حسن علایی‌فعال در گفت‌وگو با دفاع پرس:

38 هزار نوار مکالمات بی‌سیمی فرماندهان دفاع مقدس کتاب می‌شود

مدیر گروه مطالعات غیرنظامی دفاع مقدس گفت: بیش از 38 هزار نوار مکالمات بی‌سیمی فرماندهان وجود دارد که در سال‌های اخیر پیاده‌سازی شده‌اند و در حال تبدیل شدن به کتاب‌های سندی است.
کد خبر: ۳۱۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ - 13October 2018

38 هزار نوار مکالمات بی‌سیمی فرماندهان دفاع مقدس کتاب می‌شود«حسن علایی‌فعال» مدیر گروه مطالعات غیرنظامی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یکی از مجموعه‌های منحصربه‌فرد درباره جنگ است، اظهار داشت: منحصربه‌فردی بودن این مجموعه بدین معناست که تقریباً از سال 1360 در دفتر سیاسی سپاه ایده‌‌ای مطرح می‌شود که در کنار فرماندهان ارشد جنگ، راویانی را قرار دهیم که به ثبت و ضبط اقدامات فرمانده عملیات‌ها بپردازند.

وی گفت: در این طرح قریب به 200 راوی در کنار فرماندهان جنگ در جبهه‌های جنوبی و غرب و شمالغرب قرار می‌گیرند که شروع به ضبط مکالمات بی‌سیمی و گزارش عملیات‌ها و مذاکرات آن‌ها می‌کنند. این راویان دوشادوش فرماندهان در همه نقاط فضای جبهه حضور پیدا می‌کنند.

مدیر گروه مطالعات غیرنظامی دفاع مقدس افزود: ماحصل این اقدام راویان چند کار اساسی است که سرمایه این مرکز است که ما را به عنوان یک مرکز منحصربه‌فرد مورد شناسایی قرار داده است. اولاً در گزارش‌های دفتر راویان ریز مسائل رخ داده نوشته شده است، دوماً این راویان پس از هر عملیات به تدوین گزارش آن عملیات می‌پرداختند و سوماً بیش از 38 هزار نوار مکالمات بی‌سیمی فرماندهان که در سال‌های اخیر تبدیل و پیاده‌سازی شده‌اند، وجود دارد که در حال تبدیل شدن به کتاب‌های سندی است.

علایی‌فعال تاکید کرد: هیچ‌ کجای کشور چنین انباشتی از سرمایه معنوی دفاع مقدس پیدا نمی‌شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر بهره‌برداری از این سرمایه عظیم آغاز شده و آرشیو آن به کتاب‌های متعددی تبدیل شده که این مرکز در سال‌های گذشته آنرا منتشر کرده است. کتاب‌های «روز شمار جنگ»، «نبرد» و «اطلس‌ها» از جمله این آثار منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد: از زمان مسوولیت آقای نائینی، درب‌های این مرکز به روی پژوهشگران، محققین و اهالی رسانه باز شده است تا از این سرمایه معنوی استفاده بیشتری شود که خوشبختانه استقبال خوبی نیز شکل گرفته است. برای ایجاد سهولت در دسترسی تصمیم گرفته شده فایل pdf آثار منتشر شده در سایت این مرکز بارگذاری شود تا در دسترس عمومی قرار گیرد.

مدیر گروه مطالعات غیرنظامی دفاع مقدس گفت: این مرکز چند مدیریت نظامی، تاریخ شفاهی، روزشمار، مطالعات غیر نظامی و تاریخ شفاهی غیر نظامی دارد. در این باره آرشیو بسیار جامعی جمع شده که می‌تواند مورد مراجعه محققین قرار گیرد. در حال حاضر 240 عنوان کتاب توسط این مرکز انتشار پیدا کرده و در فرایند جدید به دنبال این هستیم که خروجی‌های چند رسانه‌ای داشته باشیم. یعنی خروجی‌ها صرفاً متوقف بر کتاب نباشد به همین خاطر بخش‌های سمعی و بصری و فضای مجازی راه‌اندازی شده تا بتوانیم بیشتر از این سرمایه در جهت مثبت بهره بگیریم.

علایی‌فعال تاکید کرد: در گروه مطالعات غیر نظامی دفاع مقدس که مسوولیت آن را بنده برعهده دارم کارهای فرهنگی، اجتماعی و پشتیبانی جنگ را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهیم چون جنگ صرفاً برخوردهای نظامی نبوده بلکه بحث فرهنگی و نرم افزاری و اجتماعی نیز وجود داشته که باید به مخاطبین ارائه شود. ما در این گروه به دنبال مطالعات غیرنظامی مانند کارکردهای فرهنگی اجتماعی، کارکرد سیاسی و اقتصادی، کارکرد تبلیغی و رسانه‌ای هستیم.

وی عنوان کرد: در این مرکز به دنبال تبیین نقش مردم در دفاع مقدس هستیم. در همه جنگ‌ها سازمان‌های رسمی وظایفی دارند؛ اما در جنگ ما، نقش مردم برجسته بوده و ما در این مطالعات به دنبال این هستیم که مردم و گروه‌های مقاومت کننده مردمی در این رابطه چه وظایفی در بحث‌های پشتیبانی، رزمی و اطلاع‌رسانی داشته‌اند. ما در این گروه پنج سرفصل عمده شامل نقش استان‌ها در دفاع مقدس، شهدای شاخص جنگ، نقش اقشار مردمی در دفاع مقدس، مطالعه روی معارف و مبانی جنگ و ترجمه داریم.

مدیر گروه مطالعات غیرنظامی دفاع مقدس گفت: ضمن ترجمه کتاب‌های خوب خارجی به زبان فارسی، همت ویژه‌ای معطوف بر ترجمه معکوس داریم. یعنی کتاب‌های داخلی را به زبان‌های مختلف ترجمه می‌کنیم. از سال‌های قبل تصمیم بر ترجمه کتاب‌های خوب این مرکز به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسه، اردو و آلمانی گرفته شد تا مخاطبین سایر ملل با ایثارگری‌های مردم ما آشنا شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار