توطئه پیدا و پنهان امارات برای کاستن از ارزش «ریال» یمن

مقامات یمنی، امارات را در کاهش ارزش پول ملی یمن مقصر می‌دانند و می‌گویند، عوامل این کشور صرافی‌هایی در چند استان یمن تأسیس کرده و در حال خارج کردن مبالغی هنگفت از یمن هستند.
کد خبر: ۳۰۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ - 05September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، یک گزارش منتشر شده توسط وبگاه «یمن نت» از دخالت امارات عربی متحده در سقوط ارزش ریال یمن، خبر می‌دهد.

بر پایه این گزارش، سه تن از مقامات یمن، از جمله یک مقام ارشد بانک مرکزی یمن در عدن، تأکید کردند که امارات عربی متحده و عوامل آن در جنوب یمن پس از خرید اوراق قرضه از بازار در سقوط ریال نقش داشتند.

سه مقام مسئول در گفت‌وگو با «یمن نت»، گفتند که بازرگانانی که در امارات عربی متحده مشغول به کار هستند، صرافی‌هایی را در استان‌های یمن تأسیس کرده‌اند تا به پول‌های هنگفتی دست یافته و آن را از بازار یمن خارج کنند.

یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی یمن گفت که بازرگانانی اماراتی از کارکنانی در بانک مرکزی یمن به دنبال دریافت اطلاعاتی درباره نقدینگی و هرگونه اقدامات پنهانی برای مقابله با کاهش ارزش پول بودند.

یک مقام دولتی یمن اشاره کرد که به اصطلاح «دستگاه امنیت کشور امارات» در پس خروج دلار و ریال عربستان از بازار است و عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن هم به خوبی می‌داند که ابوظبی عامل سقوط ارزش ریال یمن است.

یکی دیگر از مقامات یمن گفت: هواپیما‌های باربری نظامی امارات متحده عربی فرودگاه عدن را با محموله‌های چند میلیون دلاری پول نقد ترک می‌کردند و صرافی‌هایی که امارات تاسیس کرده بود پول‌ها را به نمایندگانی ویژه از امارات تحویل می‌داد.

یک مقام بانک مرکزی عدن با اشاره به سقوط غیرمنتظره وسریع ریال یمن قریب به 150 ریال در کمتر از یک هفته گفت: این در حالی است که می‌بایست با کمک 60 میلیون دلاری عربستان به یمن ارزش واحد پول ملی این کشور تقویت می‌شد.

عربستان سعودی در ماه اوت 2018 از کمک 60 میلیون دلاری خود به یمن خبر داد و محمد الجابر، سفیر سعودی در یمن، گفت که این کمک هزینه، ارز یمن را فراهم می‌کند.

مقام یمنی تصریح کرد: اقدام امارات چالشی برای عربستان سعودی محسوب می‌شود، چون این پیام را می‌دهد که ابوظبی هنوز کنترل اقتصاد کشور و سرنوشت دولت یمن را در اختیار دارد.

این اقدام امارات متحده عربی اولین، در نوع خود نیست، در آوریل 2018، رئیس کل بانک مرکزی ایران، امارات متحده عربی را متهم به دست داشتن در کاهش ارزش پول ایران کرد.

«ولی الله سیف»، رئیس کل سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پنج ماه پیش با شروع نوسانات ارزی در جلسه پارلمان این کشور تصریح کرد که حتی کشور‌های همسایه ایران از جمله امارات و عربستان در نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی این کشور مقصر هستند و بازار دبی به گونه‌ای شده که هر روز علیه اقتصاد ایران تلاش می‌کند.

در ژوئیه 2018، «فکرت اوزر»، سفیر ترکیه در قطر با اشاره ضمنی به نقش امارات و عربستان در کاهش ارزش پول لیر ترکیه مقصر خواند و گفت: دو کشور که نامی از آن‌ها نمی‌آورم از طریق بازی با قیمت دلار درصدد بی ثبات کردن اقتصاد ترکیه هستند که منجر به بالا رفتن قیمت‌ها در بازار داخلی و تاثیر گذاری بر قدرت خرید مصرف کنندگان و به هم ریختن اوضاع داخلی این کشور می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها