دفاع پرس گزارش می‌دهد/

بازی «آمریکا» با آنکارا و داعش

برخلاف آنچه که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، همچنان روند امور و ابتکار عمل منطقه‌ای در دست آنهاست و هرگاه اراده کنند، اهداف مورد نظر خود در منطقه را به اجرا خواهند گذاشت.
کد خبر: ۳۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹ - 15October 2014

بازی «آمریکا» با آنکارا و داعش

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، هر روز که میگذرد، بر جامعه بین المللی بعد جدیدی از هویت و ماهیت واقعی «داعش» و اهداف و مقاصد حقیقی این گروه تروریستی تکفیری آشکار میشود.

آنکارا در روزهای اخیر بعد جدید دیگری از ماهیت حقیقی داعش و نقش و طرحش در منطقه را افشا کرد که مورد حمایت مستقیم دولت ترکیه و غیر مستقیم آمریکا قرار دارد و دلیل این مدعا نقشههایی است که برای اجرای این طرح و در واقع توطئه کشیده و به صورت رسمی به ارتباط آنکارا و واشنگتن جهت اجرای این طرح اذعان شده است.

 

نقشههایی که از آن سخن گفته میشود، هدف داعش در منطقه را آشکار میسازد که تسلط این گروه بر مناطق مابین دو رود دجله و فرات را شامل میشود و این به معنای لزوم سیطره این گروه بر استانهای الانبار و موصل نه تنها برای تحقق هدف فوق که تحقق اهدافی دیگر توامان است:

- تسلط بر بخش مهمی از نفت عراق و فروش آن از طریق ترکیه برای تامین درآمدهای دو طرف. به این ترتیب انکارا خسارات و زیانهای وارده به دلیل قطعی روابط با سوریه و سردی آن با عراق و دیگر کشورهای عربی را جبران و درآمدهای مورد نیاز داعش را تامین و آن را از حمایتهای مالی برخی طرفها بینیاز میکند که ممکن است، از سوی سازمان ملل بخاطر حمایت از این گروه تکفیری تحریم شوند و به این ترتیب خود را از وابستگی به تحولات و تغییرات مرحله آینده میرهاند.

- تامین نیازهای نفتی «اسرائیل» و این موضوعی است که برای آشکار و مبرهن است، چون همه دیدند که در جریان تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، چگونه آنکارا سوخت جنگندههای صهیونیستی را تامین میکرد.

- قطع انتقال نفت و گاز ایران به کسورهای سوریه و عراق از طریق قطع خطوط انتقال این دو ماده.

- جلوگیری از رسیدن نفت و گاز ایران به سواحل دریای مدیترانه و انتقال آن به بازارهای جهانی.

- مقابله با نفوذ ایرانیها در عراق که راه را بر تقسیم و تجزیه این کشور و سپس ضربه زدن به محور مقاومت هموار میکند.

- فراهم کردن زمینه انتقال گاز قطر به اروپا و رقابت با گاز روسیه.

هیچ یک از موارد فوق الذکر واشنگتن را نگران نکردند و یا خشم دولتمردان آمریکایی را برنیانگیختند، آنچه موجب خشم و غضب آمریکایی شد، خروج داعش از خطی بود که آمریکا برای این گروه ترسیم کرده بود و تبدیل روابط فیما بین از رئیس و مرئوسی به سرکشی و طغیان بود که واشنگتن را به تشکیل ائتلافی بین المللی برای تادیب داعش و به جاده صواب باز گرداندن آن واداشت، تا بار دیگر ثابت شود که تنها طرحی که باید در منطقه به اجرا گذاشته شود و همه باید به اجرای آن متعهد و ملتزم باشند، طرح آمریکاست، به همین دلیل واشنگتن به سیاست اعمال فشار روی آورد تا اداره و کنترل امور را بار دیگر در دست گیرد.

به همین منظور حملات نظامی نمایشی علیه داعش بیش از آنکه اقدامی میدانی و عملی باشند، در بردارنده پیامهایی برای داعش بودند، چون در حالیکه ائتلاف بین المللی از انجام صدها حمله علیه مواضع داعش در عراق و سوریه سخن میگوید، این گروه همچنان به عملیاتهای خود و توسعه دامنه مناطق تحت سیطره و نفوذش ادامه میدهد.

در کنار تشکیل این ائتلاف اظهارات «جو بایدن»، معاون رئیس جمهوری آمریکا جلب توجه کرد که افشا میکرد، ترکیه، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده حامی تروریسم به طور عام و داعش و جبهه النصره به طور خاص هستند که این نیز بیش از آنکه محکومیت این کشورها را مد نظر داشته باشد، در بردارنده پیامهایی برای این کشورها بود.

 

داعش باز به سرکشی خود ادامه داد و اربیل و کرکوک را هدف گرفت و در این میان اگر دخالت سریع و فوری آمریکاییها نبود، هم اکنون این دو شهر تحت تصرف داعش بود. آمریکاییها از این تعامل برآشفتند، چون اقدامی خارج از چارچوبهای تعریف شده برای داعش از سوی آمریکاییها بود و هم پیمان کُرد آنها در عراق را هدف قرار میداد، به همین دلیل داعش تصمیم گرفت، نگاهش را بر عین العرب متمرکز کند، تا در خدمت ترکیه، هم پیمان دیگرش باشد که برای تحقق برخی اهداف درپی مقابله با کُردها و در هم شکستن آنها در شمال بود.

مهمترین این اهداف را میتوان در موارد زیر ملاحظه کرد:

 

- جدا کردن کُردهای سوریه از کُردهای عراق و کُردهای ترکیه و ایجاد منطقه حائل میان آنها.

- گرفتن انتقام از کُردهای سوریه به عنوان اینکه از جمله گروهها و طیفهای جامعه سوریه بودند که هم پیمان نظام سوریه شمرده میشدند.

- تسلط بر عین العرب به این عنوان که منطقهای اساسا زراعی و کشاورزی است، برای تامین سبد غذایی مورد نیاز داعش دارای اهمیت بسیاری بود، علاوه بر اینکه این منطقه حاوی چاههای نفتی است که میتوان آنها را استخراج کرد و به فروش رساند. افزون بر اینکه این منطقه گسترده و 5 هزار متر مربع مساحت را در برمیگیرد که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار گرفته است.

- تصرف عین العرب به داعش امکان میدهد، در صورت تشدید اوضاع در عراق و تنگ شدن عرصه بر این گروه خود را به این منطقه در کنار مهمترین هم پیمان منطقهایش منتقل کند.

 

تاکنون تاریخ به یاد نداشته است که ائتلافی بین المللی علیه گروه مسلح تروریستی تشکیل شود که بیش از 60 کشور جهان را در برگیرد و دلیل این مدعا تجارب یوگسلاوی و افغانستان و عراق است که هریک از آنها دارای ارتش و نیروهای مسلح و ساختارهای زیر بنایی اقتصادی و نظامی هستند.

با وجود تشکیل این ائتلاف طرح داعش – ترکیه همچنان به خط سیر خود در سوریه و عراق ادامه میدهد و در این بین اگر زمانی این طرح از خط سیر مشخص شده برای آن خارج شود، واشنگتن آن را به مسیر اصلیاش باز میگرداند، به همین دلیل است که سقوط عین العرب ذهن آمریکا را مشغول نمیکند و طرح سرنگونی آن تنها برای جلب رضایت اردوغان ریخته شده و کاخ سفید به خوبی میداند که داعش سرکش را هرگاه که اراده کند، رام نماید و طرحی را که در منطقه مد نظر دارد و با منافع رژیم صهیونیستی همخوان است، پیاده کند.

انتهای پیام/ز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار