دهقان در تذکر آیین نامه‌ای:

قانع نشدن نمایندگان را می‌توان استنکاف از قانون توسط رئیس جمهور تلقی کرد

عضو کمیته سوال از رئیس جمهور گفت: در شرایطی که نمایندگان با سوال از رئیس جمهور موافقت کرده‌اند و قانع نشده‌اند، می‌توان آن را استنکاف از قانون توسط رئیس جمهور تلقی کرد و موضوع را به قوه قضائیه فرستاد.
کد خبر: ۳۰۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ - 29August 2018

قانع نشدن نمایندگان را می‌توان استنکاف از قانون از سوی رئیس جمهور تلقی کردبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در پایان تبصره این ماده آمده است، چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: در آیین‌نامه درباره موضوع به منظور محتوای سوال اشاره شده و حتما لازم نیست در عنوان، استنکاف از قانون ذکر شده باشد چنانچه موارد نقض قانون تماماً از طرف نمایندگان در نطق‌های آنها ذکر شد.

دهقان افزود: برای مثال استفاده از ارز شناور مدیریت شده خلاف قانون بود؛ همچنین در اجرای ماده 598 قانون مجازات اسلامی آنقدر اهمال شده بود که حتی رئیس جمهور درباره آن پاسخ نداد.

عضو کمیته سوال از رئیس جمهور در ادامه اضافه کرد: 13 ماده اول قانون مبارزه با قاچاق کالا نیز هیچ‌گاه اجرا نشد و آیین‌نامه‌ای هم برای آن تدوین نشد ضمن این که شورای عالی اشتغال نیز هیچ‌گاه از سوی دولت ایجاد نشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو راه وجود دارد که در مرحله اول باید در شرایطی که نمایندگان با سوال از رئیس جمهور موافقت کرده‌اند و قانع نشده‌اند آن را استنکاف از قانون از سوی رئیس جمهور تلقی کرد و موضوع را به قوه قضائیه فرستاد.

دهقان در پایان گفت: راه دیگر این است که ما برای اعمال نظر شما و کمک به قوه قضائیه پاسخ‌ها و سوالات را دسته‌بندی کرده و تمامی موارد نقض قانون را مشخص کنیم و به هیئت رئیسه بدهیم و هیئت رئیسه نیز توجه داشته باشد تا نقش ممیزی ایفا نکرده و حقوق مجلس را ضایع نکند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار