مسجدجامعی در اختتامیه جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر:

نیمی از نقالی و پرده‌خوانی ما در وصف مولا علی (ع) است

عضو شورای شهر تهران درباره سند موجود نقالی حوزه تمدنی ایران گفت: من برای کاری 47 شیوه مختلف نقالی و پرده خوانی را شمارش کردم و متوجه شدم که بیش از نیمی از آنها در وصف علی (ع) است.
کد خبر: ۳۰۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷ - 29August 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سومین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر با حضور احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، کوروش زارعی مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری، داود فتحعلی بیگی،  مرشد محسن میرزاعلی و حسین عالم‌بخش دبیر جشنواره و نقالان و پرده خوانان علوی، عصر دیروز در سالن مهر حوزه هنری به ایستگاه پایانی رسید.

در ابتدای برنامه نقالان علوی چند نقل از امام علی (ع) خواندند.

کوروش زارعی مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه‌ی این مراسم طی سخنانی با ابراز خرسندی و خسته نباشید به نقالانی که چند روزی در میدان امام حسین (ع) و بوستان آب و آتش فعالیت کردند، اظهار داشت: ما در 2 سال گذشته در محضر اساتید بودیم، اما امسال در کنار آن‌ها جوانان و نوجوانان و کودکان دختر و پسر حضور داشتند.

وی در ادامه افزود: نقالی و پرده‌خوانی سال‌ها در محاق و فراموشی بود و این دوستان امروز آن را زنده کردند. ما با شما عزیزان در ماه صفر در حرم امام رضا (ع) هم نقالی داریم و قرار است با همت هم، بحث شاهنامه‌خوانی و حماسه‌خوانی هم داشته باشیم.

زارعی با بیان اینکه این اولین جشنواره پرده‌خوانی است که به صورت سراسری برگزار می‌شود، افزود: امسال ما 20 طومار جدید هم نوشتیم و آن‌ها را در اختیار نقالان قرار دادیم و امروز در این اختتامیه مراسم رونمایی از طومارها هم برگزار می‌شود. از همه دوستان و مسئولان خواهش می‌کنم اجازه ندهند این هنر ایران زمین مهجور بماند.

حسین عالم بخش دبیر سومین جشنواره نقالان علوی نیز در سخنانی عنوان کرد: با انتصاب کوروش زارعی در حوزه هنری، طرح این جشنواره بعد از چند سال به نتیجه رسید. در این سه سال اتفاقات خوبی افتاد و خون تازه‌ای به شریان نقالی ایران تزریق شد و جایگاه خوبی در صدا و سیما و دیگر بخش‌های شهر پیدا کرده است.

وی افزود: نگارش طومارهای بازپیرایی شده حوزه غدیر با همت دکتر فتحعلی بیگی، از دستاوردهای این جشنواره بود.

عالم بخش یادآور شد: اتفاق دیگر بخش رقابتی جشنواره بود که از 126 اثر رسیده به جشنواره ، 63 اثر انتخاب و از این تعداد هم 31 اثر به جشنواده راه یافت.

احمد مسجدجامعی در ادامه‌ی این مراسم طی سخنانی گفت: در گذشته خاطرم است که مکانی برای نقالی و پرده‌خوانی وجود داشت، الان دو تن از دوستان وزارت فرهنگ در این مجلس هستند که از آن‌ها می‌خواهم همان مکان احیا شود و مکان خوبی برای نقالان ما شود. یک مکان دیگر هم هست که با آقای اوحدی درباره آن صحبت خواهم کرد.

وی درباره هوش تصویری و اهمیت آن از قدیم الایام در ایران گفت: پرده خوانی و نقالی یک شکل سینمای قدیم بوده و این صحنه‌ها با کمک نقال و مرشد تصویر می‌شده است.

مسجدجامعی با بیان اینکه پرده خوانی به معنای داستان تاریخی نیست، افزود: ما یک مختارنامه داریم که براساس زندگی مختار است و یک مختار و یک ابومسلم داریم و یک ابومسلم نامه داریم. نقالی هم همینطور است که داستانی که ریشه تاریخی دارد به زبان شعر و نظم در می‌آید.

عضو شورای شهر درباره سند موجود نقالی حوزه تمدنی ایران گفت: من برای کاری 47 شیوه مختلف نقالی و پرده خوانی را شمارش کردم و متوجه شدم که بیش از نیمی از آنها در وصف علی (ع) است.

وی درباره جوانمرد قصاب و اتفاقاتی که برای از بین بردن آرامگاه او در نوسازی شهری رخ داده گفت: متاسفم که یک عده در فهرست خدمات خود این کارها را بدون شناخت انجام می‌دهند. اینها ایده و عشق و آرمان و داستان و تاریخ را از بین می‌برند.

در ادامه داریوش نصیری به نمایندگی از هیأت داوران بیانیه‌ی جشنواره را قرائت کرد.

وی در پایان از حوزه هنری تشکر کرد و گفت: می‌گویند نقالان در منازلشان می‌روند و می‌میرند اما دوستان حوزه ثابت کردند که این اتفاق نمی‌افتد.

مراسم اعطای جوایز به برگزیدگان با حضور مرشد چایانی، امیر نصیربیگی، حسین عالم بخش و مرشد میرزاعلی برگزار شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها