مدیر اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

خدمات شهید «سمایی» با خمیرمایه اخلاص سکوی پروازش شد

مدیر اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: تمام فعالیت­‌های شهید «سمایی» مقدمه­‌ای بود برای رسیدن به آن فیض عظیم که شهید برای دستیابی به آن با خدای خود عهد بسته بود. واقعاً شهادت هنر است و اهل دل راه رسیدن به آن را خوب پیدا می‌­کنند.
کد خبر: ۳۱۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۰ - 02April 2020

گروه استان‌های دفاع‌پرس: سردار شهید مدافع حرم «غلامرضا سمائی»، متولد سال 1338 «تربت حیدریه» بود. با تحولات سوریه شهید «سمایی» به عنوان یکی از پیشکسوتان توپخانه سپاه بر اساس احساس تکلیف برای انجام مأموریت مستشاری عازم سوریه شد که در نهایت در چهارم آبان‌­ 1395 در راه دفاع از حرم عقیله بنی­‌هاشم در حومه «حلب» به فیض شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش بعد از تشییع در مشهد در حرم مطهر رضوی آرام گرفت.

شهید «سمایی» تنها شهید مدافع حرم آستان قدس رضوی که در جبهه مقاومت مسئولیت واحد دیده ­بانی منطقه «حلب» را بر عهده داشت در دوران دفاع مقدس و بعد از آن نیز مسئولیت­‌هایی همچون مسئول بسیج شهرستان تربت حیدریه، مسئول اطلاعات سپاه شادگان اهواز، مسئول اطلاعات و فرمانده آتشبار گردان توپخانه، مسئول اطلاعات گروه توپخانه و موشکی 61 محرم، مسئول عملیات گروه توپخانه 61 محرم، مسئول گروه توپخانه لشکر 5 نصر، معاون هماهنگ کننده قرارگاه ثامن الائمه (ع)، مسئول عملیات قرارگاه ثامن ­الائمه (ع) سپاه در شرق کشور را در کارنامه خود دارد.

این شهید والامقام روز بعد از شهادت سردار شهید مدافع حرم «محسن قاجاریان» در سال 1394 به صورت افتخاری و به عنوان مسئول آموزش درسی آشنایی با دفاع مقدس همکاری خود را با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی آغاز کرد.

«جعفر بهرامی» مدیر اسناد و مدارک اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد در خصوص فعالیت سردار شهید «غلامرضا سمایی» در این اداره کل مطالبی را بیان می­‌کند که در ادامه می‌خوانیم.

خدمات شهید «سمایی» با خمیرمایه اخلاص سکوی پروازش شد/ بعد از شهادت شهید «سمایی» بازنشستگان سپاه جان گرفتند

دفاع پرس: نحوه آشنایی­‌تان با شهید «سمایی» را بیان کنید؟

حدود 2 سال به صورت مستقیم با شهید «سمایی» در ارتباط بودم. این شهید والامقام از سوی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برای تصدی مسئولیت آموزش درس آشنایی با دفاع مقدس که در آن مقطع زیر نظر مدیریت اسناد و مدارک بود به ما معرفی شد و این نقطه شروع آشنایی من با این مرد بزرگ بود که از بزرگترین افتخارات زندگی­‌ام محسوب می‌شود.

دفاع پرس: در مورد چگونگی ورود شهید «سمایی» به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس استان توضیح دهید؟

شهید «سمایی» علی‌­رغم اینکه به صورت سازمانی بازنشسته سپاه بود ولی به طور قطع می­‌توان گفت که بعد از بازنشستگی نه تنها از فعالیتش کاسته نشد بلکه تلاش او چندین برابر شد. این شهید والامقام روز تشییع پیکر مطهر سردار شهید «محسن قاجاریان» فرمانده تیپ 21 امام رضا (ع) پیشنهاد «حسن امیری» جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس استان را که از او برای همکاری با این اداره کل دعوت ­کرده بود، می­‌پذیرد. طبق گفته شهید «سمایی» ظاهراً شهید «قاجاریان» را در عالم رویا می‌­بیند و همین مسئله دلیلی شده بود که این مسئولیت سنگین را قبول کند.

دفاع پرس: عملکرد شهید در مدت همکاری­‌اش با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس چگونه بود؟

شهید «سمایی» مسئول آموزش درس آشنایی با دفاع مقدس بود. وی علی رغم همه مشغله­‌هایی که داشت علاوه بر آنکه مسئول کمیته تدوین نقش توپخانه در دفاع مقدس بود اما در موضوع دانشنامه دفاع مقدس و سایر امور هم به عنوان یک کارشناس ارشد و مشاور متخصص به ما کمک­‌های فراوانی ­کرد.

دفاع پرس: دغدغه­ شهید «سمایی» چه بود؟

دغدغه اصلی شهید «سمایی» جلوگیری از فراموشی فرهنگ دفاع مقدس بود. او خیلی تأکید داشت تا به هر وسیله­‌ای شده فرهنگ دفاع مقدس جای خود را در دانشگاه‌­ها باز کند و دانشجویان حداقل با گذراندن درس آشنایی با دفاع مقدس با این حماسه عظیم آشنا بشوند. همین امر موجب شده بود که تمام توان و تلاش خود را برای تحقق این مهم مصروف کند و به معنای واقعی در این حوزه جهاد کرد.

دفاع پرس: چه عامل یا عواملی باعث شد تا «غلامرضا سمایی» به درجه رفیع شهادت نائل بیاید؟

شهید «سمایی» به هیچ وجه اهل نشستن، سکون و استراحت نبود. مدام در حال کار و تلاش مخلصانه بود و هیچ چشم داشتی هم از کسی نداشت چون او با خدای خود معامله کرده بود و این خصوصیت را تمام کسانی که با او همکار بودند درک می­‌کردند.

وی با وجود اینکه می­‌توانست گوشه­‌ای بنشیند و بدون آنکه زحمتی بکشد از حاصل یک عمر سعی و تلاش خود استفاده کند اما اینگونه عمل نکرد. او کارهایی می­‌کرد که تصورش برای ما و مسئولینی که معنای کار انقلابی و جهادی را نمی‌­دانستیم خیلی سخت بود.

برای نمونه می­‌توان به کمک شهید «سمایی» به خیریه­‌ای که حتی خیلی از نزدیکان شهید هم از آن اطلاعی نداشتند و بعد از شهادت موضوع علنی شد، اشاره کرد. خادمی حضرت رضا (ع) که خود داستان مفصلی دارد. تدریس درس دفاع مقدس در دانشگاه، مسئولیت آموزش درس آشنایی با دفاع مقدس استان، کشاورزی و ... تنها گوشه‌­ای از فعالیت­‌های این شهید بزرگوار بود که نشان از اخلاص و خستگی‌­ناپذیری او داشت.

خدمات شهید «سمایی» با خمیرمایه اخلاص سکوی پروازش شد/ بعد از شهادت شهید «سمایی» بازنشستگان سپاه جان گرفتند

دفاع پرس: شهادت این سردار بی نشان سپاه اسلام چه برکاتی به همراه داشت؟

شهید «سمایی» درست در ایامی که قرار بود مأموریتش در «حلب» به پایان برسد و به مشهد باز گردد به شهادت ­رسید. خداوند در آخرین لحظات حضورش در سوریه مزد و پاداش سال­‌ها مجاهدت و خدمت او را اینگونه داد و عاقبت بخیر ­شد. باید به این نکته هم اشاره داشت که این شهید والامقام در آزادسازی «حلب» نقش مؤثر و تعیین کننده‌­ای داشت.

روشنگری از مهمترین برکات شهادت این شهید والامقام بود. امروز در جامعه برخی شایعات و شبهات در خصوص اینکه مدافعان حرم در قبال دریافت پول در جبهه مقاومت حضور پیدا می­‌کنند، می‌­شنویم. شهید «سمایی» علی رغم داشتن سن زیاد و اینکه در دوران بازنشستگی به سر می‌­برد اما برای دفاع از ارزش­‌های اسلامی عازم سوریه شد و بعد از خدماتی که در زمینه نظامی و حوزه تخصصی خود به یادگار گذاشت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. گروهی که حضور مدافعان حرم را با عقل مادی خود قضاوت می‌­کردند با شنیدن خبر شهادت «حبیب­ ابن­ مظاهر» مدافعان حرم استان خراسان رضوی به این واقعیت پی بردند که هدف اصلی مدافعان از این جهاد چیست و چه لزومی دارد فرد کهنسالی که هیچگونه کمبودی در زندگی ندارد با شرایطی که در سوریه پیش آمده حاضر شود تا جانش را در طبق اخلاص بگذارد تا به ناموس، خاک و امنیت کشورمان لطمه‌­ای وارد نشود.

از دیگر برکات شهادت این شهید والامقام این بود که جمع زیادی از بازنشستگان ­مجدداً روحیه گرفته و شروع به انجام کارهای بزرگی کردند.

دفاع پرس: چه عواملی باعث شد تا شهید «سمایی» دفاع از حرم آل الله را بر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ترجیح دهد؟

تمام فعالیت‌­های شهید «سمایی» مقدمه‌­ای بود برای رسیدن به آن فیض عظیم که شهید برای دستیابی به آن با خدای خود عهد بسته بود. واقعاً شهادت هنر است و اهل دل راه رسیدن به آن را خوب پیدا می­‌کنند. شهادت پاداش معامله­‌ای بود که شهید «سمایی» از خدا خواسته بود. تک تک خدمات شهید که با اخلاص و ایمان قلبی توام بود سکویی برای پریدن او شد.

خدمات شهید «سمایی» با خمیرمایه اخلاص سکوی پروازش شد/ بعد از شهادت شهید «سمایی» بازنشستگان سپاه جان گرفتند

دفاع پرس: در مقطع کنونی تداوم راه شهید سمایی‌­ها را در چه می‌­دانید؟

تداوم راه شهید «سمایی» و سایر شهدا که به معنای واقعی اسوه و الگو بودند را باید در پیروی از سبک زندگی آنها دانست. بررسی دقیق تمام ابعاد زندگی شهدا راه چگونه زیستن و چگونه رسیدن به مقام قرب الهی را به ما نشان می­‌دهد. شهید «سمایی» به ما نشان داد که این دنیا محل غفلت نیست و تا زنده‌­ایم باید دست از تلاش بر نداریم.

دفاع پرس: بهترین خاطره‌­ای که از شهید سمایی به یاد دارید را بیان کنید؟

تک تک لحظات در کنار این مرد بزرگ بودن افتخار و خاطره است. مهمترین خصوصیتی که از شهید در ذهن­‌ها به یادگار مانده مهربانی و عشق واقعی شهید «سمایی» به تمام انسان‌­ها بدون در نظر گرفتن جایگاه اجتماعی آنها بود. او به رفتگر، دستفروش و مستمند تا خانواده، همکاران و دوستان محبت می­‌کرد.

شهید خیلی اصرار داشت تا با وسیله شخصی کارهای اداری را انجام دهد. در یکی از روزهای شلوغ و پرکار که از اول صبح تا آخر وقت مشغول سرکشی و بازدید و جلسه با مسئولین دانشگاه­‌های استان بودیم موقع برگشت چون خیلی خسته و تشنه بودیم آبمیوه گرفتم. یکی از آبمیوه‌­ها را به شهید «سمایی» تعارف کردم و خودم مشغول خوردن آبمیوه شدم. در همین حین چند مرتبه به شهید یادآوری کردم که آبمیوه را میل کند ولی شهید «سمایی» صبر کرد، تا اینکه به چهار راه رسیدیم. پشت چراغ قرمز، متوجه حضور یکی از بچه‌های کار شد که مشغول فروش روزنامه بود. شهید «سمایی» شیشه ماشین را پایین کشید و آبمیوه را به او داد و به من گفت شما هم در پاداش این کار سهیم شدی چون آن نوجوان بیشتر از من به این آبمیوه نیاز دارد و مطمئناً برای ما دعا می­‌کند. این بهترین خاطره‌­ای بود از شهید «سمایی» دارم.

خدمات شهید «سمایی» با خمیرمایه اخلاص سکوی پروازش شد/ بعد از شهادت شهید «سمایی» بازنشستگان سپاه جان گرفتند

دفاع پرس: در پایان اگر نکته‌­ای باقی مانده است بفرمایید؟  

اگر زندگی شهید «سمایی» را به یک دایره المعارف تشبیه کنیم ما هنوز نتوانستیم حرف الف آن را به پایان برسانیم. امیدواریم اگر لایق باشیم قدم‌­هایی برداریم تا موجب خشنودی خدا و شهدا بوده و قطره‌­ای از دریای بی کران شهید را به جامعه معرفی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار