در آخرین روز هفته دفاع مقدس

نرم افزار کتاب شناسی دفاع مقدس رونمایی شد

در آخرین روز از هفته دفاع مقدس «نرم افزار کتاب شناسی دفاع مقدس» شامل نزدیک به 9 هزار عنوان کتاب، امروز با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد، رئیس خانه کتاب و رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس رونمایی شد.
کد خبر: ۲۹۸۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰ - 28September 2014

نرم افزار کتاب شناسی دفاع مقدس رونمایی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس این نرم افزار شامل اطلاعات کتاب شناختی 8494 عنوان کتاب مرتبط با حوزه دفاع مقدس است که از سال 57 تا شهریور 93 منتشر شده است. این اطلاعات شامل تصویر، چکیده و مشخصات کتاب شناسی مانند نام پدید آورنده و موضوع کتاب است. امکان جستجو و مرتب سازی به شکلهای مختلف نیز از قابلیت های این نرم افزار است که قرار است در آینده نزدیک قابلیت های دیگری نیز به آن اضافه شود و در اختیار علاقه مندان، کارشناسان و پژوهشگران حوزه کتاب و دفاع مقدس قرار گیرد.

 

کم توجهی به فرهنگ دفاع مقدس، از بزرگترین تهدیدهای نرم

بر اساس این گزارش در این مراسم که امروز در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد ابتدا نجفعلی میرزایی رئیس خانه کتاب گفت: رونمایی این نرم افزار بهانه ای برای تکریم دفاع مقدس است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه ما در جامعه هنوز ارزیابی و وزن کشی دقیق، درست و علمی از آثار دفاع مقدس نداریم. یکی از عوامل این مسئهل فقدان آمار، ارقام و تحلیل های درست از وضعیت انتشار کتابهای حوزه دفاع مقدس است. در حالیکه کتابهای حوزه دفاع مقدس زیرساخت فرهنگی ما هستند و شناخت آثار دفاع مقدس مقدمه شناخت فرهنگ و توسعه فرهنگی است. به همین خاطر کم توجهی به فرهنگ دفاع مقدس یکی از بزرگترین تهدیدهای نرم علیه ما به شمار می رود.  

وی در ادامه افزود: در همین راستا اهتمام خانه کتاب برا این مسئله قرار گرفته و علاوه بر این نرم افزار کتاب شناسی کارهای دیگری نیز در حوزه دفاع مقدس در حال انجام است. تاکنون کتاب شناسی های متعددی در حوزه دفاع مقدس صورت گرفته که این نسخه کاملترین، جامع ترین و بهترین کار در این حوزه است که میوه همان زیرساختها و اطلاع رسانی قبلی است.

 

کتابهای دفاع مقدس کل بازار نشر را دچار تحول کرده اند

پس از وی سردار گل علی بابایی نویسنده و پژوهشگر جنگ و رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس به ایراد صحبت پرداخت و با اشاره به پهناور بودن عرصه ادبیات دفاع مقدس که فرهنگ جامعه ما را تغذیه می کند گفت: هر اثری در این حوزه تنها می تواند گوشه ای از این واقعه بزرگ را منعکس کند. اما در این میان کتابهایی بوده اند که کل بازار نشر را دچار تحول کرده اند و به تیراژ های بی سابقه دست یافته اند.

وی درباره نرم افزار کتاب شناسی دفاع مقدس گفت: این نرم افزار در نگاه اجمالی کاری بسیار ارزشمند است که خلاء آن در فضای کنونی وجود دارد. ما آمار دقیق از کتابهای عرصه دفاع مقدس نداشتیم و این کار برای رسیدن به عدد و آمار دقیق در این زمینه شروع خوبی به شمار می رود. تا ان شا الله ما بتوانیم از طریق این کتابها آن نقاشی زیبای دفاع مقدس را به مردم و نسل جوان بازنمایی کنیم.

گل علی بابایی در پایان گفت: ما در سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و بنیاد حفظ اثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با توجه به اینکه 15 دوره کتاب سال دفاع مقدس را برگزاری کرده ایم و اکنو در حال برگزاری شانزدهمین دوره هستیم اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیار داریم. ما این آمادگی را داریم که هر اطلاعاتی داریم در اختیار مجموعه وزارت ارشاد و خانه کتاب قرار دهیم و در هر زمینه ای که می توانیم قدم برداریم.

 

ادبیات دفاع مقدس نماد هنر ملی ماست

دکتر علی اکبر صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: امروز ادبیات دفاع مقدس به چهره ای خاص در حوزه ادبیات تبدیل شده و نمادی از هنرهای اسلامی و ملی ماست.

وی در ادامه افزود: خاطره نویسی دفاع مقدس علاوه بر محتوا سبک های خاص خودش را پدید آورده است که نیاز به بررسی های عمیق و دقیق دارد. همچنین در حوزه اسناد چه آنها که رسمی و نظامی هستند و چه اسناد شخصی دفاع مقدس یک پدیده ویژه محسوب می شود.

وی با اشاره به گونه های مختلف کتابهای حوزه دفاع مقدس گفت: در این حوزه ها حجم قابل توجهی آثار تولید شده است تاریخ مردم شناسانه ای از یک دوره مهم تاریخی را ثبت کرده است.اگر با نگاه مردم شناسی به سراغ اسناد جنگ برویم اهمیت این اسناد بیشتر مشخص می شود. همچنین با در نظر گرفتن این موارد و پژوهش های ناظر به جنگ و فرهنگنامه ها و دایره المعارف ها ما شاهد یک کتابخانه بزرگ و جامع دفاع مقدس در همه عرصه ها هستیم که مطالعات درجه اول و درجه دوم را در این حوزه می طلبد.

 

نیاز به اعتبار سنجی و درجه بندی

صالحی تاکید کرد: کتاب دفاع مقدس صرفا یک کتاب نیست بلکه علاوه بر تاثیر عاطفی و رفتاری، اثرگذاری عمیق شناختی دارد. آن هم شناخت در لایه های متنوع که از شناخت رویدادها و وقایع فراتر می رود که به شناخت انسان کمک می کند.  ما لایه های انشان شناسی را در آثار دفاع مقدس مشاهده می کنیم که فهم لایه های پیچیده، عمیق و سخت انسان شناسی را به همراه دارد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در خصوص سه ضلع تاثیرات شناختی، رفتار و عاطفی در کتابهای دفاع مقدس گفت: در بعد عاطفی این کتابها ما با غم و اندوهی مواجه می شویم که در ترکیب با عزت و سربلندی است. چیزی شبیه به غم عشق که ملس است و ترکیبی از اندوه و شادی آن را تشکیل می هد. در حوزه تاثیرات رفتاری هم در کس با این کتابها درگیر شود و آن را بخواند متوجه می شود در آنها برای همه سنین و جنسیت ها و افراد الگوهای رفتاری مناسبی وجود دارد. چون ذات جنگ ما طوری بود که همه اقشار مردم ما با آن مواجه بودند.

علی اکبر صالحی در پایان با ذکر این نکته که کتابهای دفاع مقدس نیز مثل آثار سینمایی نیازبه اعتبار سنجی دارند و باید صاحب رنکینگ و درجه بندی شوند گفت: با توجه به اینکه دفاع مقدس می تواند به عنوان یک حوزه اساسی نماینده ارزشهای جامعه ما باشد و معاونت فرهنگی ارشاد هم عزم جدی برای تقویت این حوزه و تولیدات مربوط به آن دارد.

در پایان صحبتها نیز نرم افزار کتاب شناسی دفاع مقدس توسط علی اکبر صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، سردار گل علی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و نجفعلی میرزایی رئیس خانه کتاب رونمایی شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی قازان
|
-
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
0
2
سلام. چگونه این نرم افزار را تهیه کنیم؟
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار