حجت‌الاسلام محمدباقر:

امام (ره) اهل سازش با دشمن و دل بستن به لباس زیبا نبود‌

معاون پژوهش مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه مشکلات کشور ناشی از کمرنگ شدن روحیه اخلاص و توکل در مسئولان است، گفت: ساده‌زیستی، شجاعت و قاطعیت از ویژگی‌های امام بود و ایشان هرگز اهل معامله و سازش با دشمن نبود.
کد خبر: ۲۹۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴ - 07June 2018

امام (ره) اهل سازش با دشمن و دل بستن به لباس زیبا نبود‌به گزارش دفاع پرس از همدان، حجت‌الاسلام محمدباقر نادم در یادواره شهدای فصل بهار شهر شهیدپرور مریانج اظهار داشت: شهدا با الگو گرفتن از راه امام و تربیت در مکتب امام به مقام بالایی رسیدند زیرا امام راحل، منش و خصلت‌هایی داشت که ایرانی و غیر ایرانی و دوست و دشمن را عاشق و مرید خود می‌کرد.

وی در مسجد جامع شهر مریانج با بیان اینکه راه و روش امام به فرموده مقام معظم رهبری راه انبیا و ائمه (ع) است، گفت: امام میراث دار 124 هزار پیامبر و 11 امام معصوم (ع) است که قصد داشتند حکومت اسلامی را ایجاد کنند، اما اجانب و حکومت‌های جور زمان نگذاشته و آن‌ها را به شهادت رساندند تا اینکه توفیق به امام راحل رسید و توانست پرچم حکومت اسلامی را برافرازد.

نادم با اشاره به اینکه امام با برخورداری از ویژگی‌های روحی و معنوی توانست این پرچم را بلند کند، افزود: یکی از آن‌ها اعتقاد و اعتماد به جوانان بود به طوری که وقتی در پاریس زندگی می‌کردند، برخی جوانان اروپایی که نسبت به کلیسای قرن بیستم بدبین شده بودند، در زمره مریدان امام قرار می‌گرفتند.

وی بیان کرد: ایشان مکتب مهمی را تأسیس و شاگردان بسیاری را تربیت کرد که 155 شهید شهر مریانج نمونه آن‌ها هستند و 230 هزار شهید دفاع مقدس هم در مکتب امام فدایی شده و جان و مال و جوانی خود را برای آبیاری درخت اسلام فدا کردند.

نادم مطرح کرد: مکتب امام عمق، استحکام و استقامتی داشت که شاگردان امام و جوانان ایران تا لحظه آخر پای انقلاب ایستادند و هنوز هم ایستاده‌اند و دشمن با وجود به کار گرفتن همه فتنه‌ها و میلیون‌ها میلیون هزینه برای بدنام کردن نظام و منحل کردن آن نتوانسته موفق شود.

وی گفت: راز پایداری این نظام و رحمت و برکت آن، حضور مردم و پشتیبانی آن‌هاست و به فرموده رهبر معظم انقلاب، راهپیمایی امسال روز قدس باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

مشکلات کشور از نبود اخلاص در مسئولان است

عضو مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا بیان کرد: اگر حضرت ابراهیم (ع) از آتش به سلامت گذر کرد، اگر یوسف (ع) از قعر چاه نجات یافت، اگر اسماعیل (ع) از تیزی دشنه در امان ماند، اگر یونس (ع) در شکم ماهی محفوظ ماند و اگر موسی (ع) از موج آب‌ها در امان ماند ناشی از قدرت خداوند بود و امروز همان خدا ما را حفظ می‌کند زیرا امام، خدا را به مردم معرفی کرد و روح توحید در مکتب امام موج می‌زد.

نادم افزود: نخستین ویژگی روحی امام، روح پرستش خدا بود و خدامحوری در زندگی امام موج می‌زد و این رهبر و حاکم، اهل راز و نیاز و خلوت با خدا و روضه و گریه بود.

وی اعلام کرد: امام در همه لحظه‌های قیام، اتکال و اتصال خود را به خداوند قطع نکرد و شاگردان با همین تفکر، دوران دفاع مقدس را سپری کرده و نوجوانان با همین روحیه به دل دشمن زده و مقاومت کردند که نمونه آن‌ها پیکر 120 غواص دست‌بسته‌ای است که زنده به گور شدند.

نادم بیان کرد: دومین ویژگی امام، اخلاص ایشان بود و همه کارهای ایشان برای خدا بود و شاگردان مکتب امام هم حاضر نبودند حتی نام آن‌ها بیان شود و «حلت بفنائک» شدند.

معاون پژوهش و مطالعات راهبردی مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا تأکید کرد. روح اخلاص در انقلاب امام موج می‌زد و اهل منیت و خودشیفتگی و پست و مقام نبود.

نادم با تأکید بر لزوم الگو گیری مسئولان کشور در هر رده از درس‌های امام افزود: اگر گاهی به مشکل برمی‌خوریم از نبود اخلاص و خداباوری است.

امام به دنبال لباس زیبا و تیپ و پرستیژ نبود

عضو مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا تصریح کرد: روحانیت امام در وجود ایشان به صورت تواضع متجلی شده بود و امام با وجود همه موقعیت و مقام بسیار ساده لباس می‌پوشید زیرا می‌دانست که "تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت" و به لباس دل خوش نکرد و به دنبال تیپ و پرستیژ نبود زیرا می‌دانست همه زیبایی‌ها در محضر خداوند در سادگی خلاصه می‌شود.

نادم بیان کرد: شهدا هم این درس را فهمیدند و برای دل کندن از دنیا و خاکی شدن در بیابان‌های خشک دوکوهه، قبر کنده و شب‌ها در آن راز و نیاز می‌کردند.

وی مطرح کرد: از دیگر ویژگی‌های مهم روحی امام، توکل به خداوند بود و با این قدرت انقلاب را هدایت کرد و هر کجا مسئولان نظام جمهوری اسلامی کم آورده و با مشکل روبرو شده‌اند، ناشی از کمرنگ شدن توکل به خداوند متعال است.

نادم گفت: قدرت توکل و ایمان به خداوند موجب شد تا در شرایطی که حتی نمی‌توانستیم سیم خاردار بسازیم در برابر دشمن تا دندان مسلحی چون صدام که بلوک شرق و غرب پشت او بود، مقاومت کنیم.

وی مطرح کرد: همت بلند از دیگر ویژگی‌های امام بود و ایشان تنها به دنبال راه‌اندازی انقلاب اسلامی در ایران نبود، بلکه به دنبال انقلاب جهانی بود و شاگردان مکتب امام چون شهید "تهرانی مقدم" هم اندیشه نابودی اسرائیل را داشتند نه اینکه در اتاق‌های دربسته و تنها برای دفاع از کشور موشک بسازند.

امام اهل سازش با دشمن نبود

نادم با اشاره به ابعاد علمی و رفتاری امام تصریح کرد: قاطعیت امام و سازش‌ناپذیری از دیگر ویژگی‌های ایشان بود و اهل معامله با دشمن بر سر خوردنی‌ها و دارایی‌ها و چیزهای کم‌ارزش نبود.

وی گفت: امام راحل اهل سازش نبود و همان روز نخست ورود به ایران که جرقه انقلاب رقم خورد با قاطعیت گفت که "من دولت تعیین می‌کنم" و با همین قاطعیت مدیریت کرد نه اینکه حکومت بازی کرده و مانند لنین، استالین و گورباچف برای مدتی کوتاه، مریدانی را به دور خود جمع کند. امام خمینی(ره) بلندهمت بود و اعلام کرد که انقلاب اسلامی ایران به دست امام زمان(عج) می‌رسد.

نادم بیان کرد: امام شجاعت بسیاری داشت و در عمرش هرگز از غیر خدا نترسید و با همین شجاعت، دوست و دشمن را شیفته خود کرد و به پشتوانه خدا با قاطعیت فریاد می‌زد.

امام بر ساده زیستی و خدمت به مردم تأکید داشت

عضو مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا، ساده زیستی را از دیگر ویژگی‌های رفتاری امام راحل بیان کرد و افزود: امام کاخ‌های نیاوران و سعدآباد را رها و دیوارهای آجری جماران را انتخاب کرد و حتی اجازه تغییر آن را به فرزندش حاج "احمد آقا" نداد زیرا به دنبال تعلقات دنیوی نبود و آن را مانعی برای جهاد در راه خدا می‌دانست.

نادم تصریح کرد: امام در اوج سادگی بود و به مسئولان هم سفارش می‌کرد که به فکر مردم باشند، اما امروز کمتر مسئولی است که به فکر مردم باشد و آن‌ها که به خانواده خود وام میلیاردی با سود یک درصد می‌دهند در مسیر امام قرار ندارند.

وی تأکید کرد: امام هدف انقلاب را توجه به مردم می‌دانست و به ما آموخت اگر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند در عین زندگی زاهدانه برای خدمت به مردم کمر خم کند، در نیتش باید شک کرد.

نادم  گفت: امام راحل واژه خدمت‌گزار را بهتر از رهبر می‌دانست و به ما یاد داد که در محضر امت، خادم باشیم و پایان عمر به عنوان یک خدمت‌گزار از مردم بابت کوتاهی‌ها عذرخواهی کرد.

نباید اجازه فسق و فجور و روزه‌خواری علنی را در نظام اسلامی داد

نادم بیان کرد: بالاترین بعد علمی و رفتاری امام راحل، احیای ارزش‌های اسلامی با برقراری انقلاب اسلامی بود نه اینکه امروز یک طلبه برای امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با روزه‌خواری مورد ضرب و شتم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: امام برای احیای ارزش‌ها آمد و مملکتی اسلامی راه انداخت تا بگوید از این پس، گناه قاچاق و ثواب افتخار است زیرا در دوران طاغوت برعکس بود و منبر و روضه پنهانی بود.

وی تأکید کرد: در نظام اسلامی نباید اجازه فسق و فجور علنی و روزه‌خواری را داد و افرادی به نام گردشگر، دانشجو و مهاجر، آبروی شهر علمای بزرگی چون آخوند ملاعلی، انصاری‌ها و سردارانی چون شهید همدانی، حاج رضا شکری پور و چیت‌سازیان را بریزند.

نادم افزود: دارالمؤمنین همدان جای روزه‌خواری و گناه و بدحجابی نیست و باید کاری کرد که اهل گناه به دنبال سوراخ موش بگردند نه اینکه نسبت به مظاهر گناه در جامعه بی‌تفاوت باشیم.

وی با قدردانی از برگزارکنندگان یادواره شهدای شهر مریانج هم گفت: مردم این شهر در دوران دفاع مقدس خط‌شکن بوده و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و اسلام کرده‌اند.

مردم مریانج در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیش از 150 شهید به ویژه 8 سردار شهید به نام‌های حبیب‌الله مظاهری، علیرضا حاجی بابایی، هادی فضلی، اکبر یارمحمدی، اسماعیل شکری موحد، عباس فرجی، علیرضا دهقانی و حمیدرضا یکن‌آبادی را تقدیم انقلاب کرده‌اند.

ستاد یادواره شهدای شهر مریانج نزدیک به 30 سال است که با هدف زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، یادواره‌های شهدا را به صورت مداوم و فصلی برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها