سرهنگ یارمحمدی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تدوین بسته‌های کمک‌آموزشی برای معلمین و دانش‌آموزان/ ورود آموزه‌های دفاع مقدس موجب تحول در آموزش و پرورش است

مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به تدوین بسته‌های کمک‌آموزشی برای معلمین و دانش‌آموزان گفت: ورود آموزه‌های دفاع مقدس موجب تحول در آموزش و پرورش است.
کد خبر: ۲۹۵۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ - 18June 2018

سرهنگ «احمد یارمحمدی» مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه در مدت 20 سال اخیر علاوه بر کتاب آمادگی دفاعی که در نظام قدیم آموزش و پرورش و در مقاطع دوم متوسطه و سوم راهنمایی وجود داشت، مولفین در متون درسی خیلی از کتاب‌ها مطالبی را از دفاع مقدس وارد کردند، اظهار داشت: در حال حاضر در اکثر رشته ها که شامل دروس فنی و حرفه‌ای و نظری و کاردانش است از یک کلمه و واژه تا یک درس و چند درس و تصویر در حوزه دفاع مقدس کار شده است.

وی گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌بایست خیلی زودتر به موضوع کتاب‌های درسی می‌پرداخت؛ اما این موضوع به دلیل مشکلات محقق نشد در حالی که به صورت خودجوش در آموزش و پرورش کارهایی صورت گرفته بود، این سوال مطرح شد که با این حجم محتوا در کتاب‌های درسی استان‌ها چه کاری می‌توانند انجام دهند.

مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: در نگاه اول تلقی این بود که بهتر است استان‌ها به کتاب‌های درسی ورود پیدا کنند که مقدور نبود؛ چون کتاب‌های درسی به صورت متمرکز تالیف می‌شود و استان‌های ما به آن دسترسی ندارند؛ اما می‌بایست یک سری بسته‌های بومی دیداری، شنیداری و نوشتاری متناسب با این متون درسی تهیه می‌شد تا به استان و شهر و روستا به صورت محلی به دانش آموزان ارائه می‌شد که پیوست آموزه‌های دفاع مقدس تلقی شود.

سرهنگ یارمحمدی خاطرنشان کرد: در این روش کتاب متمرکز و ملی تالیف می‌شد اما استانی، شهری و روستایی و محلی تدریس می‌شد. ما در این طرح ‌می‌خواستیم بگوییم آنچه به صورت ملی تالیف شده تا محلی تدریس شود چه بسته‌های مناسبی خواهد داشت. در این سلسله کارگاه‌های عملی ما این موضوع را به همکارانمان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفتیم.

وی تصریح کرد: در طول مدت تاسیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کارهای بسیار خوبی انجام شده است که شامل کتاب، مستند، فیلم، کنگره‌های شعر، ایجاد مراکز فرهنگی و مجموعه‌های یادمان‌های دفاع مقدس ظرفیت این بنیاد است که با توجه به گستردگی آن در سراسر کشور می‌توان بسته کمک آموزشی را برای کتاب‌های درسی ایجاد کرد.

مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ادامه داد: بسته‌های آموزشی ما که دیداری، شنیداری و نوشتاری است شامل کتاب، مستند و فضای آموزشی است. این بسته به فهم بهتر مطلب به دانش آموز و معلم کمک خواهد کرد. تاکنون شش کارگاه برای مجموعه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار کرده‌ایم. در این کارگاه‌ها 100 اسلاید و تصویر تشریح داده می‌شود.

سرهنگ یارمحمدی گفت: در گذشته این فعالیت‌ها کارهایی فوق برنامه‌ای حساب می‌شد اما اگر ادارت کل کمک می‌کردند حرکتی رخ می‌داد اما در مدل جدید ما سفارش از کتاب درس می‌گیریم و بر اساس کتاب درسی بسته‌ها را تدوین می‌کنیم لذا انگیزه معلم و دانش آموز بیشتر است. بخشی از متون ما در استان‌ها طی سال‌های گذشته تولید شده و بخش دیگری در حال تولید است.

وی گفت: ما حدود 950 هزار معلم، نزدیک به 13 میلیون دانش آموز و 105 هزار مدرسه در سراسر کشور داریم که می‌توان نصف جمعیت کشور در آموزش و پرورش در ارتباط است. پس این کارگاه‌ها که بتوانیم خودمان را پیدا کنیم تا در این حوزه بتوانیم خدمتی انجام دهیم در اصل خدمت رسانی به نصف جمعیت کشور در عرصه آموزه‌های ارزشمند و فاخر دفاع مقدس است.

مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بیان کرد: امیدواریم بتوانیم ظرف برنامه‌ای 5 تا 10 ساله تحول خوبی در مجموعه آموزش و پرورش را شاهد باشیم. این برنامه طی چشم‌اندازی 20 ساله پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار