معرفی کتاب؛

جنگ عراق علیه ایران، بن‌بست استراتژی، توقف در تهاجم

کد خبر: ۳۰۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 09September 2018

«جنگ عراق علیه ایران، بن‌بست استراتژی، توقف در تهاجم»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «جنگ عراق علیه ایران، بن‌بست استراتژی، توقف در تهاجم» از سری کتاب‌های سازمانی-کاربردی «پژوهشکده دفاعی امنیتی» است که به قلم «غلامرضا علاماتی» تالیف شده است.

این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است که شامل «ریشه‌های تاریخی اختلافات مرزی ایران و عراق»، «زمینه‌های تهاجم ارتش عراق به جمهوری اسلامی ایران»، «سنجش اشتباهات عملیات تاکتیکی عراق» و «نتیجه گیری» است. همچنین بخش «اسناد و مدارک»، «گاه‌شمار تجاوزات عراق» و «نقشه‌ها» ضمیمه‌های کتاب حاضر هستند.

نویسنده در مقدمه «جنگ عراق علیه ایران، بن‌بست استراتژی، توقف در تهاجم» آورده است: «در این کتاب سعی شد است با بررسی وضعیت ایران و عراق، علل شکست راهبرد عراق در ادامه دادن به تهاجم و همچنین علت‌های توقف پیشروی آنها در مقطع آغاز جنگ بررسی شود.»

نویسنده برای عمق دادن به اثر خود به بیش از 80 سند معتبر مراجعه و در تحقیقات خود از آنها بهره گرفته است. از این جهت متن کتاب خود به سندی قابل تامل تبدیل شده است که می‌تواند مورد استفاده محققین دیگر قرار بگیرد.

قسمتی از متن کتاب:

«از سال 1354ش/ 1975م که عراق از دغدغه کردهای معارض رها شده بود، موقعیت صدام حسین در ارتش تقویت و قلع و قمع حزب کمونیست توسط وی به شدت انجام شد. به تدریج در رابطه‌ی عراق با شوروی نیز اختلال بوجود آمد و دوام این قرار داد نیز چند سال بیشتر طول نکشید. با جابجایی قدرت در ایران و پیروزی انقلاب اسلامی، صدام یک‌بار دیگر فرصت را برای حل اختلاف‌های تاریخی مناسب یافت و این‌بار به طور ویژه در جهت هد‌ف‌های استراتژیک ایالات متحده در منطقه، به خصوص در چارچوب سیاست مهار کردن ایران اقدام کرد.

با بررسی و تجزیه‌ی اختلاف‌های ایران و عراق در دوره‌ی مورد بحث می‌توان دریافت که هر دو دولت با توجه به شرایط حاکم بر نظام بین‌الملل و وابستگی به دو ابر قدرت، به درگیری گسترده و درازمدت تمایل نداشتند. در دوره اختلاف، هر دو دولت از وضعیت و قابلیت‌های موجود در طرف مقابل، سوءاستفاده می‌کردند.»

«جنگ عراق علیه ایران، بن‌بست استراتژی، توقف در تهاجم» در 226 صفحه مصور به قلم «غلامرضا علاماتی» تالیف و توسط دانشگاه امام حسین (ع) با همکاری «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار