لاریجانی در جمع کارکنان بسیجی قوه مقننه:

پس از گذشت چند سال از جنگ هنوز دفاع مقدس نیاز به فهم و کاوش دارد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز که چندین سال از جنگ می گذرد زوایای مختلف دفاع مقدس نیاز به فهم و کاوش دارد.
کد خبر: ۲۹۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷ - 24September 2014

پس از گذشت چند سال از جنگ هنوز دفاع مقدس نیاز به فهم و کاوش دارد

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز چهارشنبه طی سخنانی در مراسمی در جمع نمایندگان و کارکنان بسیجی قوه مقننه که به مناسبت هفته دفاع مقدس در تالار مدرس سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزارش شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: امیدوارم درهفته دفاع مقس ما از تجربیات مردانی که در آن زمان با همه وجود خود و سختی برای حفظ و استقرار انقلاب تلاش کردند درس هایی را بیاموزیم در زندگی امروز خود بکار ببندیم.

وی در ادامه افزرد: تردیدی نیست که موضوع دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی  یک موضوع بسیار تکان دهنده بود وباید مستمرا به این پدیده بیندیشیم و ابعاد آن را دریابیم و از موقعیت هایی که بوجود می اید زوایای مختلف دفاع مقدس کاوش کنیم.

رییس قوه مقننه درادامه با بیان اینکه هنوز که چندین سال از جنگ می گذرد اما زوایای دفاع مقدس نیاز به بحث وکاوش دارد، گفت: برای امروز ما نیز باید به آنها توجه بیشتری کنیم.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: در زمان بنی صدر خیلی از افراد می خواستند وارد جنگ شوند ولی بنی صدر نمی گذاشت در زمان شهید چمران و مقام معظم رهبری پایگاهی داشتند در جنوب برای اینکه نیروهای مردمی را شکل بدهند و عده زیادی در آنجا ثبت نام کرده بودند اما آنها برای سلاح خودشان نیز با مشکل مواجه بودند و این بدین معنا بود که جریان مردمی وارد جنگ نشده بود.

لاریجانی در ادامه خاطرنشا ن کرد: بعد از سال 60 که بنی صدرفرمانده کل قوا از فرماندهی کل قوا و از عرصه سیاسی کشور عزل شد و جریان مردمی وارد صحنه ایران شد و یک نفر از جریان مردمی وارد عرصه سیاسی کشور شد شرایط در جبهه ها ی جنگ نیز تغییر کرد و حصر ابادان شکست خورد و خرمشهر فتح شد.

وی با بیا ن این که دفاع مقدس وقتی شکل جدی به خود گرفت که جریان مردمی وارد عرصه جنگ شد، گفت: ما باید از این شکل بوجود آمده درس بگیریم چرا که در اداره کشور هر چه مشارکت مردم در عرصه اجتماعی خود جدی تر باشد توفیقمان بیشتر خواهدبود و اگر ما در عرصه سیاسی توفیق داشته باشیم معنایش این است که مردم در عرصه اجتماعی خود مشارکت داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی به حوزه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: مشکل جدی و کلیدی امروز ما در حوزه اقتصادی است و این باعث شده است که فقر در کشور بوجود آید و چرا این گونه است یکی از دلایلش این است که اقتصاد ما مردمی نشده است.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب جریانی در کشور داشتیم که جنبش سوسیالیتی بود و همواره اقتصاد را دولتی می کرد و این دولتی کردن اقتصاد فاصله ای میان مردم و بخش اقتصاد شد و اقتصاد ما اقتصاد مناسبی نشد چون بخش اقتصاد ما به صنعت وصل است و اقتصادی بود که دولتی بود و از آن زمان به بعد هیچ وقت از دست دولت بیرون نرفته است .

وی  در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با خارج شدن اقتصاد از دست دولت اشاره کرد و گفت: سالها مقام معظم رهبری سیاست های اصل 44 را ابلاغ کرده اند و قانون آن در مجلس تصویب شده است اما نحوه اجرای آن به گونه ای بود که اقتصاد مردمی نشده است و دولت ها از این دست به دست دیگر داده اند و بخش های مختلف اقتصادی را به جای بدهی به وزارت دفاع داده اند.

رییس قوه مقننه در ادامه با بیان این مطلب که یکی از مشکلات مهم اقتصاد کشور ما این است که اقتصاد ما هنوز مردمی نیست گفت: دراکثر مناطق ایران معادن وجود دارد و کشور ما یک کشور معدنی است اما همواره توجه ما بیشتر به نفت و گاز است و این درحالی است که ما معادن زیادی داریم اما چون دولت دست به روی معادن گذاشته و ول کن این موضوع هم نیست نه خودش تولید می کند و نه اجازه می دهد دیگران تولید کنند و این در حالی است که در اکثر شهرهایمان معادن وجود دارد و اگر این معادن با شرایطی در اختیار مردم قرار بگیرد تا چه میزان شغل برای مردم ایجاد می شود و باعث درآمدزایی می شود.

وی در ادامه به دانشجویانی که فارق التحصیل شده اند و جویای کار هستند گفت: ما کشور ثروتمندی هستیم و استعدادهای خوبی داریم و این دانشجویان که فارغ التحصیل می شوند و در رشته های مختلف کارآفرین هستند اگر برای آنها بستر آماده شود تا وارد بازار کار شوند قطعا رشد اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه باید راه ورود مردم به اقتصاد باز شود گفت: با فکر دولتی که یک شرکت برود زیر نظر شرکت دیگر مشکل اقتصاد ما حل نخواهد شد و این نکته ای است که بسیار به درد ما می خورد.

