سردار جوانی:

ایران مانع از سقوط بغداد شد/ نقش نیروی قدس سپاه در مبارزه با داعش

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آخرین تحولات منطقه و ابعاد مختلف حضور ائتلاف مدعی مبارزه با داعش را مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۳۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹ - 12October 2014

ایران مانع از سقوط بغداد شد/ نقش نیروی قدس سپاه در مبارزه با داعش

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «یدالله جوانی» در گفتوگو با العالم، درباره عکسی که اخیراً از سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس در کنار تعدادی از نیروهای پیشمرگه در شمال عراق منتشر شده است، گفت: سرلشکر سلیمانی یک چهره شناخته شده جهانی و از یادگاران دوران دفاع مقدس است و سبک فرماندهی ایشان همان سبک فرماندهی در دوران دفاع مقدس است؛ و نگاهی به آن دوران نشان میدهد که فرماندهانی مانند قاسم سلیمانی و شهدایی مانند خرازی و همت و باکری حضور میدانی داشتند، و در عملیات و مواقع آزادسازی مناطق، در خط مقدم حضور پیدا می کردند.

وی تأکید کرد: امروز حمایت ما از مردم کشورهای عراق و سوریه صادقانه است و کسانی که در این عرصه کمک و پشتیبانی میکنند و مشاوره میدهند، بهطور طبیعی در صحنه حضور مییابند و این هم به صفا و صداقت و روحیه جهادی و شهادتطلبی آنها برمیگردد که این راه را یک حرکت مقدس میدانند.

وی اظهار کرد: ما امروز با توطئهای از جانب آمریکاییها علیه جهان اسلام و متأسفانه با بهرهگیری از برخی ظرفیتهای جهان مواجه هستیم.

جوانی گفت: مقام معظم رهبری، گروه تروریستی - تکفیری داعش و دیگر گروههای تروریستی را فریبخوردگان می دانند؛ با بررسی ساختار داعش متوجه میشویم که سرکردگان این گروه عناصر وابسته بوده و سرویسهای (جاسوسی) جهانی پشت سر آنها هستند، و ارتباطات آنها مشهود است؛ ما شاهد حمایتهای عربستان، قطر و ترکیه و رژیم صهیونیستی از داعش در سوریه و عراق هستیم.

وی افزود: امروزه برخی منابع غربی اطلاعاتی در خصوص ارتباطات رژیم صهیونیستی با گروههای تکفیری - تروریستی از جمله داعش در منطقه جولان فاش کردهاند؛ بهعنوان مثال وقتی «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش به صراحت اعلام میکند که دشمن ما شیعه است و ما کاری با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نداریم، در حقیقت این همان خواسته رژیم صهیونیستی است؛ لذا این بیانگر آن است که سرکردگان این گروهها سرسپردگان بیگانگان هستند و متاسفانه آنها از این ظرفیت علیه جهان اسلام استفاده میکنند.

* ایران مانع از سقوط بغداد شد

وی خاطرنشان کرد: در سایه چنین وضعیتی نیروهایی که از جمهوری اسلامی به کمک عراقیها و سوریها رفتهاند، صادقانه به آنها کمک میکنند و به این طریق نمایندگان ملت ایران در کنار برادران سوریه و عراق هستند و از آنها حمایت میکنند تا آنها بتوانند با دشمنان اسلام و فریبخوردگان مبارزه کنند، که البته شاهد رقم خوردن پیروزیهایی در این عرصه هستیم، و به اعتقاد خیلیها اگر بغداد سقوط نکرد به خاطر حضور و کمک جمهوری اسلامی ایران بود.

جوانی گفت: افرادی چون سردار سلیمانی و دیگران که قدم در این عرصه گذاشتهاند در حقیقت این راه را آگاهانه انتخاب کردهاند و می انند که این مسیر خطرهایی جدی دارد و میتواند به شهادت و... منجر شود؛ لذا این صداقت و پایداری علاوه بر ایجاد انگیزه و روحیه باعث ایجاد جبههای واحد میشود.

* نزدیک شدن تروریستها به مرز ایران نوعی خودزنی است

وی درباره تلاش داعش برای تصرف شهر مرزی خانقین و واکنش ایران به این امر نیز گفت: گرچه در حوزه عملیات روانی برخی عناصر داعش بحث تهدید ایران را مطرح میکنند، اما عناصر اصلی و سرکردگان و کسانی که در واقع هدایت این جریان را به عهده دارند، خوب میدانند که هرگونه اقدام علیه ایران یا نزدیک شدن به مرز جمهوری اسلامی و یا اقدام در داخل ایران از جانب این گروهها نوعی خودزنی تلقی میشود؛ ما در زمان هشت سال دفاع مقدس با وجود توان بالای ارتش عراق و حمایتهای گسترده منطقهای و بینالمللی که از این ارتش میشد، توانستیم بر آن پیروز شویم.

وی ادامه داد: به هر حال جمهوری اسلامی ایران به صراحت موضع خود را اعلام کرده و حتی برخی مناطق در داخل عراق و برخی مناطق کردنشین این کشور را بهعنوان خط قرمز خود برشمرده است و خلاصه جمهوری اسلامی اجازه نمیدهد که ناامنی را به سوی مرزهای ما بیاورند. روند تحولات هم نشان داده که هر وقت حمایتهای جمهوری اسلامی با اقدامات مردمی مناطق درگیر همراه شده، نتایج مطلوب حاصل شده است؛ پیشرویهای داعش در برخی مناطق نیز به نقشههای پیچیده موجود در منطقه برمیگردد که متاسفانه ترکها هم در آن نقش دارند.

جوانی با اشاره به ماجراجوییهای داعش در سوریه و عراق در چند ماه اخیر گفت: بررسی و مطالعه روند تحرکات داعش طی چند ماه گذشته نشان میدهد که این گروه در سوریه با شکستهای سنگینی مواجه شد، در حالیکه تصور میکرد میتواند شهرهای بزرگ را به تصرف دربیاورد و دایره نفوذ خود را گسترش دهد و حتی ساقط کردن دمشق از برنامههای این گروه بود، اما با شکست مواجه شد.

وی تأکید کرد: داعش با یک توطئه پیچیده در عراق تحرکاتی را داشت و در یک دوره زمانی کوتاه موفق شد که در سه استان صلاحالدین، نینوا و الانبار شهرهای بزرگی مانند تکریت و موصل را تصرف کند؛ این گروه تصور میکرد که با شرایط بهوجود آمده میتواند بر سامرا، بغداد و مناطق راهبردی دیگر تسلط پیدا کند.

وی ادامه داد: اما تحولات در ماههای گذشته نشان میدهد که حرکت داعش متوقف شده است و اگر این گروه به کوبانی و مناطق دیگر در شمال عراق رفته است، در مقابل از برخی مناطق دیگر خارج شده است.

جوانی ادامه داد: چون شیوه داعش رفتن به میان مردم و استفاده از سپر انسانی است، طبیعی است که مبارزه با این گروه زمانبَر است و هم دولت سوریه و هم عراق بر این اعتقادند که باید در برخورد با داعش از روشهایی استفاده کنند که غیرنظامیان کمترین آسیبها را ببیند.

وی درباره ائتلاف ضد داعش که آمریکایی ها مطرح کردهاند، گفت: روش و شیوه اقدام ائتلاف ضد داعش به گونهای نیست که به نتیجه برسد.

وی درباره کمکهای ایران به دولت عراق در مقابله با تهدید تروریستی داعش گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا براین اعتقاد بود که یک توطئه بینالمللی و منطقهای در حال اجراست.

جوانی تأکید کرد: اسناد و مدارکی فراوانی نیز موجود است مبنی براینکه در پشت صحنه این گروههایی که با عناوین مختلف فعالیتهایی را آغاز کردهاند، آمریکا، کشورهای اروپایی، رژیم غاصب اسرائیل و برخی دولتهای عربی منطقه قرار دارند.

وی درباره واقعیت نقش ایران در حمایت از دولت عراق در مقابله با داعش گفت: جمهوری اسلامی با چنین تحلیلی از اوضاع، خود را در کنار دولتهای و ملتهای مشروع در منطقه قرار داد، در سوریه اعلام کرد که از دولت قانونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت میکند و این حمایت همزمان از ملت سوریه نیز است، چون سوریه در معرض یک توطئه قرار گرفته است، و همچنین عراق.

وی اظهار کرد: مسؤولان جمهوری اسلامی ایران بارها رسماً این موضع را اعلام کردهاند که از ملتها و دولتهای قانونی عراق و سوریه حمایت میکنند، این کمکها نوع و کم و کیف آن به شکل حضور مستشاری، مشاورهای، انتقال تجربیات بوده است.

جوانی افزود: ایران با تجارب خود در طول 36 سال گذشته و در دوران جنگ تحمیلی، در برخورد با گروههای شورشی به ملتهای سوریه و عراق کمک کرده است، و این تجارب ملت ایران از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران منتقل شده و توانسته مردم عراق و سوریه را به صحنه بیاورد و در کنار دولتها قرار داده و بصیرت و شناخت حاصل شده است.

وی افزود: پشتیبان اصلی دولت بشار اسد در سوریه مردم این کشور هستند که این مساله خود را در انتخابات نشان داد.

* مردم عراق با کمک جمهوری اسلامی توانستند تروریستها را متوقف کنند

وی درباره عراق نیز گفت: مردم عراق بعد از یک سری تحولات در عراق به صحنه آمدند و با آموزشها و تجارب و مشاورهها و کمکهای جمهوری اسلامی، توانستند حرکت داعش و دیگر گروههای تروریستی را متوقف کنند.

جوانی تصریح کرد: امروزه اگرچه در عراق و سوریه شاهد ناامنی در نتیجه تحرکات داعش هستیم، و اگرچه تا چند ماه قبل شاهد نزدیک شدن گروههای تروریستی به نزدیک دمشق بودیم، ولی امروزه شاهدیم که تحرکات آنان در ریف دمشق بسیار محدود است و آنها به سمت مناطق شمالی رفته و در شهر کوبانی هستند و در نزدیک مرزهای ترکیه، ترکها احساس نگرانی کردهاند و در عراق نیز از بغداد فاصله گرفتهاند و به مناطق شمالی در استان نینوا رفتهاند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عقبنشینی داعش از اطراف دمشق و رفتن به سمت کوبانی در شمال سوریه یک نقطه میدانی مثبت است، گفت: در سوریه عقبنشینیهای داعش از برخی مناطق تحت سلطه خود به اجبار صورت میگیرد و آنها در نهایت باید این مناطق را ترک میکردند و رفتن آنها به سمت شهر کوبانی از روی اختیار نبوده، بلکه از روی فشار عقبنشینی کردند و در عراق نیز داعش در اطراف بغداد و سامرا بودند و در استانهای الانبار و صلاحالدین، ارتش عراق و نیروهای مردمی در ماههای گذشته توانستند بسیاری از مناطق را پاکسازی کنند و آنها مجبور شدند به سمت مناطق شمالی حرکت کنند.

جوانی در پاسخ به این سوال که آیا نقش ایران بعد از تشکیل ائتلاف بینالمللی ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق تغییر کرده است، یا همچنان مانند گذشته فعال است، اظهار داشت: ایران از ابتدای شروع بحران در سوریه و عراق خود را در کنار ملت عراق و سوریه قرار داد.

وی تصریح کرد: ایران حرکت آمریکاییها را اصالتدار نمیداند و معتقد است که آمریکاییها در منطقه به دنبال مبارزه با تروریسم نیستند و یک دهه قبل و بعد از یازدهم سپتامبر منطقه با شعار مبارزه با تروریسم به عراق و افغانستان حمله کردند، اما نگاه آنان و همپیمانانشان به تروریسم نگاه ابزاری است.

وی گفت: اسناد و مدارک بسیار زیادی موجود است مبنی بر اینکه گروههای سلفی و تکفیری در سوریه و عراق با مدیریت آمریکاییها و سرویسهای جاسوسی آمریکا و اروپایی و کشورهای عربی و برخی از کشورهای همجوار سوریه و عراق شکل گرفتند و حمایت مالی و تسلیحاتی شدند و طبق فرموده مقام معظم رهبری آنها نیت سالمی ندارند؛ از این رو جمهوری اسلامی در چنین ائتلافی شرکت نمیکند.

* ایران از دولتهای مشروع و قانونی حمایت میکند

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: که جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی صحنه را رها نمیکند، زیرا این خود یک نوع توطئه دیگری است و دفاع جمهوری اسلامی از ملتها در منطقه مبنایی و اصولی است و صادقانه از دولتهای مشروع و قانونی حمایت میکند و این روند را ادامه میدهد و در نهایت پیروز این صحنه ملتها هستند و ملت سوریه و عراق دراین زمینه موفق خواهند بود.

وی درباره وضعیت شهر کردنشین کوبانی و تماشاچی بودن ترکیه نیز گفت: گرچه ترکیه اعلام کرده که به ائتلاف ضد داعش ملحق میشود، اما رفتار دولتمردان ترکیه نشان میدهد که هدف اصلی آنها از این صفآرایی و آرایش نظامی، مقابله با داعش نیست و اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه اولویت نخست ترکیه سقوط دولت سوریه و نظلام بشار اسد است، این ثابت میکند که اولویت نخست ترکیه داعش نیست؛ بهویژه اینکه آنکارا در شکلگیری گروههای تروریستی بویژه گروههای تشکیل دهنده داعش نقش مهمی داشته است و برخی مناطق ترکیه اردوگاههای نظامی این گروهها بوده است و عناصر تروریستی از بسیاری از کشورها برای ملحق شدن به گروهک تروریستی داعش و دیگر گروههای تروریستی ابتدا وارد ترکیه میشدند و ترکیه نقش هماهنگکننده داشته است. حتی ترکها مجروحان تروریستها را مداوا کردهاند و به آنها آموزش و تجهیزات دادهاند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکاییها (اوباما و جان کری) نیز چنین موضعی در قبال کوبانی گرفته و اعلام کردهاند که سقوط کوبانی برای آنها نگران کننده نیست؛ آنها اعلام کردند که در کنار مبارزه با داعش، "معارضان میانهرو" را برای فشار بر بشار اسد مورد حمایت قرار میدهند، که ترکیه مبارزه با داعش در کوبانی را مشروط به آن میدانند؛ لذا این حقایق نشان میدهد که یک بازی در میان است و جریان و ائتلاف ضد داعش بیشتر نمایشی است؛ هرچند که بمبارانهایی نیز از سوی آنها صورت میگیرد.

* فاجعه کوبانی گریبان ترکیه را میگیرد

جوانی تأکید کرد: به عقیده من این هم یک اشتباه راهبردی دیگری است که دولتمردان ترکیه دارند انجام میدهند؛ صاحبنظران و کارشناسان که تحولات منطقه را تحلیل و رصد میکنند بر این اعتقاد هستند که اردوغان و دولت ترکیه در این سالها اشتباهات راهبردی متعددی را مرتکب شدهاند.

وی افزود: این حرکت هم که به نوعی نمایشی است و ترکیه تماشاگر صحنه است؛ و امروزه یک نوع فاجعه انسانی در کوبانی در حال رخ دادن است که گریبان ترکیه را خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: ما در روزهای اخیر میبینیم که در ترکیه، در مناطق کردنشین، در دیگر مناطق محل سکونت علویها، چه تحولات، درگیریها و رویاروییهایی رخ داده؛ وقتی ترکیه اعلام میکند میخواهد با داعش مبارزه کند و داعش نیز شهر عینالعرب و کوبانی را در محاصره قرار داده و فشارهای زیادی اعمال کرده و تعداد قابل توجهی را کشته و یا مجروح کرده است، درحالی که خود کردهای ترکیه در صدد کمک و حمایت هستند، دولت و ارتش ترکیه مانع میشود؛ یعنی نشان میدهد اساسا نهتنها تماشگر است، بلکه مانع هم میشود.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: این مساله نشان میدهد که صداقت وجود ندارد، این کارها نمایشی است و هدف چیز دیگری است؛ که خود اردوغان هدف اولیه خود را ساقط کردن دولت بشار اسد میداند؛ و در واقع به ما تفهیم میکند که اساساً بحث ائتلاف و پیوستن به آن یک برنامهریزی جدید برای مداخله در منطقه به شکلدیگری است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در قبال تحولات پیرامون خود مانند داعش یا حوادث مرزهای شرق، جیشالعدل، طالبان افغانستان و پاکستان و افزایش تهدیدات در ایران، اقدامی میکند یا خیر؟ اظهار کرد: با یک نگاه اجمالی به منطقه متلاطم و پرتحول غرب آسیا، درمییابیم که ایران باثباتترین و امنترین کشور است که مردم مشغول کسب و کار و تجارت و رفتوآمد و سفر هستند و در سالهای اخیر به ندرت شاهد برخی حوادث بودیم وحادثه اخیر در سراوان که منجر به شهادت چند تن از اعضای نیروی انتظامی شد، مسائل جدیدی نیست؛ هر ازچندی برخی از اشرار و گروهها به دلیل حضور در پاکستان یا افغانستان تحرکاتی را انجام میدادند.

وی افزود: این نیست که بگوییم چون در منطقه غرب و در عراق چنین وضعیتی به وجود آمده ما با پدیده جدیدی روبرو هستیم؛ چه بسا جریان گروهک جندالشیطان عبدالمالک ریگی قبل از حوادث عراق، اتفاق افتاده بود. چون عقبه این گروهکهای تروریستی چه در عراق و سوریه، چه در جنوب شرق ایران خصوصا در داخل افغانستان و پاکستان کشورهای مشخص یا سرویسهای اطلاعاتی کشورهای منطقه عربی یا اروپایی و امریکایی و موساد رژیم صهیونیستی هستند.

جوانی اظهار کرد: طبیعی است که اینها یک سری ارتباطاتی را برقرار و سعی کنند این مناطق را ناامن کنند، اما به لحاظ فکری برخی از این گروههای تکفیری از طریق شبکههای ماهوارهای و برخی رسانهها زمینههای مشترک فکری دارند، و با نفوذ برخی از عناصر تلاش میکنند سلسله کارهایی را در کشور ما انجام دهند.

* ایران در قبال اقدامات اشرار مستقر در پاکستان خویشتندار بوده اما در این حوزهها آستانه تحملی دارد

وی تأکید کرد: اما خوشبختانه در سالهای گذشته هم در مناطق شمال غرب کشور و هم مناطق کردستان کرمانشاه ایلام هم در حاشیه جنوبی کشور در سواحل خلیج فارس و مناطق محل سکونت برادران اهل سنت ما یا در منطقه سیستان و بلوچستان محل سکونت برادران اهل سنت، علیرغم کار و تلاش بسیار زیاد آنان در حوزه مسائل فکری که بتوانند یک نوع تحرکی ایجاد کنند به خاطر بصیرت و آگاهی ملت ایران و اقوام ایرانی و پیروان مذاهب دیگر، گروههای تروریستی وابسته نتوانستند در میان مردم ما از موقعیت و پایگاه مردمی برخوردار شوند؛ لذا آنها به این تحرکات بسنده میکنند، که البته این تحرکات خیلی ارزشی ندارد؛ زیرا در داخل ایران نیستند، البته جمهوری اسلامی نیز خویشتنداری کرده که همین موجب سوءاستفاده شده، اما مقامات ما هشدار میدهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در صورت بروز وقائع مشابه از سوی پاکستان، به آن پاسخ خواهد داد؟، اظهار کرد: هر کشوری منافع ملی خود را که در رأس آن امنیت ملی است جدی می گیرد، و مسائل امنیت ملی برای ما بسیار بسیار جدی است؛ جمهوری اسلامی در این حوزهها آستانه تحملی دارد و نمیتواند شاهد این باشد که گروههایی به عمق خاک پاکستان بروند و هر موقع که لازم بود تحرکی را داشته و مجدد بازگردند و ایران نیزفقط تماشاگر این صحنه باشد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: امروز مقامات سیاسی و نظامی ما این موضوع را مطرح کردند نمایندگان مجلس این هشدارها را دادهاند دستگاه دیپلماسی باید در این حوزه بسیار فعال باشد و مقامات پاکستان نیز در قبال این قضایا پاسخگو باشند به هرحال ایران این انتظار را از همسایه خود دولت پاکستان دارد که در مناطق همجوار با ایران که این گروهکها وجود دارند، حاکمیت خود را بیشتر کند و اجازه ندهد چنین گروههایی با استفاده از خاک پاکستان از موقعیتهایی بهرهمند شوند که هر از گاهی به مرز ما نزدیک شوند به پاسدارها و مرزبانان ما تعرض کنند.

وی تأکید کرد: ما درگذشته ربایش مرزبانان را داشتیم، اخیرا این حرکت صورت گرفت، و اگر اینها داخل ایران بودند،جمع کردن و پاکسازی آنها کار راحتی است.

وی ادامه داد: ایران به هرحال تاکنون برای حاکمیت کشورهای همسایه و همجوار دولت پاکستان احترام قائل بوده است، اما طبیعی است که پاکستان نیز باید به این مساله توجه کند و قطعا در صورت تکرار ایران این حق را برای خود قائل است که اگر دولت پاکستان قادر نیست امنیت را برقرار کند و حاکمیت خود را تعمیم دهد این جریانات اگر با اطلاعات دستگاههای اطلاعاتی پاکستان اقدام میکنند؛ باید به شکل دیگری به آنها پاسخ داد درغیر این صورت و در صورت ناتوانی دولت پاکستان، ایران این توان را دارد که با تدبیر و رویکرد دیگر منابع ناامنی و تهدیدها را از بین ببرد.

جوانی در پاسخ به این سؤال که آیا 130 تکفیری دستگیر شده توسط امنیت ایران با داعش ارتباط دارند، اظهار کرد: وزیر اطلاعات در نشست مجلس شورای اسلامی از دستگیری تعدادی عناصر تکفیری طی این ماههای اخیر خبر داد، اما شواهد امر و مطالب منتشر شده نشان نمیدهد که این افراد به شکل سازمانیافته با گروههای تکفیری ارتباط داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم که افرادی ممکن است تحت تاثیر شبکههای ماهوارهای و فضای سایبر، شروع به بازنشر افکار تکفیری کنند؛ این کارها میتواند زمینهای را برای ایجاد مشکلاتی در آینده فراهم کند، و ما احتمال میدهیم بیشتر افرادی که دستگیر شدند، مبلّغ و مروّج یک فکر و اندیشه انحرافی و ساخته و پرداخته استعمار هستند.

وی گفت: اساس این جریان تکفیری گرچه پیشینهای در تاریخ اسلام دارد، اما تشکیل یک جریان سازمانیافته از زمان محمد بن عبدالوهاب در منطقه نجد و حجاز است، که با قدرت سیاسی در منطقه با پشتوانه انگلیسیها گره میخورد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: امروزه دستگاه رسانهای غرب در اختیار این جریانهاست برای ترویج این افکار و اندیشه در جهان اسلام و طبیعی است که در مناطق سکونت اهل سنت نیز چنین تحرکاتی وجود داشته باشد، و اقدامات دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ما برای جلوگیری از ترویج و نشر افکار و اندیشههای الحادی و انحرافی، پیشگیرانه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار