مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

جهاد نخستین کاروان راهیان نور را سال 60 به مناطق عملیاتی اعزام کرد

یکی از افتخارات جهاد سازندگی و پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد این است که از ابتدا ارتباط گسترده‌ای با مردم، اصناف و شوراهای روستایی داشته است. نخستین اردوی راهیان نور اوایل سال 60 به همت جهاد سازندگی انجام شد که اسناد آن نیز موجود است.
کد خبر: ۳۱۵۸۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ - 28October 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: جنگ تحمیلی که آغاز شد، جهادسازندگی در دو جبهه نقش آفرینی کرد. یک جبهه، سازندگی و ایجاد تحولات در روستاها و جبهه دیگر، دفاع از این مرز و بوم و انقلاب در مقابل هجمه و تجاوز بعثیان و همه حامیانش بود.

حضور جهادگران در مناطق جنگی با امکانات مهندسی از قبیل لودر، بلدوزر، گریدر، کمپرسی و تانکرهای آب پاش، به طور داوطلب و خلق صحنه های تاثیرگذار در پیروزی رزمندگان اسلام، باعث شد تا مسئولیت سنگین مهندسی جبهه ها در کنار مسئولیت پشتیبانی نیروهای رزمنده به انان محول شود.

مهندسی جنگ جهاد با فعالیت های بیش از 11 هزار کیلومتر راه سازی مانند جاده وحدت و سیدالشهدا، 4 هزار و 800 مورد پل سازی، 686 مورد آبنما سازی، 30 مورد سدسازی، 500 کیلومتر دژسازی، احداث 7 هزار کیلومتر خاکریز و 29 هزار مورد سنگر و 70 مورد دکل، حفر 200 کیلومتر کانال، احداث 35 مورد اسکله و 640 مورد سکو و همچنین امور ابتکاری و تحقیقاتی مختلف مانند پله های دوبه ای، نفر رو، بشکه‌ای، متحرک خضر، شناور خیبری بعثت، چراغ قوه های حساس به صوت، حمام های یک نفره، بلدوزرهای زرهی، تویوتاهای شنی‌دار، برف روبها و لجن کش ها، بیل مکانیکی لجن رو و باتلاق رو، اقدام به خلق صحنه های ماندگار کرد تا آنجا که با فعالیت های شهادت طلبانه خود مدال پرافتخار و ماندگار «سنگرسازان بی سنگر» را از معمار کبیر انقلاب دریافت کرد.

خبرگزاری دفاع مقدس به منظور بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های جهاد سازندگی به گفت‌وگو با «حجت ترشیزی» مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهادکشاورزی پرداخت. در بخش نخست این گفت‌وگو مروری بر تاریخچه تاسیس جهاد سازندگی و نقش جهادگران در پیروزی‌ها بیان شد. در بخش پایانی به بررسی نحوه نگهداری اسناد جنگ تا اختصاص مسکن و اشتغال به ایثارگران پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

دفاع پرس: اسناد دوران جنگ نقش زیادی در نشان دادن ایثارگری جهادگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد. شما چگونه اسناد را نگهداری می‌کنید؟

ترشیزی: از سال 82 ما کار بسیار منسجمی را در بحث اسناد دفاع مقدس به خصوص جنگ جهاد آغاز کردیم. در بحث اسناد، بحث سند یک بحث بسیار تخصصی است. فقط نگهداری و اسکن کردن آن‌ها ملاک ما نیست. از سال 82 با همت مهندس عظیمی از پیشکسوتان جنگ جهاد سعی شده پروژه‌‎هایی تعریف شود. ما فعالیت‌های ویژه و تخصصی را در بحث جمع آوری اسناد شروع کردیم. در چند فاز این کار صورت گرفته تا حالا ما سه میلیون سند پیدا کردیم. تا به امروز حدود 2 میلیون سند سامان‌دهی کردیم. فرایند ساماندهی مثل شناسنامه اطلاعاتی برای هر سند و پیدا کردن افراد مرتبط با هر سند انجام شده است. در استان ها براساس دستورالعمل‌های اداره کل امور ایثارگران، همه به طور یکنواخت اسناد ذخیره سازی شده‌اند. ما در ساماندهی حدود 18 کار روی یک سند انجام می‌دهیم.

یک میلیون و هشتصد سند را در نرم افزاری تحت عنوان «پشتیبانی جنگ جهاد» ذخیره کردیم. پژوهشگران می‌توانند از این سند بهره برداری کنند.

در حال حاضر به دنبال کمبودهای اسناد هستیم. در برخی اسناد ما سند عملیات خاص یا یک فعالیت مهندسی را کم داریم که باید هر چه سریع تر پیدا کنیم. سعی کردیم که این اسناد را در نمایشگاه‌های سندی منتشر کنیم. تاکنون شش نمایشگاه سندی داشتیم. یکی دیگر از فعالیت‌های سندی ما نقشه، کالک و ... هستند که در حدود سه هزار و 500 سند از سراسر کشور جمع آوری کردیم. پس از جمع آوری مشاهده کردیم که وضعیت خوبی نداشتند. برای ساماندهی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در بحث نقشه، اطلاعات و عملیات جنگ جهاد استفاده کردیم. اینگونه اسناد هم ساماندهی شدند. در حال حاضر 2 هزار و 500 نقشه معتبر از جنگ جهاد داریم که فاز اول اطلس جنگ جهاد را از این اسناد و نقشه‌ها آماده کردیم که بزودی آن را رونمایی خواهیم کرد.

یکی دیگر از فعالیت‌های اداره کل امور ایثارگران همکاری با موزه‌های دفاع مقدس است. به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تدابیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، بحث موزه‌ها در استان‌ها و تهران در حال پیگیری است. به نظرم یکی از موضوعاتی که بسیار جذابیت دارد و قسمت‌های پنهان دفاع مقدس را نشان می دهد، نقش مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد است. ما آمادگی خودمان را جهت همکاری با موزه‌ها اعلام کردیم. جلسات مختلف به جهت همکاری‌های گسترده‌تر با سردار کارگر و جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشتیم جلساتی داشتیم.

در این راستا قرار است که کارگروه ویژه‌ای در استان‌ها تشکیل شود. فرماندهان جنگ جهاد در این کارگروه سناریوهای لازم برای پیاده سازی و رسانه سازی فعالیت‌های جنگ جهاد آماده می‌کنند.

جهاد سازندگی اولین گروه از زائران سرزمین نور را اعزام کرد/ تشریح اختصاص اشتغال و مسکن به جهادگران دوران دفاع مقدس

دفاع پرس: راهیان نور یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توان نقش جهادسازندگی را در عملیات‌ها شرح دهد، در این راستا چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

ترشیزی: جهت تقویت بخش پشتیبانی، جهاد سازندگی اصناف و شوراهای روستایی را به مناطق عملیاتی اعزام می‌کرد که قسمت‌هایی از این فعالیت‌ها را در قالب مستند تهیه کردیم.

یکی از افتخارات جهاد سازندگی و پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد این است که از ابتدا ارتباط گسترده‌ای با مردم، اصناف و شوراهای روستایی داشته است. نخستین اردوی راهیان نور اوایل سال 60 به همت جهاد سازندگی انجام شد که اسناد آن نیز موجود است.

راهیان نور در تشریح فعالیت‌های جهاد سازندگی بسیار موفق است. به همین جهت تصمیم گرفتیم در سال‌های اخیر قرارگاه راهیان نور جهاد کشاورزی را به همت ستاد کل نیروهای مسلح و شورای سیاست گذاری راهیان نور پایه گذاری کنیم.

قرارگاه راهیان نور وزارت جهاد کشاورزی در کنار قرارگاه‌های بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی به ثبت رسید و احکام آن صادر شد. شورای سیاستگذاری این قرارگاه را نیز فعال کردیم. جلسات خوبی را تاکنون داشتیم.

تا به امروز به بیش از 250 پیشکوست جنگ جهاد، دوره روایت گری را آموزش دادیم. در این راستا چهار دوره اعم از سه دوره عمومی و یک دوره تخصصی را برگزار کردیم. در آینده دوره‌های تخصصی‌تری به خصوص برای راویان جوان که ادامه دهنده راه راویان پیشکوست هستند، خواهیم داشت. هماهنگی و همکاری تنگاتنگی با دبیرخانه ستاد مرکزی راهیان نور داریم.

قسمت‌های پنهان جنگ و ثروت نهفته دوران دفاع مقدس این قابلیت را دارد که با فناوری راهیان نور به یک ارزش افزوده بالایی تبدیل شود.

دفاع پرس: ایثارگرانی که مدارک خود را گم کرده و یا درصد جانبازی ندارند، چه تدابیری اندیشیده شده است؟

ترشیزی: ما تاکنون 23 هزار و 700 جانباز را ثبت کرده‌ایم. باقی جانبازان و ایثارگران فاقد مدرک هستند که براساس بند م ماده 44 قانون باید تعیین درصد شوند. تا کنون هزار و 850 پرونده از سراسر استان‌ها جمع آوری و به بنیاد شهید ارسال کردیم. منتظر تعیین درصد هستیم.

با هماهنگی‌هایی که با بنیاد شهید داشتیم سعی ما بر این است که یک کمیسیون مشترک ایجاد کنیم تا پرونده‌ها هر چه سریع‌تر بررسی شوند. مرجع صدور درصد جانبازی بنیاد شهید است و ما تنها برای هماهنگی‌ها بهتر کمک می‌کنیم. این کمیسیون مشترک به استان‌ها اعزام می‌شوند تا به پرونده‌ها رسیدگی کنند و همچنین جانباز مسیر طولانی را نپیماید. این کمیسیون زیر نظر بنیاد شهید است و ما هم تابع قوانین آن‌ها هستیم.

دفاع پرس: در خصوص سامانه جامع ایثارگران جهاد توضیحاتی را بفرمایید.

ترشیزی: نیروهای جهادگر حاضر در مناطق عملیاتی عموما از مردم عادی بودند. بعد از پایان جنگ آن‌ها دسترسی سازمانی به جهاد نداشتند و بعد از ادغام با جهاد کشاورزی این دسترسی خیلی کمتر شد.

جهت واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و ... سعی کردیم تا شناسایی نیروهای جهادگر را دقیق تر انجام دهیم. در این راستا یک سامانه جامع را راه اندازی کردیم که تاکنون 108 هزار پرونده در آنجا ثبت شده است.

سامانه جامع آمار و اطلاعات ایثارگران جنگ جهاد در تمامی استان‌های ما فعال است. به تدریج برخی خدمات‌هایمان را بر روی این سامانه بارگزاری خواهیم کردیم. استان‌ها نیز در حال جمع آوری یک دیتا بانک از اطلاعات نیروهای جهادگر هستند تا ما به یک اطلاعات پایه‌ای برسیم. این اطلاعات می‌تواند ما را در مباحث خدمات رسانی اعم از رفاهی، اجتماعی و ... یاری کند.

دفاع پرس: برای اشتغال ایثارگران و فرزندانشان و همچنین بحث مسکن چه خدمات رسانی صورت گرفته است؟

ترشیزی: بحث اشتغال یکی از اولویت‌های کاری ما است که در این خصوص پیگیری‌های زیادی نیز صورت گرفت. خانواده جهاد سازندگی را 3 هزار و 300 شهید، 24 هزار جانباز و هزار و 300 آزاده، تشکیل داده است. براساس سند راهبردی موظف هستیم که به این خانواده‌ها خدمات رسانی کنیم. این حجم از ایثارگر در هیچ وزارت‌خانه‌ای وجود ندارد. این خدمات رسانی برای یک وزارت‌خانه‌ای که فعالیت‌ها و ماموریت‌هایش مرتبط با این موضوع نیست، سخت است. ماموریت اصلی وزارت جهاد کشاورزی امنیت غذایی کشور است و بسیار هم ماموریت سختی است.

با وجود این مشکلات و سختی‌ها تلاش شده است که برای اشتغال ایثارگران تصمیمات گرفته است. در دوره‌های گذشته فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد را تا حدود زیادی با همت مقام عالی وزارت و معاونت توسعه و منابع جذب کردیم. باقی مانده فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ما که 789 نفر هستند، براساس قانون برنامه ششم این ها را به سازمان استخدامی معرفی شدند. حدود 745 نفر از این ها پذیرفته شدند. منتظر صدور مجوز استخدامشان هستیم که اگر این امر انجام شود، اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد تا حدود زیادی فراهم می‌شود. پس از این وارد بحث اشتغال فرزندان جانبازان و سپس ایثارگران می‌شویم.

در یک دیتابانک اولیه که سعی کردیم فراخوان عمومی هم نداشته باشیم بالغ بر 12 هزار نفر تاکنون افراد ایثارگر فاقد شغل ثبت کردیم. قطعا این ها مجوز دولتی جذب نخواهد داشت زیرا دولت در خصوص صدور مجوزهای جذب مشکلاتی دارد. به همین خاطر باید برنامه دیگری را برنامه ریزی کردیم. سعی ما در ایجاد شرایط برای کارآفرینی است. در این مسیر تفاهم‌نامه با بنیاد شهید و امور ایثارگران و سپهر معین پارسایان به امضا در آوریم و سامانه الکترونیکی «با برکت» را راه اندازی کردیم. در این سامانه ایثارگران کارآفرین می‌توانند محصولاتشان را در سطح ملی و بین المللی به فروش برسانند. در حال رایزنی برای دریافت وام‌های کم بره مختص اشتغال ایثارگران در زمینه کارآفرینی هستیم.

در خصوص مسکن ایثارگران نیز در طی شش سال گذشته فعالیت‌های ثمرثمری انجام شد. یک مصوبه از هیات وزیران برای ایثارگران داشتیم که هزار هکتار از اراضی قابل واگذاری در کشور به این قشر تعلق کنید. در استان‌ها این بحث پیگیری و منجر به ساخت واحدهای مسکونی برای ایثارگران شد. در برخی استان‌ها، زمین‌ها دارای معارضین و مشکلاتی بودند که در حال رفع آن‌ها هستیم. در ستاد سعی کردیم زمین‌هایی که قابل واگذاری بودند را براساس مصوب هیات دولت، مجوز واگذاری صادر و تعاونی‌هایی تشکیل دهیم.

انتهای پیام/ 131

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امراله مهماندوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
0
از اول انقلاب تا کمی قیل از هم اکنون در شهرهای خنج و کلان شهر شیراز و شهر صدرا بسیجی فعال بوده ام حدود بیش از دو سال داوطلبانه از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلاامی در خط مقدم دفاع مقدس از جنوبی ترین محور تا غربی ترین محور حضور داشته ام حدود بیش از یکسال به عنوان وظیفه ای که صد در صد داوطلبانه بود در خط مقدم جنوب دفاع مقدس حضور داشته ام از اول دفاع مقدس تا پایان آن چند باری تا مرز اسارت پیش رفته ام جانباز شده ام اما ای کاش از شهادت محروم نشده بودم خدمات به ایثارگران توسط دولت تبلیغاتی دروغین است برای مثال اینجانب اشتغالم در ... را مدیون شخص آقای عزیز منصوری هستم نه جانباز بودنم خیلی دوست دارم تا محلی پیدا شود تا موارد دیگری را بنویسم و منتشر شود.
نظر شما
پربیننده ها