به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، شناخت هر انقلاب بدون راهیابی به اندیشه و رسوخ در منظومه فکری رهبر و رهبران ممکن نیست. انتشار کتاب «منظومه فکری آیتالله خامنهای» گامی مهم در شناخت اندیشهها و نوع رهبری معظمله است که ضرورت وجود چنین اثری عمق حس میشد.
متن زیر به بررسی این اثر و ضرورت وجود چنین کتابی میپردازد.
سخنی در آغاز
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 و روی کار آمدن حکومتی روی کارآمد که اصلیترین و بارزترین وجه آن «ولایت فقیه» است، اصل ولایت فقیه که حضرت امام خمینی (ره) احیاکننده و منادی آن بود مهمترین دلیل مانایی و پویایی انقلاب اسلامی است.
اعتقاد به جدایی ناپذیری دین از سیاست رکنی است که باور به فلسفه وجودی ولایت فقیه آن را در عمل ممکن کرده است. چهار دهه ثبات انقلاب اسلامی بهترین دلیل بر این مدعاست. مروری بر رخدادهای دوره رهبری امام خمینی (ره) نظیر، ترورهای دهه شصت، فعالیتهای تجزیه طلبان و گروهکهایی که قصد براندازی داشتند و مهمتر از همه جنگ تحمیلی هشت ساله برای سقوط انقلاب اسلامی نوپای ایران کافی بود. اما چه چیزی سبب شد تا این انقلاب اسلامی در مقابل این هجمهها فرونریزد؟
خود باوری رهبر این انقلاب در کنار شخصیت پیامبرگونهای که داشت سبب شده بود تا این مرد بیبدیل تنها به رسالت خود عمل کند. رسالتی که بیش از 14 قرن علما و زعمای شیعه در برابر آن سکوت کرده بودند. در کنار رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) اکثریت مردم نیز با ایمان به چنین رهبر و حکومتی انقلاب اسلامی را به نسل امروز رساندند.
بعد از ارتحال امام خمینی (ره) و پذیرش بار سنگین رهبری انقلاب اسلامی از سوی «حضرت آیتالله خامنهای» انقلاب در مسیر تازهای افتاد. این مسیر تازه نه معنای انحراف که به معنای رشد و صدور آن است. در دوران رهبری معظمله نیز وقایع تلخی مختلفی در کشور رویداد که میتوانست به حذف کلمه «اسلامی» از عبارت جمهوری اسلامی ایران بیانجامد.
در کنار همه آن وقایع «فتنه 88» کافی بود تا چیزی از ولایت فقیه و اسلامی بودن حکموتش نماند. چرا که اصلیترین خواسته و شعار عاملان و حامیان فتنه «اصل ولایت فقیه» بود. شعاری که آن روزها علیه اصل ولایت فقیه داده میشد نشان از این بود که خواسته عاملان فتنه نه اعتراض به نتایج انتخابات که براندازی حکومتی مبتنی بر اسلام بود. سلامت ماندن انقلاب اسلامی از این کورانها که میتوانست هر حکومت دیگری را ساقط کند، جز وجود معجزه گونه ولیفقیه دلیل دیگری نداشت.
شناخت انقلاب اسلامی ایران در گروه شناخت رهبران مردمی آن است که برای خود مقامی قائل نیستند و شان و طبقه خود را هم ردیف پایینترین طبقات ـ مستضعفین ـ میدانند. اعتقادی که با کمال تاسف برای برخی از مسئولین کشور درک ناشدنی است.
با وجود نقش اساسی و غیر قابل انکار مقام معظم رهبری در حفظ انقلاب اسلامی، هنوز کار شایسته و قابل توجه در بازشناسی رهبری و هدایتگری ایشان نشده است. اما تالیف و انتشار کتاب ارزشمند «منظومه فکری آیتالله خامنهای» اتفاقی مبارک در این مسیر است. اتفاقی که هر چند مهم و ماندگار است اما کافی نیست.
درباره کتاب منظومه
«منظومه فکری آیتالله خامنهای» در 2 جلد و هزار و 400 و 39 صفحه به کوشش «عبدالحسین خسروپناه» و جمعی از پژوهشگران تالیف و تدوین شده است.
کتاب در چهار بخش و 24 فصل به شرح زیر تنظیم شده است:
بخش اول: نظامهای بینشی و نگرشی (جهان بینی اسلامی)
فصل اول:
این فصل با عنوان «منطق فهم اسلام» نوشته «سعید لواسانی» در چهار گفتار شامل: «کلیات»، «ارکان منظومه فکری مقام معظم رهبری»، «منافع معرفت دینی» و «آسیبهای معرفت دینی» تالیف شده است.
فصل دوم:
این فصل به قلم «مهدی رودبندی» در شش گفتار به این شرح تنظیم شده است: «کلیات»، «جایگاه خدا شناسی در منظومه فکری مقام معظم رهبری»، «اثبات وجود خدا»، «توحید و صفات الهی»، «افعال الهی»، «کارکردهای فردی و اجتماعی توحید»
فصل سوم:
این با عنوان «ولایت در منظومه فکری مقام معظم رهبری»، به قلم «عبدالله محمدی» نوشته شده و شامل مباحث زیر است.
«مفهوم شناسی»، «جایگاه ولایت در منظومه فکری مقام معظم رهبری»، «آثار و نتایج ولایت»، «هستی شناسی ولایت (اثبات ضرورت وجود نبوت و امامت)»، «صفات انسان کامل»، «اهداف و کارکردهای ولایت (اهداف مشترک پیامبران و اماما)»، «مهدویت»، «ولایت فقیه»
فصل چهارم:
این فصل «اسلام شناسی» نام دارد که نویسندگی آن را «سیدفرید سیدجوادی» به عهده داشته است.
این فصل در 12 گفتار تنظیم شده است.
«کلیات»، «اهداف و مقاصد اسلام»، «عوامل پذیرش اسلام»، «قلمرو جامعیت اسلام»، «جاودانگی و جهانی بودن اسلام»، «خاتمیت اسلام»، «اسلام و اهل بیت علیهم السلام»، «اسلام و عالمان دین»، «اسلام و تعقل»، «اسلام و علوم بشری»، «کارکردهای اسلام»، «راهبردهای کلان اسلام»
بخش دوم: «نظامهای منشی و رفتاری (معنویت، اخلاق و تربیت و عبادت)
فصل اول:
این فصل «نظام معنویت اسلامی» نام دارد و «حمیدرضا مضاهری سیف» آن را نوشته است و دارای شش گفتار است.
«کلیات»، «گونه شناسی معنویت»، «مبانی معنویت»، «عوامل معنویت»، «کارکردهای معنویت» و «موانع معنویت»
فصل دوم:
«نظام اخلاقی اسلامی» نام دارد و «روحالله ناظری» آن را تالیف کرده است. این فصل دارای هشت بخش به شرح زیر است.
«کلیات»، «ضرورت تهذیب نفس»، «جایگاه اخلاق در فرهنگ عمومی»، «جایگاه نظام اخلاقی»، «مبانی نظام اخلاقی»، «فضائل و رذائل اخلاقی»، «اخلاق کاربردی» و «جایگاه سبک زندگی در نظام اخلاقی».
فصل سوم:
«مرتضی لطفی» و «محمد شعبانی» مشترکا این فصل را با عنوان «نظام تربیتی اسلام» تالیف کردهاند که دارای ۱۰ گفتار به شرح زیر است.
«کلیات»، «مبانی تربیت»، «اصول تربیت»، «اهدف تربیت»، «روشهای تربیت»، «عوامل تربیت»، «موانع تربیت»، «مقاطع تربیت»، «مربیان تربیت» و «منابع تربیت»
فصل چهارم:
«نظام عبادی اسلام» نام دارد و «ابوالحسن غفاری» آن را به نگارش درآورده است و دارای هشت بخش به شرح زیر است.
«کلیات»، «مبانی نظام عبادی»، «اهدف نظام عبادی»، «مراتب عبادت»، «شرایط و موانع عبادت»، «اعمال عبادی»، «الگوهای عبادی» و «موسمهای عبادی»
بخش سوم: نظامهای اجتماعی اسلام
فصل اول:
«ابوالحسن حسنی» این فصل را با عنوان «نظام فرهنگ اسلامی» به نگارش درآورده است و دارای پنج فصل است.
«کلیات»، «ابعاد فرهنگ»، «بیماریهای فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی»، «مقابله با تهاجم فرهنگی»
فصل دوم:
«نظام علمی اسلام» عنوان این فصل است که آن را «امیر سیاهپوش» نوشته و دارای ۹ بخش است.
«کلیات»، «جایگاه نظام علمی»، «اهداف نظام علمی»، «مبانی و موانع نظام علمی»، «ضرورت نوسازی در نظام علمی»، «ساحت آموزش»، «ساحت پژوهش»، «ساحت تولید علم»، «موانع پیشرفت علمی»
فصل سوم:
«عبدالله نظرزاده» فصل سوم از این بخش را با عنوان «نظام مدیریت اسلامی» به نگارش درآورده است که دارای ۱۳ فصل است.
«کلیات»، «مبانی نظام مدیریت»، «اهداف نظام مدیریت»، «ارزشهای محوری در نظام مدیریت»، «جایگاه ولایت فقیه در مدیریت»، «شیوه رهبری ولایی»، «تصمیمگیری»، «برنامه ریزی»، «سازماندهی»، «نظارت و کنترل»، «انگیزش»، «ارزشیابی»، «اصول راهبردی نظان مدیریتی اسلامی»
فصل چهارم:
این فصل «نظام سیاست اسلامی» نام دارد و «محسن مهاجرنیا» آن را به نگارش درآورده است و دارای پنج فصل است.
«کلیات»، «مبانی نظام سیاسی اسلام»، «اهداف نظام سیاسی»، «اصول ارزشی نظام سیاسی اسلام»، «اصول راهبردی نظام سیاسی اسلام»
فصل پنجم:
«امیر سیاهپوش» این فصل را با عنوان «نظام اقتصادی اسلامی» تالیف کرده است که دارای هشت فصل به شرح زیر است.
«کلیات»، «مبانی نظام اقتصادی»، «اهداف نظام اقتصادی»، «دیدگاههای اررشی نظام اقتصادی»، «اقتصاد مقاومتی»، «فعالیتهای اقتصادی محاز»، «رفتارهای اقتصادی» و «مصرف در افتصاد اسلامی»
فصل ششم:
این فصل در شش بخش تحت عنوان «نظام حقوقی اسلامی»، توسط «رضا محمدی» تالیف شده و به شرح زیر است.
«کلیات»، «مبانی و اهداف نظام حقوقی اسلام»، «قواعد و اصول حقوقی»، «حقوق مردم»، «حقوق دولت»، «نهادهای قانون گذار»،
فصل هفتم:
این فصل «نظام قضایی اسلام» نام دارد که «فرجالله هدایتنیا» آن را نگاشته است و دارای چهار بخش است.
«کلیات»، «ارکان قوه قضائیه»، «اخلاق و آداب قضا»، «بایستههای نظام قضایی»
فصل هشتم:
«نظام امنیتی - دفاعی اسلام» نام این فصل است که «نجفعلی غلامی» آن را تالیف کرده است و دارای شش گفتار است.
«کلیات»، «گونه شناسی امنیت»، «مبانی دفاع»، «نهادهای امنیتی»، «نهادهای دفاعی»، «آسیبشناسی امنیت»
بخش چهارم: اهداف اجتماعی اسلام
فصل اول:
«اقتصاد اسلامی» عنوان این فصل است که «مرتضی نبوی» و «صالح اسکندری» مشترکا آن را به نگارش درآوردهاند. این فصل دارای هفت بخش است.
«جایگاه استقلال در اندیشه مقام معظم رهبری»، «مبانی استقلال»، «انواع یا سطوح استقلال»، «شاخصهای استقلال»، «راهبردهای استقلال»، «اهداف استقلال»، «استقلال ملتها و جهانی شدن»
فصل دوم:
«آزادی اسلامی» نام این فصل است که «ابوالحسن حسنی» آن را به نگارش درآورده است و دارای هفت فصل است.
«کلیات»، «جایگاه آزادی»، «ملاک آزادی»، «مصادیق آزادی»، «آسیب شناسی آزادی»، «مرزهای آزادی» و «ادب آزادی».
فصل سوم:
«عدالت اسلامی» عنوان این فصل است که «محمد زارع قراملکی» آن را تالیف کرده است و دارای هفت گفتار به شرح زیر است
«کلیات»، «جایگاه عدالت در منظومه فکری مقام معظم رهبری»، «مبانی عدالت اجتماعی»، «اصول راهبردی عدالت اجتماعی»، «اصول کاربردی تحقق عدالت اجتماعی»، «موانع و آسیبهای تحقق عدالت اجتماعی» و «پیامدهای عدالت اجتماعی»
فصل چهارم:
«امیر سیاهپوش» این فصل را با عنوان «پیشرفت اسلامی» در ۹ فصل تنظیم کرده است.
«کلیات»، «نقد الگوهای پیشرفت»، «الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت»، «مبانی الگوی پیشرفت اسلامی»، «محتوای اسلامی پیشرفت»، «منابع الگوی پیشرفت اسلامی»، «عرصههای پیشرفت»، «شاخصهای پیشرفت» و «الزامات پیشرفت»
فصل پنجم:
آخرین فصل از این بخش «تمدن اسلامی» نام دارد و مشترکا توسط «عبدالحسین خسروپناه» و «مهدی شاهرخ اصفهانی» در شش فصل تالیف شده است.
«کلیات»، «انواع تمدن»، «فرآوردههای تمدن»، «آسیب شناسی تمدن غربی»، «عوامل پیشرفت و انحطاط مسلمین»، «مولفههای تمدن اسلامی - ایرانی»
«منظومه فکری مقام معظم رهبری» در دو جلد و 1439صفحه به کوشش «عبدالحسین خسروپناه» و جمعی از پژوهشگران تالیف و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
انتهای پیام/ 161