قاضی عسکر:

نگاه ما به مسئله حج بین المللی است/ 6 میلیون نفر در نوبت حج عمره هستند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: باتوجه به روابط سیاسی بین ایران و عربستان مردم ما باید مراعات کنند و نگاه ما باید به حج، نگاه بین‌المللی باشد.
کد خبر: ۲۹۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ - 09July 2018

به گزارش دفاع پرس از ساری، حجت‌الاسلام «سیدعلی قاضی‌عسکر» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش از ظهر امروز در همایش آموزش متمرکز زائران حج مازندران که در سالن «سیدرسول حسینی» ساری برگزار شد، اظهار داشت: هدف ما از تشکیل این جلسه باتوجه به اینکه در آستانه سفر حج قرار داریم این است تا حجاج آخرین اطلاعات را داشته باشند تا با آرامش بیشتر سفر خود را آغاز کنند.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر روابط ایران و عربستان سخت‌ترین و تلخ‌ترین روابط است. در طول این سال‌ها هیچ‌گاه به این تلخی نبوده است که همین موضوع سبب نگرانی برخی زائران شده است.
 
نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت افزود: با وجود اینکه در عربستان سفارت‌خانه نداریم ولی اعلام کردیم مساله حج باید از روابط سیاسی دو کشور جدا شود؛ معنایش این است کار حج بدون تنش و نگرانی انجام می‌شود‌.
 
این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته توطئه عظیمی علیه حج آغاز شد، گفت: واقعیت قضیه توطئه بود و بیشتر فشار از ناحیه عناصری بود که به دین علاقه نداشتند.
 
قاضی‌عسکر اضافه کرد: سال گذشته طبق توافق امضا شده عزت، عظمت و کرامت حجاج حفظ شد و توانستند اعمال خود را به جای بگذارند و امسال نیز جای نگرانی نیست.
 
وی با بیان اینکه براساس توافق بین طرفین روال ما مطلوب است و هیچ مشکلی سر راه ما نیست، گفت: حجاج با رعایت همه جوانب و همچنین باتوجه به تمهیدات اندیشیده شده حجاج با امنیت کامل برمی‌گردند.
 
سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: باتوجه به روابط سیاسی دو کشور مردم ما باید مراعات کنند و نگاه ما باید به حج، نگاه بین‌المللی باشد.
 
این مسئول ادامه داد: شعار امسال حج تحول روحی و اخلاقی، سبک زندگی دینی و عزت و کرامت اسلامی است که بعد از این همه عمر بهره کامل معنوی را از این سفر ببریم تا تحول اساسی در ذهن و روح و جان ما به وجود بیاید و در برگشت بتوانیم شیوه جدیدی را در زندگی پیاده کنیم.
 
قاضی‌عسکر با تاکید بر خودشکنی، اخلاص و عمل براساس فرامین الهی در انجام مناسک حج، خاطرنشان کرد:  ازجمله مسائل مهم بحث شیعه و سنی و بحث روز جامعه را در این سفر نخواهیم داشت به این دلیل ما امنیت مکه و مدینه را امنیت خودمان می‌دانیم.
 
وی افزود: حجاج ما حجاج فرهیخته‌ای هستند و تلاش بر این باشد در این کنگره عظیم اسلامی زینت برای تشیع و مبلغ انقلاب و ملت فرهیخته باشند.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: تلاش مجموعه حج و زیارت بر این است که حجاج با کمترین هزینه مشرف شوند ولی دست ما نیست؛ در سال‌هایی که زائران ثبت‌نام کردند دلار در سال ۸۵ مبلغ ۹۲۰ تومان بود که براساس آن نرخ حج تعیین شد به این دلیل که هزینه حج دلاری است.
 
این مسئول اضافه کرد: الان به دلیل التهابات ارزی بخشی مربوط به آن است که نباید با حج و زیارت به‌صورت انتفاعی برخورد کنیم.
 
قاضی‌عسکر ادامه داد: تمام تلاش ما این است قیمت تمام شده را از حجاج بگیریم که در این زمینه یک تیم قوی را بکار گرفتیم اما همین تفاوت نرخ سال گذشته با امسال موجب شده برخی شیطنت و سوءاستفاده کنند.
 
وی اضافه کرد: برخی این روزها شیطنت کرده و خاطر را آزرده کردند اینکه آمدند گفتند حجاج ارز یارانه‌ای گرفتند دروغ محض است.
 
سرپرست حجاج ایرانی با اعلام اینکه خرید انجام دادیم و نمی‌توانستیم مردم را معطل کنیم، افزود: در زمان خرید نرخ ارز همین مبلغ بوده و حجاج بدهکار و مدیون کسی نیستند.
 
این مسئول اظهار کرد: در چند ماه گذشته ۸۵۰ هزار نفر به ترکیه و حدود ۸ میلیون نفر سال گذشته به خارج رفتند که می‌توانستند یورو دریافت کنند و این شیطنت‌ها نشان می‌دهد که اینها قصد خیرخواهی ندارند.
 
قاضی‌عسکر با تاکید بر اینکه حجاج هیچ نگرانی نداشته باشند، خاطرنشان کرد: مسائل نباید دل زائران را آزرده کند به این دلیل که همواره این دشمنی‌ها وجود داشته است.
 
وی با اعلام اینکه در حج تبعیض نداریم، گفت: تمام زائران یکنواخت امکانات را دریافت می‌کنند و تفاوت اصلی در نرخ مسکن است، نرخ ارز به‌دلیل قیمت مسکن و هتل‌ها تفاوت دارد‌.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه هنوز ۱۵ سال مردم در نوبت حج و ۶ میلیون نفر در نوبت حج عمره هستند، تصریح کرد: نام مردم قهرمان‌پرور مازندران همواره در طول تاریخ به عزت معروف است که عادت به مصرف برنج تولیدی خود را دارید ولی امکان اینکه بخواهیم از ایران برنج و برخی کالاها باتوجه به شرایط موجود ببریم وجود ندارد ناچار هستیم در آنجا خرید کنیم ولی با این وجود مسؤولان باکیفیت‌ترین مواد را خریداری می‌کنند.
 
این مسئول افزود: سال ۹۵ که حج تعطیل شد خیلی از هتل‌ها و رستوران‌‌های ما را گرفتند. از سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم و همچنان در تلاش هستیم بهترین‌ها را فراهم کنیم.
 
قاضی‌عسکر یادآور شد: تلاش این است بهترین‌ها برای حجاج ایرانی فراهم کنیم همان گونه که ایرانی‌ها بهترین نمونه حج را اجرا می‌کنند و حج ایران الگو است و خود مسؤولان عربستان به این مهم اذعان دارند.
 
وی تصریح کرد: هرکجا توانسته‌ایم امکانات بهتر فراهم شده است که امیدواریم با همکاری همه شرایط خوبی را ایجاد کنیم به این دلیل که حج ذاتا سفر سختی است و مدیران باید برنامه‌ریزی کنند تا تراکم در خیمه‌های منا شکسته شود تا شاهد مشکلی نباشیم.
 
سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر رعایت مسایل بهداشتی، گفت: حیف است انسان به‌دلیل بی‌احتیاطی نتواند مناسک حج را برجای بگذارد.
 
قاضی‌عسکر در پایان گفت: همه مردم باید به توصیه‌ها و هشدارها توجه کنند چرا که حج مدیریت مشارکتی است؛ سفری که خداوند قسمت شما کرده با هیچ سفری در طول زندگی انسان قابل مقایسه نیست باید به گونه‌ای بهره‌برداری شود که تمام عمر خود از این برکت برخوردار شوند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها