در دومین نشست تخصصی گفتمان سینمای دفاع مقدس مطرح شد؛

انتقاد تند محمدرضا ورزی از سازمان سینمایی/ نگاه به دفاع مقدس فراجناحی باشد تا از مشکلات عبور کنیم

محمدرضا ورزی با انتقاد از نوع مدیریت سازمان سینمایی وزارت ارشاد گفت: متاسفانه برخی مدیران هنوز نوع نگاه ایدئولوژیک دارند و برخورد جناحی می‌کنند در حالی که باید نگاه به دفاع مقدس فراجناحی باشد تا از مشکلات عبور کنیم.
کد خبر: ۳۰۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ - 12September 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دومین نشست تخصصی «گفتمان سینمای دفاع مقدس» روز گذشته با حضور محمدرضا ورزی کارگردان سینما، حبیب‌الله مازندرانی مدیر تولیدات فیلم، سریال و امور سینمایی سازمان هنری و امور سینمایی و محمدرضا شرف‌الدین تهیه کننده سینما برگزار شد.

«محمدرضا ورزی» کارگردان سریال معمای‌شاه در این نشست با بیان اینکه هیچ‌گاه به دنبال تحریف تاریخ نبوده‌ام، اظهار داشت: من به عنوان یک فیلمساز تاکنون فقط قرائت‌هایی از تاریخ داشته‌ام چون مورخ نیستیم اما حق دارم قرائتی از تاریخ داشته باشم.

وی با انتقاد از نوع نگاه ایدئولوژیک سطح جامعه گفت: با این نوع نگاه کمتر به ابعاد فنی یک اثر نگاه می‌شود. آثار سینمای باید نقد شوند اما تخریب کردن ماجرای دیگری است که به کار ضربه می‌زند. سینمای ایران، سینمای اندیشه و تفکر است. تفکر بیش از تکنیک در سینمای ما حکمران است به همین دلیل جهان و جشنواره‌های جهانی نیز فهمیده‌اند ما بر اساس تفکر و اندیشه فیلم می‌سازیم و انتظار پدیده‌های تکنیکی از آثار ایرانی ندارند.

انتقاد تند محمدرضا ورزی از سازمان سینمایی/ نگاه به دفاع مقدس فراجناحی باشد تا از مشکلات عبور کنیم

این کارگردان در پاسخ سوالی درباره رویکرد دنیا به آثار سینمای ایران افزود: سیاست جشنواره‌های جهانی فرق کرده است. در گذشته اگر به سمت انعکاس کاستی‌های کشورمان می‌رفتیم در جشنواره‌ای مثل کن مورد توجه قرار می‌گرفت اما امروز یک اثر خوب در جشنواره‌های اروپایی مورد استقبال قرار می‌گیرد درحالی‌که داستان آکادمی اسکار خیلی فرق دارد. فکر می‌کنم اگر کار خوب انسانی در راستای ارزش‌ها ساخته شود مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ورزی گفت: سینمای دفاع مقدس که متاسفم امروز در سینمای ایران کم‌رنگ شده است. به قدری مفاهیم، مطالب و ناگفته‌ها دارد که جا دارد سالیان سال درباره آن کار شود و حتما هم نباید در یک فضای بیگ پروداکشن باشد بلکه در یک فضای کوچک می‌توان قصه‌های با مفهوم عرضه کرد. سینمای غرب هم هنوز درگیر جنگ جهانی است و فیلم‌های سینمایی بسیار خوش ساختی تولید می‌کنند و از این تولیدات حمایت می‌کنند.

کارگردان سریال معمای شاه عنوان کرد: فیلمسازان ما رفته رفته کمتر سراغ سوژه‌های دفاع مقدس رفتند. سوژه‌هایی که خیلی پرمغز و پرمحتوا است و به لحاظ عقیدتی و ایدئولوژیک قدرت تحول در نسل جدید را دارد و منحصر به زمان دهه شصت نیست و تاریخ مصرف ندارد.

انتقاد تند محمدرضا ورزی از سازمان سینمایی/ نگاه به دفاع مقدس فراجناحی باشد تا از مشکلات عبور کنیم

وی افزود: ماجرای دفاع مقدس مسئله‌ای است که باید برای نسل‌های مختلف ادامه پیدا کند و آن حماسه ثبت شود و منحصر به آثار حاتمی‌کیا و سایر کارگردانان نباشد باید نسل جدید فیلمساز قرائت و درک‌شان را از مفاهیم دفاع مقدس به تصویر بکشند. به نظرم بخش خصوصی در این زمینه توان ورود جدی ندارد لذا باید بخش دولتی حمایت کند.

ورزی عنوان کرد: اصولاً حماسه‌های برگرفته شده از عاشورا به سختی در قاب دوربین قرار می‌گیرند. دفاع مقدس حماسه‌‌ی در مکتب حادثه عاشورا بود چون تمام شواهد نشان می‌دهد پیروز این میدان رزمندگان ایرانی بودند در حالی که ما به لحاظ تکنیک خیلی از تکنسین‌های عراقی بالاتر نبودیم بلکه مبتنی بر اعتقادات دفاع می‌کردیم. چیزی که هشت سال به این حماسه قوام و دوام داد، اعتقاد رزمندگان و ایدئولوژی جنگ بود. ما جنگ را جنگ ندیدم و در این اتفاق به خودکفایی و استقبال نظامی رسیدیم. این هشت سال مقاومت ما را آبدیده کرد و ساخت.

این هنرمند اظهار داشت: بزرگترین فرماندهان دنیا در دفاع مقدس ساخته شدند. به همین دلیل اگر امروز امنیت داریم مدیون این اتفاق بود. جهان استکبار از ما وحشت دارد، اگر وحشت نداشت تا به حال هزار بار به ما حمله کرده بود.حماسه دفاع مقدس یک اتفاق عقیدتی، ایدئولوژی و بر پایه اعتقاد بود به همین دلیل دلچسب شروع و پیروز شد. دفاع مقدس نیز پیرو همان مکتب پیش رفت.

انتقاد تند محمدرضا ورزی از سازمان سینمایی/ نگاه به دفاع مقدس فراجناحی باشد تا از مشکلات عبور کنیم

این کارگردان درباره مخاطب‌شناسی در سینمای دفاع مقدس گفت: عمده کارهای تولید شده سینمای دفاع مقدس مخاطب را جذب کرده است. نمونه این آثار آژانس شیشه‌ایِ حاتمی‌کیا و یا آثار مرحوم ملاقلی‌پور است. امروز نیز وقتی فیلم تنگه ابوقریب ساخته می‌شود مخاطب جذب می‌شود در سالن‌های سینما حضور پیدا می‌کنند و اشک می‌ریزد البته فیلم‌هایی نیز داشته‌ایم که مورد استقبال قرار نگرفته باشد.

ورزی تاکید کرد: نسل جدید فیلمسازان ایرانی باید هدایت و کمک شوند. اتفاقاً این نسل فیلمساز نسلی تکنیک بلد و باهوش‌تر از نسل گذشته است. اگر به این نسل به لحاظ فکری کمکی شود می‌توانند آثار خوبی بسازد. امروز مخاطب ما بسیار با هوش و صادق است، دلش می‌خواهد در سینما کار خوب ببیند و اگر کار خوب باشد از آن استقبال می‌کنند.

این کارگردان عنوان کرد: به نظرم دفاع مقدس به شدت پتانسیل دارد که مخاطب را به‌خود جذب کند و فکر می‌کنم لازم است سالانه چندین فیلم خوب در این ژانر ساخته شود. بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم جریاناتی تلاش می‌کنند تا دفاع مقدس را از جامعه دور کنند در حالی که دفاع مقدس یک دانشگاه مطلق است. اگر فرهنگ دفاع مقدس در جامعه ترویج داده شود، جوانان ما بیدارتر خواهند شد. اما جریاناتی تلاش می‌کنند این نگاه را از جامعه و مخصوصاً نسل جدید دور کنند بلکه این فرهنگ به فراموشی سپرده شود و به تاریخ بپیوندد.

این کارگردان افزود: بودجه آثار دفاع مقدس باید از دستگاه‌های فرهنگی تامین شود نه اینکه انتظار داشته باشیم فقط سپاه و ارتش کمک کنند. بنیاد شهید، بنیاد سینمایی فارابی و سایر دستگاه‌های فرهنگی نیز در این راستا مسوولند و باید حمایت کننده باشند. یکی از مشکلات ما در عدم تولید آثار دفاع مقدس سوء مدیریت است. من می‌گویم درب دفتر مدیر فرهنگی باید باز باشد؛ مدیری که درب دفتر خود را ببندد و پست‌دژ پنهان شود، باید برود. مهم نیست این مدیر رئیس سازمان سینمایی باشد و یا مدیری در تلویزیون. درب دفتر مدیران اگر به روی کارگردان و تهیه کننده بسته باشد، باید بروند.

انتقاد تند محمدرضا ورزی از سازمان سینمایی/ نگاه به دفاع مقدس فراجناحی باشد تا از مشکلات عبور کنیم

ورزی خاطرنشان کرد: فیلمساز باید بتواند با مدیر فرهنگی صحبت کند اما وقتی مدیر ایدئولوژیک با کارگردان برخورد می‌کند و جناح مقابل را تخریب می‌کند، نمی‌شود. مدیر فرهنگی باید فراجناحی باشد. دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را باید فراجناحی دید در حالی که هنوز مدیران ما جناحی برخورد می‌کنند. در سازمان سینمایی سه بار از مهندس حیدریان وقت دیدار گرفته‌ام اما به من وقت ندادند. چرا با کارگردان ایدئولوژیک برخورد می‌شود! جناح‌بازی در مسئله فرهنگ چه جایگاهی دارد در حالی که ما در شرایط سختی زندگی می‌کنیم و باید فراجناحی عمل کنیم تا موفق پیش برویم.

وی تاکید کرد: اگر یک کارگردان ذره‌ای استعداد داشته باشد باید جناح او را نادیده گرفت تا ظرفیت‌هایش برای کشور به کار گرفته شود. چپ و راست نداریم چون دفاع مقدس برای همه است. من با فیلم دفاع مقدس فراجناحی حرف می‌زنم. آن کسی که از جان و خون خود برای دفاع از مرزها می‌گذرد نگاه فراجناحی داشته است. که مدافعان حرم ادامه همان نهضت دفاع مقدس است و دفاع مقدس دنباله نهضت انقلاب اسلامی. این‌ها همه یک نهضت هستند و فرقی نمی‌کنند. باید مسائل را فراجناحی ببنیم در حالی که نگاه‌ها فقط جناحی است و همدیگر را براساس جناح می‌سنجیم و سرکوب می‌کنیم و این غلط است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها