به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه در جمع هنرمندان و فعّالان عرصه رسانه با بیان اینکه غدیر مراسم ویژهای بود که درباره لحظه لحظه آن باید تأمل کرد، گفت: نگاه هنرمند با افراد عادی متفاوت است؛ زیرا دیگران ممکن است از کنار بسیاری از مسائل به سادگی عبور کنند، امّا هنرمند با نگاه لطیف خود مثلاً یک فریم عکس از مسائل مختلف را ثبت میکند و برای همیشه ماندگار میشود.
وی جنبههای هنری واقعه غدیر را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: عظمت سینمایی واقعه عاشورا را ممکن است هر کسی بفهمد؛ چنانچه سازنده فیلم «مصائب مسیح» با مطالعه زندگی امام حسین(ع) و روز عاشورا گفته بود تعجّب میکنم که شیعیان نمیتوانند درباره این حادثه عظیم فیلم بسازند.
صحنه فوقالعاده سینمایی و هنری غدیر
حجتالاسلام پناهیان در ادامه سخنانش گفت: واقعه غدیر همانند دیگر وقایع نیست و عظمت سینمایی آن را هر کسی نمیفهمد. پیامبر اسلام(ص) پس از اینکه سه بار جبرئیل بر وی نازل شد، دستور دادند تا جمعیّت عظیمی که همراه وی بودند متوقف شوند؛ این در حالی بود که آفتاب سوزان میتابید و همه منتظر ماندند تا کسانی که عقب ماندهاند برسند. سپس دست علی(ع) را بالا بردند و رسالت خود را به همگان ابلاغ کردند.
وی ادامه داد: صحنه فوقالعاده سینمایی و هنری که همه هنرمندان باید فدایش بشوند این است که پیامبر(ص) وقتی از مرکب پایین آمدند، دستور دادند تا همه جمعیّت جلو بیایند و به علی(ع) دست بیعت بدهند و حتی بانوان را نیز ملزم به این کار کردند و ظرف آبی قرار دادند و علی(ع) دستش را داخل آن میگذاشت و همه بانوان دست خود را به نشانه بیعت در آن قرار میدادند. با اینکه جمعیّت میتوانستند با هم دستانشان را به نشانه بیعت بالا ببرند و مراسم به پایان برسد، پیامبر سه شبانهروز مردم را متوقف کرد تا همه با علی(ع) بیعت کنند.
چرا جشنهای غدیر در روز عید تمام میشود؟
این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از اتمام جشنهای غدیر در روز عید گفت: پیامبر(ص) با ذوق خود، سه روز مردم را نگه داشتند و از آنان برای علی(ع) بیعت گرفتند، امّا هیئات ما روز عید را جشن میگیرند و بعد به سراغ زندگی عادی خود میروند و پیامبر را با ذوقش تنها میگذارند.
وی در ادامه خطاب به بانوان اظهار کرد: بانوان در ایّام محرم به نشانه عزاداری برای حضرت علیاصغر(ع) گهوارهای را به شکل نمادین در مراسم خود قرار میدهند، با اینکه حتّی معلوم نیست که حضرت علیاصغر اصلاً گهوارهای داشته است یا خیر. با این حال این کار، اقدامی پسندیده و برخاسته از سر ذوق است، امّا چرا بانوان در جشنهای خود به مناسبت عید غدیر ظرف آبی را به نشانه تکرار آن حرکت در واقعه غدیر در مراسم خود قرار نمیدهند. با اینکه این اقدام، دیگر حرکتی برخاسته از سر ذوق نیست، بلکه عین واقعیت و تکرار یک حقیقت است.
حجتالاسلام پناهیان ادامه داد: پیشنهاد میکنم که آقایان نیز همین کار را انجام دهند و ظرف آبی را در مراسم جشن خود قرار دهند؛ یعنی اینکه یا علی ما نیز این گونه میخواهیم با تو بیعت کنیم.
انتقاد از کمکاری هنرمندان
این کارشناس هنر و رسانه در ادامه با انتقاد از کمکاری هنرمندان درباره واقعه عظیم غدیر اظهار کرد: راه هنرمندان ما هنوز از غدیر عبور نکرده و برای این واقعه مهمّ کاری نکردهاند، باید برای غدیر کار هنری انجام داد.
حجتالاسلام پناهیان که در حسینیه هنر سخن میگفت، با اشاره به دیدار خود با یک استاد دانشگاه مصری در کنار حرم پیامبر(ص) گفت: این فرد پس از مشاهده نماز خواندن من پرسید، مذهب تو چیست و وقتی جواب دادم تشیّع، شبهات و اتهاماتی را که درباره شیعه در ذهن داشت بیان کرد و وقتی همه را جواب دادم، گفت پس تفاوت ما با شما چیست که از او پرسیدم آیا غدیر را میشناسی؟ که وی جواب داد، نه، نمیشناسم.
وی با بیان اینکه غدیر غریب است و ما در این زمینه کمکاری کردهایم، افزود: آن فرد مصری حتّی میدانست که ما برای بعثت پیامبر(ص)، 28 صفر و بسیاری از مناسبتهای دیگر مراسم میگیریم، امّا درباره غدیر هیچ اطلاعی نداشت؛ این در حالی است که در مکّه مسجدی را دیدم به اسم «مسجد شهید محراب» و وقتی از یک راننده پرسیدم این شهید محراب کیست، جواب داد لقب یکی از خلفا است که در محراب شهید شده؛ وقتی گفتم کدام خلیفه، جواب داد: همان که نامش علی است.
انتهای پیام/