وی در ادامه بیان کرد: در دفاع مقدس وقتی حضور مردم شکل گرفت همراه این حضور یک روحیه ای وجود داشت و آن روحیه شجاعت و شهامت بسیجیان بود و حتی فرماندهان نیز این روحیه داشتند این روحیه شجاعت شهامت و استقامت و از خود گذشتگی در جنگ عامل پیروزی ما بود.

رییس قوه مقننه با بیان این مطلب که فتح خرمشهر با شهامت و رشادت بسیجیان شکل گرفت گفت: کار بزرگ روحیه بزرگ می خوهد و افراد حقیرباید گامهای کوچک بردارند چرا که افرادی که می خواهند کارهای بزرگ انجام دهند به روحیه بزرگ نیاز دارند و بسیجیان در دفاع مقدس کار بزرگ کردند و روحیه بزرگ داشتند و شجاعت آنها باعث شد تا خیلی از عملیات ها به نتیجه مثبت دست یابند. در دفاع مقدس کارها به قدری سخت بود که شاید منجر می شد که افراد آن را رها کنند اگر روحیه بزرگ نداشتند مثلا عملیات کربلای 4 عملیات سختی بود اگر یک روحیه ترسویی وجود داشت آن عملیات را رها می کردند اما رها نشد و بعد از آن عملیات کربلای 5 را آغاز کردند.

وی در ادامه گفت: در سطح ساو این همه جمعیت عبور داده شد باعث حیرت دنیا شده بود چرا که عبور این همه جمعیت کار سختی بود و این نشان می دهد که برای انجام این کار استقامت وجود داشت امروز هم باید در چالش ها استقامت داشته باشیم و باید بر سر مساله هسته ای مقاومت کنیم.

لاریجانی در ادامه با بیان این مطلب که اگر در گوشه ای از دنیا عملیاتی همچون عملیات غزه انجام شود فلش آن به سمت ایران نشانه می رود گفت: این گونه نشانه گیری ها نشان از این دارد که آنها با ایران عناد دارند و روحیه ای درایران وجود دارد که بیان می کند باید مساله را رها کنیم اگر این گونه باشد آنها ما را دنبال خواهند کرد و اینجا جای استقامت است و در مساله هسته ای ما باید قوی وارد شویم و اگر سر تسلیم فرود آوریم آنها ما را دنبال خواهند کرد نه اینکه بیان کنند آنها مساله را حل کرده ایم باید آنها احساس کنند با افرادی مواجه هستند که مصمم هستند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر این مطلب که کلید رستگاری این است که ایستادگی شجاعت را همچون دفاع مقدس در انجام امور داشته باشیم خاطر نشان کرد: امروز ما نیاز به استقامت شجاعت شهامت داریم چرا که امروز رفتار جهانیان به گونه ای  است که به دنبال فشار بر ایرانیان هستند و در منطقه ای عملیاتی انجام می دهند و فشار آن بر ایران است و صحنه بین المللی را به گونه ای طراحی می کنند تا فشار بر ایران وارد شود و باید توجه کنیم که حفظ صیانت از عزت ملی کشور احتیاج به استقامت دارد و از طریق مقاومت دستاورهای بزرگ برای ملت ما بوجود می آید.

لاریجانی در ادامه با اشاره به آیه ای از سوره نسا گفت: ما نباید در مقابل دیگران سست باشیم هر چه در مقابل دشمن مقاوم تر باشیم موفق تر خواهیم بود . اراده ما در مقابل کارهایی که در مقابل دشمن انجام می دهیم تا دستاورد داشته باشد.

رییس قوه مقننه بیان کرد: در دفاع مقدس ابتکاراتی متناسب با شرایط موجود ایجاد می شد و اینها بود که درهای مشکلات را باز می کرد وگرنه با روش های متعارف که طرف مقابل هم می دانست زیاد توفیقی به دست نمی امد در فتح خرمشهر سرزمین های زیادی فتح میشد و این از ابتکارات جوانان آنروز بود و آن روز ما از یگانهای رزمی قوی از جمله تانک های روز در اختیار نداشتیم که به مصاف دشمنان برویم و از انواع ابتکارات استفاده می شد و دشمن با این ابتکارات در شرایط خلا قرار گرفت و در بسیاری از سطح ها از این گونه ابتکارات استفاده کرد مثال در فتح فاو که فتح بزرگی بود با شرایط متعارف سازگار نبود و برای دنیا تعجب بر انگیز بود که چگونه ما از این مسیر عبور کردیم.

وی افزود: در شرایط جنگ درزمینه نظامی نیز ابتکارات مشاهده میشد و در آن زمان تحریم ها هم وجود داشت و ما وضع عادی نداشتیم و نه از نظر مالی وضع مناسبی داشتیم و آنها نیز تسهیلات در اختیارمان نگذاشتند و تنها با ابتکاراتی که در درون کشور داشتیم تولیدات صنایع نظامی حاصل شد.

وی گفت: امروز نیز باید همه کارهای ما با ابتکارات باشد و این راه با ظرفیت هایی که در اختیار داریم باید هموار شود تا راههای جیدی در کشور بوجود آید.

لاریجانی افزود: اگر از ظرفیت های کشور استفاده شود راههای جدیدی بوجود می آید ولی امروز نیازمند آن هستیم که نگاه به درون و مقاومتی که در زمان دفاع مقدس بود در این زمان هم شکل بگیرد و تا این کار انجام نشود شرایط کشور تغییر نخواهد کرد و برای اینکه بخواهیم تکان بخوریم باید از داشتن جوانان متخصص که سرمایه های کشور هستند استفاده کنیم و یکی از برجستگی های امروز جوانان متخصص هستند البته این را هم می گویم این جوانان مشکل دارند چرا که بیکار هستند و باید از این سرمایه ها درست استفاده کنیم تا ابتکارات در کشور حاصل شود و شرایط نوین برای کشور بوجود آید .

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار