23September 2014

موسیقی دفاع مقدس متفاوت از تمام موسیقی‌های دنیاست/ برگزاری جشنواره سرود انقلاب اسلامی در 22 بهمن

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، رضا مهدوی، مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری و کارشناس و نوازنده موسیقی همزمان با هفته دفاع مقدس در خصوص "موسیقی انقلابی و دفاع مقدس" اظهار کرد: اساسا ما ژانری به نام موسیقی جنگ داریم که از گذشته تاکنون یعنی از جنگ جهانی اول به بعد که متحدین و متفقین در ایران حضور داشتند و حتی دوره مشروطه و جنگهای منطقهای که در ایران وجود داشته و مهمترین آن 8 سال دفاع مقدس است، اینها مضامین به خصوص خودش، الحان، ضرب آهنگها و ملودیهای خاص خودش را دارد. این موسیقی منوط به این نیست فقط جنگی رخ بدهد تا ما این موسیقی را شاهد باشیم هرچند که در دوران جنگ بیشتر شنیده میشود اما در دوران صلح تمامی مارشها و آنچه موسیقی حماسی تلقی میشود و حس رزمآوری و پویایی در انسان بوجود میآورد و او را از رخوت میرهاند و شاداب و سرحال میکند، به نوعی میتواند ژانر موسیقی جنگ قرار بگیرد. به دلیل اینکه ما در 8 سال دفاع مقدس از وطن و ناموس و کیان خود دفاع کردیم و هیچ وقت جنگی را شروع نکردیم، موسیقی دفاع مقدس متفاوت از تمام موسیقیهای دنیاست و بر اساس دفاع و الگوها و انگارههای دینی، ملی و مذهبی است.

مدیر پیشین مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه به ارتباط موسیقی انقلابی و جنگ پرداخته و گفت: همه اینها زیر شاخه موسیقی حماسی است اما موسیقی انقلاب، کلامش، مضمونش، حرکتهای انقلابی و جوششهای مردمی را در خود جای داده است، دفاع مقدس و جنگ حالت جنگاوری و دفاع را ایجاد میکند. موسیقی زورخانه هم آن حالت رزم را ایجاد می کند، آن هم به نوعی موسیقی حماسی است همه اینها زیر شاخه حماسی است.

وی افزود: ظاهرا الان در صلح قرار داریم. در حال حاضر از زمان دهه 60 اوضاعمان خیلی سخت تر است، انقلاب کشور ما متفاوت از انقلاب روسیه، کوبا و فرانسه است. انقلاب ما یک انقلاب ایدولوژیکی است ما همچنان دشمنانی داریم که به انواع مختلف با ما دشمنی می کنند. امروزه جنگ نرم، انقلابهای مخملی و جنگهای الکترونیکی و اصطلاحا مجازی مهمتر از جنگهای توپ و تانکی است. الان آنچنان فضای فرهنگی مسموم است و جنگ رسانهای راه میاندازند که ما اتفاقا بیشتر از گذشته به این نوع موسیقی نیاز داریم.

وی تاکید کرد: ما در مدرسههایمان هیچ گونه موسیقی نداریم که در صبحگاه پخش کنیم. سرودی که بچهها را با نشاط کند و بروند سر کلاس و بچه ها این رو بفهمند که ما الان در چه شرایط انقلابی قرار داریم و احتیاج به مضامین، اشعار، ملودیها، داستانها، رمانها، انیمیشنها و فیلمهایی هستیم که این روحیه انقلابی را در ما زنده نگه دارد. نسل جدید ما بیشتر از این به موسیقی احتیاج دارد و آموزش و پرورش باید در صبحگاهها و زنگهای تفریح این موسیقی انقلابی و حماسی را پخش کند تا ذهن آنها با این مضامین و اشعار آماده گردد تا اگر خدای نکرده دشمن بخواهد دست درازی کند از نظر روحی این آمادگی را داشته باشند که از کشور دفاع کنند.

در ادامه دبیر انجمن مردم نهاد تولید و انتشار آثار موسیقایی انقلابی افزود: مسئولان متاسفانه این مسائل را زیاد جدی نمیگیرند و میگویند این نوع موسیقی مخاطب محور نیست. امروزه مسئولین بیشتر به دنبال جمعیت و شلوغی کار هستند و به خروجی آن زیاد فکر نمیکنند. الان که من به صورت آزاد کار میکنم و به اصطلاح یک انجمن مردمی موسیقایی انقلابی تاسیس کردهام، به آنها می گویم به ما کمک کنید تا سرودهای انقلابی و دفاع مقدس، سرود برای خانواده و مدارس را زنده کنیم، هیچ گونه کمکی به ما نمیکنند ولی افراد خیر و کسبه بازار که به این موضوعات اعتقاد دارند به ما کمک میکنند. این به بدنه کلان مدیریت فرهنگی و هنری کشور برمیگردد که اولا سازمان ها و نهادها اعتماد عمیق ندارند و اگر حرف هم میزنند، حرفهایشان جنبه شعاری دارد.

مهدوی به ارائه طرحی در خصوص "جشنواره سرود انقلاب" اشاره کرد و افزود: ما  طرح یک جشنواره سرود انقلاب اسلامی را دادهایم. یک جشنواره بزرگ، حتی از جشنواره موسیقی فجر هم بزرگتر است. بخش خصوصی خیلی نمیتواند در این عرصه حضور پیدا کند سازمانها و نهادها، بسیج هنرمندان، بسیج سپاه، حوزه هنری، سازمان تبلیغات، همه اینها باید حضور پیدا کنند. ما یک جریان بزرگ سرود را میخواهیم دوباره احیا کنیم. ما یک سرودی که برای روز باشد و جوان امروزی احساس کند با فرهنگ و ادبیات امروزش متناسب است، نداریم. امروزه نیاز شدیدی به ترانهها، نغمهها، ملودیها و ضرب آهنگهای حماسی داریم.

وی در پایان گفت: سال گذشته در دهه فجر خیلی تلاش کردیم تا بتوانیم سرود را نیز به جشنواره اضافه کنیم، ولی متاسفانه دبیر جشنواره قبول نمی کرد و میگفت اینها در حد کیفیت جشنواره دهه فجر نیست. خب ما هم میگفتیم این اجراهای شما هم در حد دهه فجر نیست. به آنها گفتم  شما حداقل یک بار به ما اجازه ورود و اجرا بدهید و اگر کار ما خوب نبود، آن وقت مخالفت کنید، ولی آنها حتی یک بار هم به ما اجازه ورود ندادهاند. برای همین ما تصمیم گرفتیم جاهای خاصی را پیدا کنیم و خودمان یک خیمهای بزنیم و جشنواره سرود انقلاب اسلامی را در 22 بهمن و دهه فجر برپا کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار