یادداشت/ حجت‌الاسلام مختاری

کنفرانس وحدت اسلامی نماد مبارزه با توطئه‌های استکبار جهانی

یکی از شاخصه‌های مهم این کنفرانس، موضوع قدس است و این خود می‌تواند نقش کلیدی در گفتمان‌سازی بین مسلمانان ایفا کند.
کد خبر: ۳۱۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹ - 21November 2018

کنفرانس وحدت اسلامی نماد مبارزه با توطئه‌های استکبار جهانیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در یادداشتی به مناسبت ایام ولادت رسول مهر و رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) به بررسی لزوم وحدت مسلمین و مسأله قدس به عنوان محور امت اسلامی پرداخته است. مشروح یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

قدس، محور وحدت امت

در یک قرن اخیر، جهان اسلام شرایط بسیار ویژه ای را تجربه می‌کند. با توجه به شرایط حاکم بر جهان و دنیای اسلام، وحدت اسلامی در این برهه به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده و با سرنوشت مسلمانان در عرصه اجتماعی-سیاسی گره خورده است. لزوم وحدت در میان مسلمانان و نیز اجتناب از اختلاف و تفرقه برای دستیابی به رشد و تعالی امت اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست، زیرا سعادت ملت‌های آزاده و مسلمان، در گرو وحدت میان آن‌ها است، همچنین تفرقه و اختلاف منشأ شقاوت ملت‌های اسلامی است.

قرآن؛ پیروان خود را به لطیف‌‏ترین مهر و دوستى و زیباترین مساوات رهنمایى کرده است.

در قرآن برای اتحاد امت اسلامی، آیین برادری به عنوان گزاره مهم وحدت‌آفرین، مطرح گردیده است. مراد از وحدت و اخوت اسلامی که در منابع و متون دینی بیان شده، آن وحدتی است که بشریت را به سوی خدای واحد و هدف واحد سوق دهد. قرآن با جمله کوتاه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»، پیروان خود را به لطیف‌‏ترین مهر و دوستى و زیباترین مساوات رهنمایى کرده است.

مقوله استکبارستیزی و گفتمان حمایت از مظلومان، برگرفته از آیات وحدت بخش اخوت و برادری در قرآن است، پس اگر دشمنان اسلام متعرض امت اسلامی گردند، ضرورت مواجهه و مقابله امت اسلامی با دشمنان اسلام، بیش از پیش آشکار می‌گردد، پیامبر اسلام (ص) فرمود: «هم ید على من سواهم»؛ مسلمانان مشت واحدى هستند بر مغز بیگانه.

همچنین ایشان می‌فرماید: «مسلمانان مانند یک پیکرند، اگر عضوى را دردى به هم رسد، اعضاى دیگر کمک کنند، تا درد از عضو دردمند برطرف شود». بنابراین اتحاد امت اسلامی، برگرفته از آموزه‌های قرآن کریم و سیره نبوی است و مسلمانان همچون دست‌های یک پیکر، تجلی‌بخش اسلام و نیز فرزندان یک پدر؛ یعنی پیامبر (ص) می‌باشند.

این آموزه قرآنی و روایی که اصل و اساس منویات امام خمینی (ره) و همچنین مطالبات و سیاست‌های راهبردی مقام معظم رهبری است، در صورتی محقق می‌گردد که رابطه همدلانه میان پیروان مذاهب اسلامی وجود داشته باشد. در حقیقت اقتدار جامعه اسلامی زمانی به نمایش در می‌آید که پیروان مذاهب اسلامی یکپارچه و با اتحاد از مکتب حیات‌بخش اسلام حمایت کنند و در سایه این یکپارچگی و اتحاد، سلطه بیگانگان و دشمنان اسلام و مسلمین را از سرزمین های اسلامی برچینند.

اتخاذ یک روش منطقی از طرف مسلمانان در دفاع از اعتقادات مشترکشان ضروری است

آنچه در برابر توطئه‌های استکبار جهانی که در عصر ما یک نظام و سیستم فکری و آکادمیک به‌شمار می‌رود باید انجام شود. آن است که در مبارزه با توطئه‌ها و خنثی کردن نقشه‌های استکباری، اتخاذ یک روش منطقی و معقول از طرف مسلمانان در دفاع از اعتقادات مشترکشان ضروری است و در اینجاست که تقریب معنای خاصی پیدا می‌کند.

وجوه مشترک میان پیروان مذاهب اسلامی به‌ صورت فراوان مشاهده می‌شود. لذا مسلمانان از جانب قرآن مأموریت دارند که به حبل الهی تمسک جویند و تنها از این طریق است که امت واحده اسلامی هویت خود را پیدا خواهد کرد و اجازه عربده کشی به قدرت‌های بزرگ استعماری نخواهد داد.

موضوع فلسطین مهمترین مسأله حال حاضر جهان اسلام

بی‌شک مهم‌ترین مسأله حال حاضر جهان اسلام موضوع فلسطین است و کشورهای اسلامی در قبال این موضوع مهم و حیاتی و ظلمی که به مردم فلسطین وارد می شود مسئولیت دارند. شایان ذکر است، این جنایت‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین در زمانی در حال وقوع است که برخی از کشورهای عربی منطقه با رژیم غاصب صهیونیستی همراه و همزبان شده‌اند.

لذا یکی از شاخصه‌های مهم سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی، موضوع قدس است و این خود می‌تواند نقش کلیدی در گفتمان‌سازی بین مسلمانان ایفا کند و از طرفی می‌تواند به عنوان یک امر مهم در جهان اسلام و به عنوان یک مسأله‌ای که درد و دغدغه مشترک تمام مذاهب اسلامی است، انسجام و اتحاد مسلمانان را در مقابله با صهیونیزم بین‌الملل به دنبال داشته باشد.

در عین حال امروز مواجه هستیم با صهیونیزم بین‌الملل و کنفرانس وحدت اسلامی نماد مبارزه و مقابله با طرح‌ها و توطئه‌ها استکبار جهانی است.

رسالت و ماموریت خطیر مسلمانان در قبال قدس شریف

بدیهی است، مردم فلسطین حق بازگشت به سرزمین خود را دارند و انتقال سفارت آمریکای جنایتکار به قدس شریف بی اعتنایی به حقوق حقه مردم فلسطین و دهن کجی به مسلمانان و تجاوز به حقوق مسلم فلسطینیان و خلاف مقررات و موازین بین المللی و شورای امنیت و برخلاف اخلاق و رفتارهای انسانی به شمار می‌رود. البته بر همگان مبرهن است که ما رژیم غاصب اسرائیل را نامشروع می‌دانیم. از این رو، سفارتخانه‌ای مشروعیت ندارد تا بخواهد به قدس عزیز منتقل شود. کنفرانس وحدت اسلامی در واقع نمادی از نفرت و انزجار مسلمانان به ویژه علما که در این برهه حساس، رسالت و ماموریت خطیری بر دوش دارند در برابر رژیم غاصب اسرائیل است.

امیدواریم اینگونه اقدامات باعث بصیرت و بیداری بیش از پیش عموم مسلمانان به ویژه نسل جوان مسلمان در اقصی نقاط جهان گردد و شرایطی که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «مسلمانان نماز جمعه و جماعات را در قدس شریف خواهند خواند»، مهیا گردد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار