سردار مومنی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما:

قاچاق سوخت 3 برابر شده است/ پلیس حتماً در گمرک‌ها مستقر می‌شود/ افزایش 11 درصدی هلاکت تروریست‌ها در مرزها

جانشین فرمانده ناجا از افزایش قاچاق سوخت به خارج از کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۰۸۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴ - 10September 2018

قاچاق سوخت 3 برابر شده استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار سرتیپ «اسکندر مومنی» جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: بدون اشراف اطلاعاتی و کنترل صحنه، دستیابی به دانه درشت‌ها در بازار مشکل است. از دی ماه با درخواست دولت، نیروی انتظامی وارد میدان شد و به صورت فیزیکی و نامحسوس در بازار ارز حضور داشت و اقداماتی توسط پلیس انجام گرفته است.

وی افزود: پلیس با تمام توان وارد شده و انجام اقدامات نیز تاکنون ادامه دارد. حضور در میدان برای بازدارندگی و جلوگیری از تخلفات است. چند پرونده که محاکمه‌شان در حال انجام است، توسط نیروی انتظامی به سرانجام رسیده است.

سردار مومنی بیان کرد: نیروی انتظامی چند پرونده را تحویل دستگاه قضا داده و آن دستگاه به سرعت رسیدگی کرده و دادگاه‌ها در حال برگزاری است. یکی از افراد موثر و اصلی در بازار سکه، در اواخر سال گذشته دستگیر اما با مکاتبه یکی از دستگاه‌ها آزاد شد؛ ولی ما می‌دانستیم این فرد در بازار سکه موثر است و رهایش نکردیم و کنترلش می‌کردیم و آن زمانی که قصد خروج از کشور را داشت، دستگیرش کردیم.

وی بیان کرد: مردم مطمئن باشند، آنانی که در بازار اخلال ایجاد کردند، شناسایی و پرونده‌شان تشکیل شده و به آنان رسیدگی خواهد شد. این اراده در همه دستگاه‌ها وجود دارد و با مخلان اقتصادی برخورد خواهد شد. کشفیات کالای قاچاق افزایش قابل توجهی داشته است و در پنج ماه نخست ارزش ریالی کالاهای قاچاق 75 درصد افزایش یافته است. قاچاق شامل ورود و هم خروج مانند سوخت است. کشفیات قاچاق سوخت سه برابر شده است. کشفیات قاچاق برخی از کالاهای دیگر نیز در سال جاری چند برابر شده است و این راهکاری را به ما و دیگر مسئولان می‌دهد تا بر چه کالاهایی تمرکز داشته باشیم.

سردار مومنی بیان کرد: پرونده‌های قاچاق 5 درصد افزایش یافته است، اما بالای 500 میلیون، 45 درصد افزایش یافته است. تمرکز پلیس بر دانه درشت‌هاست و این نوید خوبی است. قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا که در نیروی انتظامی تشکیل شده، دستاوردش این بوده که به سمت پرونده‌های کلان تمرکز یافته و از کار انتظامی به سمت کار اطلاعاتی رفته‌ایم. کشفیات نتیجه کارهای اطلاعاتی است.

وی خاطرنشان کرد: همکاران بنده شبانه‌روز در کنار انجام ماموریت‌های خود در حال تلاش برای کنترل بازار هستند.

جانشین فرمانده ناجا گفت: کشفیات درصدی از وقوع است و با تجزیه و تحلیلی که صورت گرفته، دستگاه‌های مختلف افزایش کشفیات را ناشی از برخی علائم می‌دانند.

سردار مومنی در خصوص استقرار پلیس در گمرکات هم بیان کرد: نیروی انتظامی، پلیس گمرک را راه‌اندازی کرده و آماده استقرار است. ما در هر شهری می‌رویم، مردم درخواست استقرار پلیس دارند و حضور پلیس نقش پیشگیرانه دارد و می‌تواند موجب کاهش تخلفات شود. در حال پیگیری برای استقرار در گمرکات هستیم و امیدواریم این کار صورت بگیرد. شاید عدم اعتماد باشد که این کار با تاخیر صورت می‌گیرد، اما این کار کمک به گمرک‌ها خواهد بود و مسئولان گمرک باید جواب بدهند که چرا تاخیر صورت گرفته است، اما ما پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت. برخی در خصوص استقرار مخالف بودند، اما ما مطمئناً مستقر خواهیم شد. پلیس کمک‌کار گمرک و حضورش بازدارنده و برای کشور و چرخه اقتصادی مفید خواهد بود.

جانشین فرمانده ناجا در خصوص مواد مخدر هم گفت: بخشی از قاچاق مواد مخدر از طریق دریا صورت می‌گیرد و تاکنون 5 درصد افزایش کشفیات داشته‌ایم و 91 هزار معتاد متجاهر هم دستگیر شدند که البته برخی از آنان تکراری هستند. بیش از 70 درصد کشفیات در شرق کشور است و این نشان می‌دهد که هدف‌گذاری درست است و در نوار مرزی کشف می‌شوند. مواد مخدر سود سرشاری دارد و در آن سو افغانستان و در سوی دیگر اروپاست که البته ما محکم ایستاده‌ایم و طبیعی است که هرجا محکم بایستیم، مسیرشان را تغییر می‌دهند؛ لذا به سمت دریا رفته‌اند و ما بر دریا اشراف و اقدام خود را بیشتر کرده‌ایم و از سپاه و دیگر نیروهای مسلح کمک گرفته‌ایم و کشفیات از مسیر دریا نیز افزایش یافته است.

وی در خصوص مواد مخدر صنعتی هم گفت: ما در کشف و برخورد با قاچاقیان خلا نداریم، اما در خصوص معتادان خیابانی خلاهایی داریم. اینکه یک ماده جدید، دارویی یا مخدر است، فاصله تشخیص و تایید مخدر بودن آن کم است و در برابر حجم انبوه کشفیات مشکل خاصی نیست. البته مصرف مواد مخدر صنعتی رو به افزایش است و ما شب و روز در مرزها و جاده‌ها در حال برخورد با قاچاقچیان هستیم، اما مهمتر از آن آگاه‌سازی مردم و خانواده‌ها و پیشگیری از وقوع اعتیاد است که نهادهای فرهنگ‌ساز در این خصوص باید تلاش کنند.

سردار مومنی اضافه کرد: همه ما باید به موضوع پیشگیری از اعتیاد و اجتماعی شدن مبارزه با آن توجه داشته باشیم؛ چرا که هزینه‌های درمان بیشتر است. آمارهایی هم که در خصوص اعتیاد در بین مردم و جوانان مطرح می‌شود، باید با دقت بیشتری به آن نگاه کرد و از همه متولیان می‌خواهم که در بیان آمارها دقت کنند تا آرامش روانی جامعه خدشه‌دار نشود.

وی در بخش دیگری از این برنامه عنوان کرد: برخی از جرایم کاهش و برخی جرایم افزایش یافته است. سرقت و آدم‌ربایی افزایش و سرقت از بانک 73 درصد و قتل 11 درصد کاهش یافته است. در شرایط امروزه سرقت‌های خرد افزایش می‌یابد. آمارها نشان می‌دهد که علیرغم افزایش ماموریت‌های ناجا طی سال‌های گذشته، تلاش برای حفظ امنیت عمومی جامعه کاهش نیافته است.

سردار مومنی بیان کرد: سال گذشته پس از پایان ماموریت اربعین حسینی، زلزله در کرمانشاه به وقوع پیوست و همکاران بنده به آن منطقه رفتند و بدون چشم‌داشتی به تلاش پرداختند.

جانشین فرمانده ناجا در خصوص امنیت مرزها هم گفت: درگیری‌ها در مرز 54 درصد افزایش یافته است، اما پایداری و مقاومت رزمندگان ما نیز افزایش یافته است. در پاسگاه مرزی میرجاوه 4 نفر از مرزبانان در برابر 28 تروریست ایستادگی کردند اما یک برجک هم سقوط نکرد. ضمن اینکه 25 درصد تلفات ما کاهش پیدا کرده و در مقابل هلاکت تروریست‌ها 11 درصد افزایش یافته است. باید عنوان کرد که امنیت کشورمان بهبود پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: قرارگاه آموزشی پلیس راه‌اندازی شده و دستاوردهای خوبی داشته و تمرکزش بر آموزش و ورزش است و نمرات کارکنان در آزمون‌ها افزایش یافته است و وضعیت جسمی کارکنان رو به بهبودی است. همچنین پلیس به دلیل تنوع ماموریت‌ها، از تنوع خودرویی برخوردار است.

سردار مومنی در خصوص فضای مجازی هم گفت: جرایم در فضای مجازی 59 درصد افزایش یافته و جرایم به صورت شتابان رو به افزایش است و درصد بالایی مربوط به کلاهبرداری و جرایم مالی است. ما حتماً باید ساز و کارهای لازم به وجود بیاوریم و کنترل‌های لازم را داشته باشیم. اگر اینستاگرام و تلگرام، کنترل شود، حدود 50 درصد جرایم کنترل شده است. انتظارمان از دست‌اندرکاران این است که کاربران فضای مجازی، حداقل هویت مشخصی داشته باشند.

جانشین فرمانده ناجا گفت: پلیس فتا گرچه جوان است، اما دستاوردهای خوبی داشته است و حدود 80 درصد جرایم را کشف می‌کند و توصیه‌ها و الزامات خوبی دارد و حتی اقدامات پیش‌دستانه انجام داده است. دستگاه‌هایی مانند بانک‌ها نیز به پلیس فتا اعتماد کرده‌اند و ارتباط خوبی به وجود آمده است.

وی در خصوص تصادفات رانندگی هم بیان کرد: تعداد خودروها و سفرها افزایش یافته است و به نسبت تعداد خودروها کاهش تلفات داریم و باید شاخص‌ها اصلاح شود؛ البته باید به حداقل میزان تلفات برسیم و همه باید در این زمینه تلاش داشته باشند.

سردار مومنی در خصوص تمهیدات آغاز سال تحصیلی هم گفت: سفرها در دو مقطع افزایش قابل توجه دارد که یکی نیمه دوم شهریور است و مقطع پرتصادف و پرتلفاتی است. خواهش ما این است که مردم رعایت کنند و با سرعت مطمئنه و بدون خواب آلودگی حرکت کنند و سبقت نگیرند تا شاهد حوادث تلخ نباشیم. برای ایام محرم، تدابیر انتظامی پیش‌بینی شده و همکاری بین ماموران و هیات‌ها به وجود آمده تا مردم به خوبی عزاداری کنند. برای اول مهر نیز تدابیر انتظامی و ترافیکی اندیشیده شده است. تغییر صحیح ساعات تمامی ادارات و... می‌تواند در کاهش ترافیک تاثیر داشته باشد. اگر مردم رعایت بکنند و از سرویس‌های مدارس استفاده کنند، بار ترافیکی کمتر می‌شود.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها