دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

افزایش قابلیت‌ تهاجمی بالگردهای کبرا با استفاده از موشک‌های هوشمند

یگان هوایی نزاجا ضمن رصد تهدیدات منطقه‌ای نسبت به ارتقای توان تسلیحاتی، برد عملیاتی و استحکام بالگردهای تهاجمی خود اقدام می‌کند و هر ساله نسل جدیدی از راکت‌ها، موشک‌های هوشمند و لیزری را رونمایی کرده و در رزمایش‌ها مورد تست قرار می‌دهد.
کد خبر: ۲۹۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱ - 15May 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نیروی زمینی به عنوان محوری‌ترین نیروی پا در رکاب ارتش هر کشوری محسوب می‌شود که در مقابله با تجاوزات احتمالی باید آمادگی لازم را جهت مسدودسازی و بستن راه‌های نفوذ دشمن داشته باشد.

این نیروی انسان‌محور همواره برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود نیازمند پشتیبانی هوایی نزدیک، چتر پدافندی و برد توپخانه موثر در کنار سایر موارد ایمن‌سازی است. در این بین پشتیبانی نزدیک هوایی که معمولاً توسط بالگردها و سامانه‌های پهپادی انجام می‌گیرد از قابلیت بیشتر و برد عملیاتی موثرتری برخوردار هستند که باید به آن توجه بیشتری شود.

هوانیروز یا یگان هوایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از بالگردهای تهاجمی کبرا همواره نیازهای دفاعی و امنیتی نیروهای مسلح را در عرصه رزم زمینی هم در دوران دفاع مقدس و هم در دوران پس از آن در مقابله با اشرار و نفوذی‌های مرزی حفظ کرده است.

یگان هوایی نزاجا در این راستا ضمن رصد تهدیدات منطقه‌ای نسبت به ارتقای توان تسلیحاتی، برد عملیاتی و استحکام بالگردهای تهاجمی خود اقدام کرده و هر ساله نسل جدیدی از راکت‌ها، موشک‌های هوشمند و لیزری خود را رونمایی کرده و در رزمایش‌ها مورد تست قرار داده است.

ساخت و نصب موشک هدایت لیزری بر روی بالگردهای تهاجمی

امیر سرتیپ پوردستان، فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش در فروردین سال 95 در گفت‌وگو با دفاع پرس، از ابتکار این نیرو در زمینه ایجاد پوشش زرهی بر روی بالگردهای تهاجمی و غیره خبر داد و گفت: برای این کار از زره مایع که توسط متخصصان نزاجا ابداع شده است، استفاده کردیم تا بالگردهای‌مان را در برابر سلاح‌های کالیبر 7.62 و 12.7 مقاوم کند.

وی گفت: در زمینه ارتقای تسلیحات بالگردها نیز با کمک صنعت دفاعی کشور تلاش کرده‌ایم تا بالگردها علاوه بر استفاده از راکت‌های 2.75، به موشک‌های هدایت‌شونده لیزری نیز مسلح شوند که این قابلیت‌ها، توانمندی بالگردهای ما را به شایستگی در حوزه جنگ‌های نیابتی و پشتیبانی از نیروهای سطحی ارتقا می‌دهد.

امیر پوردستان تصریح کرد: موشک‌های هدایت‌شونده لیزری نسبت به موشک‌های تاو از برد بیشتری برخوردار بوده و از سیستم پرتاب بهره می‌برند.

این روند رو به جلو در حوزه بالگردی در صنعت دفاعی کشور و نیروهای مسلح همچنان ادامه دارد و ساخت و طراحی تسلیحات جدید خود شاهدی بر این مدعا می‌باشد.

امیر قربانی فرمانده هوانیروز ارتش در آستانه گرامیداشت روز ارتش و هفته نیروی زمینی در سال جاری و در حاشیه افتتاح رمپ پروازی گروه 99 پدافند نزاجا (پرندک) از موشک جدید هوشمند این یگان با نام «شفق» رونمایی کرد.

«شفق» موشکی که ما را از تاو بی‌نیاز کرد

موشک شفق، موشکی کاملاً بومی است که توسط کارکنان فنی هوانیروز و کارشناسان تسلیحاتی صنایع دفاعی طراحی و ساخته شده است و به گفته فرمانده هوانیروز مراحل تست عملیاتی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

افزایش قابلیت‌ تهاجمی بالگردهای کبرا با استفاده از موشک‌های هوشمندموشک شفق

این موشک هوشمند که به گفته امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی بین 8 تا 12 کیلومتر بُرد دارد به عنوان دست بلند نیروی زمینی در رزم زمینی قابلیت دفاع موثر و انهدام اهداف و عقبه دشمن را دارد. این موشک که در بعد مسافت نسبت به موشک «تاو» تا دو الی سه برابر برد عملیاتی دارد، قادر است نسبت به اهداف زرهی، توپخانه‌ای، تاسیساتی، سامانه‌های راداری، پدافندی، جنگال و سنگرها و استحکامات بتنی واکنش موثر نشان دهد.

انهدام اهداف دریایی با استفاده از راکت «هایدرا»

راکت «هایدرا» از دیگر تسلیحات بالگردهای تهاجمی هوانیروز است که از دیرباز مورد استفاده یگان هوایی نزاجا قرار داشته و نیازهای عملیاتی این نیرو را تا شعاع 4 کیلومتری تامین کرده است. این سلاح دارای دو نوع طراحی برای استفاده هوا به هوا و هوا به سطح بوده و از هواپیماهای جنگنده و بالگرد قابل شلیک است.

راکت هایدرا در دهه 60 میلادی در ارتش آمریکا سازماندهی و عملیاتی شده و در ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان راکت سازمانی هواپیماهای جنگنده اف 4 و اف 5 نیروی هوایی و بالگردهای کبرا یگان هوایی نیروی زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این راکت دارای تنوع زیادی در سر جنگی بوده و به تبع آن از انواع ماسوره‌های سر PD و ته BD و مجاورتی Prox بهره می‌برد؛ سوخت آن از نوع جامد 2 پایه یکپارچه (گرین) است که تراستی معادل 720 پوند ایجاد می‌کند. تثبیت آن روی مسیر به وسیله 4 عدد پره انتهایی صورت می‌گیرد.

افزایش قابلیت‌ تهاجمی بالگردهای کبرا با استفاده از موشک‌های هوشمندشلیک راکت هایدرا به سمت اهداف دریایی

طول استاندارد سرجنگی این راکت 115 میلیمتر و طول کامل آن با سرجنگی بلند 229 میلی‌متر است. قطر یا کالیبر آن نیز 2/75 اینچ است.

بُرد این راکت به طور میانگین 4 کیلومتر است و قادر به درگیری با انواع خودروها اعم از زرهی و غیر زرهی، تانک‌ها و دیگر اهداف ثابت و متحرک است.

همچنین این راکت قادر به انهدام اهداف دریایی همچون انواع شناورهاست که در چهارمین رزمایش محمد رسول الله (ص) مورد استفاده قرار گرفته و شناورهای ثابت و متحرک را بر روی آب منهدم کرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها