جنیدی:

بحث سیاسی ما را از یافتن بهترین راه حل حقوقی باز می‌دارد/ تبدیل قدرت به اقتدار مهمترین نقش قانون اساسی

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: تبدیل قدرت به اقتدار مهمترین نقش قانون اساسی است.
کد خبر: ۳۲۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ - 03December 2018

//به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز قانون اساسی اظهار داشت: امروز یک روز نمادین است که معنای بسیاری را دربر دارد. آنچه که توجه من را به ارزش حقوق اساسی جلب کرد تفاوت بین قدرت و اقتدار بود.

وی تصریح کرد: آب در حجم بزرگ می‌تواند جریان یابد و اگر مسیر نداشته باشد سیل بنیان‌کن است و اما آب اگر در مجاری خود قرار داشته باشد می‌تواند باعث سرسبزی و عمران و آبادی شود.

معاون حقوقی رییس‌جمهور عنوان کرد: گریزی از قدرت نیست، شما مستغنی از وجود قدرت نیستید اما نیازمند این هم هستید که چارچوب قدرت را تعریف کنید که قانون اساسی برای این آمده است که قدرت به سیل بنیان‌کن تبدیل نشود. تبدیل قدرت به اقتدار مهمترین نقش قانون اساسی است.

جنیدی ابراز داشت: ایجاد نهادها و ساختارها و ایجاد هنجارها دو کار بنیادین در کنار کارهای بنیادین قانون اساسی است. وقتی قانون اساسی قدرت را در ساختار تعریف می‌کند، درنتیجه حدود صلاحیت و نظارت را مقرر می‌کند که کارکردی مهم است و اگر از مرز صلاحیت خارج شوید از مشروعیت هم خارج شده‌اید.

این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: قانون اساسی قدرت را هم تقسیم می‌کند. علی رغم حمایت و پذیرفتن ولایت فقیه در قانون اساسی اما این تئوری را در مجاری خاص خود دیده است و دوم اینکه همه نهادها را به گونه‌ای که در خارج از آن صلاحیت نباید کاری کنند تعریف کرده است. به این حقیقت باید توجه کنیم که قانون اساسی تصویب می‌شود اما طبعش این نیست که فوری اجرا شود، ایران مدرن از این نقطه عطف آغاز شده است گرچه تلاش همه گذشتگان را انکار نمی‌کنم.

وی تصریح کرد: هفتاد سال از این قانون گذشت تا اینکه در سال 57 دوباره قانون وضع شد. پیش از این قدرت وجود داشت و اقتدار نبود اما در حدی اجرا نشد که مردم احساس نیاز به بلوغ نکنند. بلکه آن طور که باید و شاید اجرا نشد و باعث شد که مردم حرکت اجتماعی عظیمی را انجام دهند. الان با متن قانون اساسی مواجه هستیم که باید توجه داشته باشیم که چه می‌خواهیم بکنیم. ما خیلی از اوقات دچار این مشکل شدیم که مردم خود را از حکومت جدا می‌دیده‌اند.

جنیدی ادامه داد: ما هنوز هم در ساختار و اجرای‌مان به آن درجه بلوغ نرسیده‌ایم اما مردم هم سهم خودشان را در ایجاد بلوغ ایفا نکرده‌اند. این بلوغ همگانی نیاز به مشارکت همگانی دارد.

وی تاکید کرد: چند وقت پیش سوالی مطرح شد که اعضای مجمع تشخیص باید مدت داشته باشد یا نه و جایگاه آن چیست؟ نهادها هم باید به بلوغ برسند. کارکرد مجمع چیست؟ کارش در راستای شورای نگهبان است؟ همه نهادها همه باید به بلوغ برسند.

جنیدی با بیان اینکه ما طی زمان خواهیم دید که اجرای قانون اساسی خرد خرد پیش می‌رود، گفت: ما باید فضای کشور را کارشناسی کنیم نه اینکه فقط سوال سیاسی کنیم. بحث سیاسی ما را از یافتن بهترین راه حل حقوقی باز می‌دارد. ما اصل راهنما در قانون اساسی داریم. مرجعیت آن باید با مجلس باشد یا مجمع؟

وی افزود: همه می‌دانید که چند ماه پیش بحث جدی مطرح بود که اعضای شورای شهر می‌توانند از اقلیت‌های مذهبی باشند یا نه؟ دو مبنای استدلال وجود داشت یک اندیشه، این بود که این کار خلاف شرع بود و عده‌ای هم می‌گفتند مغایر قانون اساسی هم است. بحث جدی ما این بود که اصل قانون اساسی می‌گوید مصوبات شوراها برخلاف شرع نباشد اما کاری به مصوب ندارد. مگر در هیات وزیران که همه مسلمان هستند مگر همه فقیه هستند؟ در مجلس مگر همه فقیه هستند؟ این حد و غیر باید دامان مصوبه را بگیرد یا دامان مصوب را باید بگیرد؟

معاون حقوقی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما به مشارکت همگانی نیاز داریم. کار همگانی شکیبایی می‌خواهد باید با مشارکت مردم و حکومت بتوانیم از مجموع هنجارها کشور را به بلوغ برسانیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار