دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

صلح در یمن به شیوه آمریکایی‌!

آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر به جنگنده‌های ائتلاف سعودی سوخت رسانی نمی‌کند؛ در حالی که ترامپ با فرافکنی قصد دارد کشورش را از زیر فشار جنگ یمن خارج و ائتلاف سعودی را در موضع قدرت قرار دهد.
کد خبر: ۳۱۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 13November 2018

سوخت رسانی به هواپیما‌های ائتلاف سعودی سرپوشی بر ناکامی ائتلاف سعودی در یمنبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، چند روز گذشته خبری با تیتر «آمریکا سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف عربی در جنگ یمن را متوقف می‌کند» نقل محافل خبری جهان شد؛ تصمیمی که در ظاهر به درخواست مقامات عربستان اتحاذ شده است.

ائتلاف سعودی سال‌هاست در منجلاب جنگ با یمن گرفتار شده است، شاید این اقدام گامی به جلو مبنی بر کمرنگ کردن سنگینی شکست سعودی‌ها در یمن باشد.

براساس این گزارش، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در بیانیه‌ای از مقامات آمریکا درخواست کرده است که سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف عربی را در جنگ یمن متوقف کند تا از این طریق بتوانند «افزایش توانایی عربستان در سوخت‌رسانی در حال پرواز» را محقق کنند.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از اقدام سعودی‌ها حمایت و خاطرنشان کرد: «عربستان با آمریکا پیش از گرفتن این تصمیم مشورت کرده است. آمریکا و ائتلاف عربی در نظر دارند یک نیروی مشروع یمنی تشکیل دهند تا از مردم یمن و مرز‌های کشورشان در برابر القاعده و داعش در منطقه دفاع کنند.»

این موضوع در حالی است که نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا در پی خشم افکار عمومی در ماجرای قتل «جمال خاشقچی»، مقامات آمریکایی را تهدید کرده بودند که درباره سوخت‌رسانی آمریکا به نیرو‌های سعودی اقدام جدیدی در پیش خواهد گرفت. یا به عبارتی می‌توان گفت: این اقدام ترامپ را از زیر بار فشار روانی حاصل از جنگ یمن خارج می‌کند.

به نظر می‌رسد، بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دفاع آمریکا مبهم و دو پهلو است و دو سوال را به ذهن تداعی می‌کند؛ اول اینکه آیا عربستان واقعا خواهان پایان سوخت رسانی است؟ دومین سوال هم این است که هدف آمریکا از عدم سوخت رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی چه چیزی می‌تواند باشد و در سایه این اقدام به دنبال چه اهدافی است؟ دلیل روشن این ماجرا را می‌توان ناکارآمدی ارتش آمریکا نزد افکار عمومی دانست. یانکی‌ها دیگر نمی‌‍خواهند مانند ناکامی ائتلاف سعودی در اشغال بندر الحدیده که به پای نظامیان آمریکایی‌ها نوشته شد؛ شریک این ائتلاف بشمار بیایند.

بازگرداندن اعتماد از دست رفته آمریکا نزد افکار عمومی و مجامع بین‌المللی یکی از اهداف اصلی یانکی‌هاست. کنارهگیری آمریکایی‌ها از سوخت رسانی‌ جنگنده‌ها نیز نشان دهنده این است که به زعم خاندان آل سعود ائتلاف متجاوز سعودی بدون کمک کشور‌های غربی بخصوص آمریکا توان استمرار و مدیریت جنگ را دارد.

اما «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه‌ای اظهار داشت: این اقدام نمایشی است؛ زیرا آمریکا در حملات مستقیم ائتلاف عربی به یمن مشارکت دارد و پنتاگون نیز چند ماه قبل به این مساله اذعان کرد. آمریکا به حمایت‌های لجستیک خود از جمله انتقال جدیدترین فناوری‌ها و اطلاعات و نیز کمک کارشناسان نظامی در زمینه‌های مختلف از جمله اداره اتاق عملیات مشترک که جنگ علیه یمن را مدیریت می‌کند، ادامه می‌دهد.

اگر بخواهیم به بی‌طرفانه در این جنگ یا تجاوز نظامی نگاه کینم پی می‌بریم محاصره اعمال شده علیه یمن خیلی فراتر از توان و قدرت نظامی ائتلاف سعودی به رهبری عربستان است و کشور‌های غربی و آمریکا دست‌های پشت پرده این اتفاق بشمار می‌آیند که نقش اصلی را در اجرای این محاصره ایفا می‌کنند.

گفته می‌شود که عدم سوخت رسانی فقط می‌توان سرپوشی بر کمرنگ جلوه دادن نقش آمریکا در منجلاب یمن تلقی می‌شود؛ منجلابی که ائتلاف سعودی و کشور‌های غربی نتوانسته‌اند پس از 4 سال به ذره‌ای موفقیت دست پیدا کنند. تاکنون میلیون‌ها دلار صرف شده تا مقاومت ملت یمن در هم بشکند؛ ولی مردم یمن می‌توانند با مقاومت‌شان قدرت‌های برتر جهان و نوچه‌های‌شان را به زانو دربیاورند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار