در نشست خبری جشنواره شعر و داستان جوان سوره مطرح شد؛

توجه به قلم‌های آماده و بانشاط در جوان سوره/ حُسن جشنواره جوان سوره متمرکز نبودن در تهران است

نشست خبری شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با حضور محمدجواد شرافت دبیر علمی بخش شعر، محمدرضا خبوشان دبیر علمی بخش داستان و محمد پرحلم معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ - 09December 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، محمد پرحلم در ابتدای این نشست با اشاره به میزبانی گیلان از این جشنواره اظهار داشت: بیشتر زحمات این جشنواره را موسسه سپهر سوره انجام دادند و سعی خواهیم کرد طی چند روز در این جشنواره به شکل خوبی از مهمانان پذیرایی کنیم.

وی گفت: روز اول برنامه افتتاحیه در تالار حکمت دانشگاه گیلان را خواهیم داشت. ۲ کارگاه شعر و داستان در نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد و ساعت شش عصر همه روزه، شب شعری برگزار خواهد شد که شاعران برگزیده و مهمان به شعرخوانی بپردازند.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان ادامه داد: اختتامیه این رویداد فرهنگی در دانشگاه کشاورزی گیلان برگزار خواهد شد که امیدواریم برنامه خوبی باشد. از ۲ پیشکسوت شعر و داستان «م موید» و «مجید دانش آراسته» رفیق اکبر رادی که جزو نسل اول داستان نویسی مدرن هستند، تجلیل می‌شود.

پرحلم از اجرای موسیقی حجت اشرف‌زاده در این مراسم خبر داد و گفت: ۹۱۹ اثر از ۲۱۵ نفر در جشنواره حضور پیدا کرده است. ۱۶۸ ترانه از ۲۹ شاعر، ۱۰۲ داستان کوتاه از ۵۷ نویسنده، ۸۲ داستانک از ۳۷ نویسنده، ۴۷۹ شعر کلاسیک از ۱۱۸ شاعر، ۱۱۸ شعر نو از ۵۹ شاعر و همچنین در بخش ویژه وحدت ۳۸ اثر از ۲۵ هنرمند به دستمان رسیده است.

توجه به قلم‌های آماده و بانشاط در جوان سوره/ حُسن جشنواره جوان سوره متمرکز نبودن در تهران است

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان درباره جوایزه این جشنواره ادامه داد: همه کسانی که به مرحله داوری جشنواره راه یافته و در این مراسم حضور یابندنفری ۸۰۰ هزار تومان جایزه دریافت خواهند کرد. همچنین به پنج نفر از راه‌یافتگان از نگاه خودشان جوایز دو و سه میلیونی اهدا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارکرد‌های ادبیات ایجاد حال خوب برای مردم است که امیدواریم در این راستا قدم هرچند کوچکی را بتوانیم برداریم.

خبوشان: توجه به قلم‌های آماده و بانشاط در جوان سوره

محمدرضا خبوشان در ادامه این نشست گفت: یکی از نکاتی که در جشنواره امسال قابل توجه بوده فراهم کردن بستری است تا جوانانی که قلم‌های آماده و با نشاطی دارند در جریان داستان مورد توجه بیشتری قرار گیرند. بر همین مبنا سن جشنواره را کمی پایین آوردیم تا هدف‌گذاری جشنواره روی قلم‌هایی باشد که نیازمند کسب تجربه برای امید‌های آینده باشند.

وی گفت: هدف‌گذاری جشنواره بیرون رفتن از شکل کلیشه‌ای مرسوم جشنواره‌هاش ست. بخاطر همین کارگاه‌های داستان‌نویسی در استان‌ها برگزار شد و همین مرحله موجب حضور چشم‌گیرتر شرکت کنندگان شد.

توجه به قلم‌های آماده و بانشاط در جوان سوره/ حُسن جشنواره جوان سوره متمرکز نبودن در تهران است

دبیر علمی بخش داستان عنوان کرد: برگزیدگان و دعوت شدگان به جشنواره نیز در اختتامیه کارگاه‌هایی داستان‌نویسی را تجربه خواهند کرد. سعی کرده‌ایم که در اختتامیه حضور داوران را داشته باشیم تا خودشان کارگاه‌ها را اداره کنند. این فرصت خوبی برای آشنا شدن جوانان نویسنده با سطح کیفی آثار است.

خبوشان این جشنواره را فرصتی استثنایی دانست و ادامه داد: به نظرم این جشنواره یک فرصت مهم و استثنایی برای دعوت شدگان و شرکت‌کنندگان خواهد بود چراکه مهمانان و نویسندگان بزرگی حاضر هستند که موجب ارتباط گیری جوانان و پیدا کردن راه می‌شود.

وی گفت: محمدرضا بایرامی، مجید قیصری، حسین فتاحی، ابراهیم زاهدی‌مطلق، مهدی زارع، ساسان ناطق و ابراهیم اکبری جوانانه را پیرامون آثارشان یاری خواهند کرد. ضمن اینکه جشنواره با اختتامیه به پایان نمی‌رسد چرا که با برگزیدگان در ارتباط مستمر خواهیم بود.

خبوشان ادامه داد: باورکردن خویشتن و ورود جدی به عرصه نویسندگی چیزی است که ما دنبال آن هستیم و با این شکل برنامه‌ریزی قطعا به آن خواهیم رسید.

شرافت: حُسن این جشنواره متمرکز نبودن اختتامیه در تهران است

محمدجواد شرافت در ادامه این نشست اظهار داشت: من ۲ دوره خاطره خوب حضور در جشنواره سوره را در لرستان و سمنان دارم که امیدوارم این خاطره برای جوانان تکرار شود. کم‌شدن سن شرکت کنندگان موجب جوان شدن جشنواره شده است.

وی افزود: حُسن این جشنواره متمرکز نبودن اختتامیه در تهران است. بچه‌ها اقلیم‌های مختلف را می‌بینند. امسال در بخش داوری از دوستان جوان و برگزیدگان همین جشنواره استفاده می‌کنیم. این اتفاق یعنی بچه‌های شهرستان هم دیده می‌شوند.

توجه به قلم‌های آماده و بانشاط در جوان سوره/ حُسن جشنواره جوان سوره متمرکز نبودن در تهران است

دبیر علمی بخش شعر عنوان کرد: هیئت داوران ما از استان‌های تهران، شیراز، اصفهان و گیلان هستند و در بخش ترانه هشت اثر، شعر کلاسیک ۳۲ اثر و شعر نو ۹ اثر راه یافته به بخش نهایی جشنواره داشتیم.

شرافت به ضرورت توجه به شرکت‌کنندگان راه نیافته در جشنواره اشاره کرد و گفت: رسالت جشنواره توجه به استعداد‌هایی است که با یک ویرایش مختصر می‌توانستند اثر خوبی ارائه کنند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها