ابوترابی‌فرد در نماز جمعه:

لزوم ارتقای توانمندی‌های نیرو‌های مسلح کشور/ استکبار از بسیج سیلی خورده و خواهد خورد

امام جمعه موقت تهران گفت: گفت: بسیج مستضعفین در ایران اسلامی و سراسر عالم اسلام در برابر همه دنیای استکبار با قدرت ایستاده است و استکبار و نظام سلطه از آن سیلی‌های متعددی دریافت کرده و خواهند کرد.
کد خبر: ۳۲۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ - 30November 2018

استکبار از بسیج سیلی خورده و خواهد خوردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام «محمدحسن ابوترابی‌فرد» امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته تهران طی سخنانی با اشاره به ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) گفت: این ایام به نور خورشید پرفروغ هستی، پیامبر اکرم (ص) و تولد فرزند برومندشان حضرت امام صادق (ع) نورانی است.

وی به سیره پیامبر اکرم (ص) و جایگاه استثنایی وحدت و انسجام امت اسلامی و همچنین آرمان‌های انبیا و اهداف والای قرآن و دسترسی به آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: امت اسلامی دعوت شده است برای آنکه همه با هم در کنار هم به ریسمان توحید الهی چنگ بزنند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر تمسک جمعی مسلمانان عنوان کرد: هرگز گرفتار تفرقه و تشتت نشوید؛ چرا که اگر تمسک جمعی بود راه برای آموزه‌های اسلامی فراهم خواهد شد در واقع این تمسک جمعی است که راه را برای حضور و آموزه‌های وحیانی در متن جامعه هموار می‌کند.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه از اصول مسلم قرآن کریم آموزه‌های وحیانی استفاده می‌شود، گفت: یکی از خطوط اصلی دین که مهمترین اصل دین اسلام است در واقع نگاه به جامعه و حیات اجتماعی است چرا که در سایه اصلاح جامعه راه برای این اصلاح فراهم خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: اگر جامعه‌ای اصلاح نشد، البته حیات جامعه در معرض آسیب است؛ لذا با همین منظر و نگاه دین مسأله امامت و رهبری و زعامت و سیاسی جامعه مطرح می‌شود.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: با توجه به اهمیت حیات اجتماعی است که اسلام بر زعامت و رهبری تأکید بر آموزه‌های وحیانی دارد. در حیات اجتماعی شکل‌گیری یک جامعه وحیانی نقش وحدت و انسجام امت و همچنین نقش تعیین‌کننده و بی‌بدیلی است لذا وحدت امت اسلام در جامعه اسلامی با نگاه به امت اسلام یک اصل ضروری دین است بنابراین قرآن و پیشوایان دین بر آن اصرار دارند.

ابوترابی‌فرد در ادامه خطبه خود خاطرنشان کرد: آموزه‌های اسلام بدون استثناء زمینه وحدت جامعه انسانی و وحدت امت اسلامی را هموار می‌کند. همچنین پیامبر (ص) با برجسته کردن شخصیت انسان، عزت، منزلت و کرامت او راه را برای وحدت جامعه اسلامی همواره می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: آیات و روایات متعددی وجود دارد که ما را به دستگیری از انسان‌ها دعوت می‌کند، در واقع دغدغه آن‌ها پرداختن به دغدغه مردم و اصلاح جامعه انسانی است چرا که راه را برای جامعه اسلامی هموار می‌کند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر گسترش وحدت و انسجام اسلامی گفت: در واقع دغدغه اصلی ما باید پرداختن به نیاز‌های مردم باشد و در همین راستا عدالت بستر وحدت و انسجام ملی و اسلامی است.

ابوترابی‌فرد بر همین اساس اضافه کرد: اگر می‌خواهیم به وحدت برسیم باید در حوزه مدیریت جامعه در مسیر گسترش عدالت قدم برداریم؛ چرا که عدالت دل‌ها را نزدیک می‌کند و زمینه وحدت و انسجام جامعه اسلامی و ملت را فراهم می‌کند.

وی در همین رابطه با بیان اینکه عدالت موجب می‌شود پس از ۱۴۰۰ و اندی سال آموزه‌های اسلامی با قوت خود باقی بماند، گفت: عدالت وظیفه قطعی ما است در واقع بسط عدالت، رسالت انقلاب اسلامی است؛ چرا که این راه روشن قرآن برای شکل‌گیری وحدت در جامعه اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران در تشریح واژه عدالت و تبیین آن عنوان کرد که هر کجا اختلاف است، باید ضمن در نظر گرفتن عدالت راه اصلی حل آن را پیدا کنیم و در این راستا پیامبر نماد تجسم حق و در قله طهارت و عصمت است.

وی با اشاره به اینکه ما مسئول کار خویش هستیم، گفت: هر کدام از ما باید پاسخگوی اعمال خود باشیم اگر مرتکب جرمی شدیم این ما هستیم باید پاسخگوی جرم خودمان باشیم.

ابوترابی‌فرد ضمن بیان روایتی از امام حسن عسکری (ع) خاطرنشان کرد: تلاش برای خدا ضمن رازگویی، امانت‌داری و صداقت باید همواره عدالت هم در نظر گرفته شود؛ همچنین امانت باید بازگردانده شده و با توجه به توصیه‌های امام حسن عسکری (ع) سجده‌های طولانی و نیکورفتاری با همسایه را فراموش نکنیم.

امام جمعه موقت تهران ضمن تأکید بر برادری و همنشینی با برادران اهل سنت عنوان کرد که بنا بر توصیه‌های صورت گرفته در میان آن‌ها نماز بگذاریم، در جمع آن‌ها حضور پیدا کنیم و در تشییع گذشتگان آن‌ها هم حاضر شویم؛ چرا که اسلام دین وحدت و انسجام است و امروز زیر عمود ولایت فقیه که همه مسلمین بر ضرورت وجود آن اتفاق‌نظر دارند باید قرار گیریم تا راه برای عزت اسلامی هموار شود.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های خود ضمن گرامیداشت هفته بسیج مستضعفین بیان کرد: بسیج مستضعفین در ایران اسلامی، عراق، سوریه، یمن، فلسطین، لبنان و سراسر عالم اسلام تحت فرماندهی واحد رهبر معظم انقلاب در برابر همه دنیای استکبار با قدرت ایستاده است و این وحدتی است که استکبار و نظام سلطه از آن سیلی‌های متعددی دریافت کرده و خواهد کرد.

ابوترابی‌فرد در ادامه در همین رابطه یادآور شد: بسیج مستضعفین دانش، تجربه نقش تعیین‌کننده و فعال و همچنین بازوان فعال و توانای نظام اسلامی است و همچنین نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوایی مقتدر نقش بسزایی در پیشرفت ایران اسلامی و جهان اسلام دارند که باید از آن‌ها تقدیر و تشکر کرد.

امام جمعه موقت تهران افزود: امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی و نیروی دریایی به معنای واقعی کلمه، نیرو‌های مقتدر و بازدارنده‌ای هستند که ضمن اقتدارشان امنیت‌آفرین هستند. در همین راستا باید به اقتدار و توانایی‌های خویش بیافزایند که البته ما شاهد رشد و توانایی‌های آن‌ها هستیم و ما دیدیم رژیم صهیونیستی در برابر مقاوم غزه تسلیم شد.

وی در خطبه دوم خود با اشاره به انتخاب شهردار جدید تهران، گفت: از شهردار منتخب تهران که دانش‌آموخته دانشگاه و در رشته معماری و شهرسازی صاحبنظر و تجارب مدیریتی طولانی دارد، انتظار می‌رود که سخن مقام معظم رهبری مبنی بر تکیه به صاحبان فکر، دانش و علم را در نظر داشته باشد و همچنین زمینه حضور دانشگاه در مدیریت شهر تهران را فراهم کند.

ابوترابی‌فرد در ادامه توصیه‌های خود به شهردار منتخب تهران عنوان کرد که ما نیازمند شهری هستیم که بر اساس دانش و علم نقشه آن طراحی شود و البته با دانش و علم هم تفکرات موردنظر اجرا شود. در واقع شما راه را برای مدیریت مبتنی بر دانش باید هموار کنید.

امام جمعه موقت تهران در ادامه این مطلب بیان کرد: برای مدیریت کلان شهر تهران ما نیازمند حضور همه نهاد‌های مؤثر و نقش‌آفرین در این عرصه هستیم. در اصل مدیریتی موفق است که راه را برای اجماع و حضور شایسته مسئولان در نهاد‌های مختلف و مدیریت شایسته تهران هموار کند؛ چرا که این هنر یک مدیر توانا است البته از دولت هم همین انتظار را داریم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: این رسالت دستگاه اجرایی است که با صرف وقت و استماع دغدغه و نقدها، زمینه مشارکت دلسوزان انقلاب و چهره‌های علمی و دانشگاهی را در مدیریت کشور فراهم کند چرا که این اصل و راه رسیدن به اقتدار و عزت کشور است.

ابوترابی‌فرد با تشریح وظایف شهردار و اصول مدیریت شهری عنوان کرد: باید ارتقا و بهره‌وری همواره در دستور کار باشد و ضمن آن دولت، شهردار و همه نهاد‌ها قبل از آنکه افزایش درآمد کنند به فکر کاهش و موجودیت هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری باشند؛ چرا که این راه‌حل اصلی معضل کشور است لذا باید هزینه‌های مدیریت شهری کاهش پیدا کند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر ارتقاء بهره‌وری و عزتمندی مردم تصریح کرد: ما باید به فکر منبع درآمد شهرداری باشیم. در کدام کشور شهردار عاقلی با فروش تراکم، شهر را مدیریت می‌کند؟ کدام قاعده می‌گوید که معماری شهر را تخریب کنید؟ درآمدزایی از فروش تراکم و عوارض و همچنین تغییر کاربری موجب تخریب محیط زیست شهری خواهد شد و مردم هم از این امر ناراحتند. این مسأله باعث تضییع حقوق شهروندان و آسیب شهرنشینی مذهبی و دینی می‌شود.

وی در توضیح مطلب فوق، اضافه کرد: کدام نهاد تأیید کرده که تهران باید به صورت عمودی رشد کند؟ این آسمان‌خراش‌های بی‌ضابطه در خیابان‌ها ساخته شده آن هم برای تأمین هزینه‌های شهر! در همین رابطه ما باید یک اتاق فکر تشکیل داده و راه را برای معماری شهری آن هم بر اساس رشد افقی شهر هموار کنیم. در واقع این رشد با تفکر دینی و مذهبی ما سازگار است.

ابوترابی‌فرد همچنین به امور انجام شده در حوزه حمل‌ونقل شهری هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه کار بزرگی در کشور رخ داده است. ما از متروسازی حداقل ۱۰۰ سال دور بودیم همه شهر‌های مهم جهان مترو داشتند، اما ما از آن‌ها عقب بودیم؛ چرا که مدیران نالایق ما را از این نعمت ارزشمند محروم کرده بودند؛ اما جمهوری اسلامی با مدیریت اقتصادی امروز حدود ۳۰۰ کیلومتر خطوط مترو را در شهر تهران تأسیس و زمینه‌های رفت‌وآمد از این طریق را مهیا کرده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سفر روزانه سه میلیون نفر در مترو یادآور شد: این کار بزرگی است که امروز ما در کنار شهر‌های بزرگ جهان هستیم که ۱۵۰ سال قبل مترو داشته و آن را به بهره‌برداری رسانده بودند.

وی با بیان اینکه در همه حوزه‌های مدیریتی کشور در ۴۰ سال گذشته کار‌های بزرگی انجام شده است، افزود: ما منکر برخی نواقص نیستیم، اما در طول سه دهه پس از جنگ ۳۰۰ کیلومتر مترو برای مردم آماده شده آن هم با ارزشی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان؛ بنابراین از این به بعد هم باید در این حوزه به طور جدی بپردازیم.

ابوترابی‌فرد با انتقاد از ایجاد پسماند‌های بسیار زیاد در شهر تهران، گفت: پسماند تهران در برابر شهر‌ها و کلانشهر‌های مشابه تهران خیلی زیاد است روزانه ۸ تا ۹ هزار تن پسماند تولید می‌شود؛ بنابراین مسئولان خدمات شهری باید این پسماند‌ها را جمع کنند. این موضوع باعث تأسف است.

امام جمعه موقت تهران در خاتمه سخنانش ضمن توصیه به مسئولان در حوزه مدیریت شهری گفت: ما می‌توانیم بحث پسماند‌ها را مدیریت کنیم؛ چرا که شایسته نیست در دوران تحریم دو برابر مصرف، پسماند داشته باشیم و در همین رابطه با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی برای شهرمان هزینه ایجاد کنیم نسبت به این امر باید توجه ویژه‌ای انجام و مدیریت شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها